
Dauguma dvejų metų mažylių jau sugeba parodyti, kad yra pasirengę mokytis naujo įgūdžio – sėstis ant puoduko. Kiekvienas vaikas yra unikalus. Kai kurie vaikai parodo norą įgyti naujų įgūdžių būdami 18 mėnesių, kiti gali būti vyresni nei dvejų metų.
Kai šeimos nariai, mokydami vaiką naudotis puoduku, išliks kantrūs ir pozityviai nusiteikę, neskubins įvykių, mažylis greičiau suvoks ko iš jo norima ir įgis naujų įgūdžių.
Vaiko pasirengimo mokytis puoduko reikalų dažniausi požymiai yra šie:
Vaikas savarankiškai sėdi ir vaikšto;
Gali vykdyti paprastus prašymus, pvz., „Duok kamuolį tėčiui“;
Rodo supratimą apie daiktus namuose ir jais domisi;
Pradeda domėtis, ko kiti eina į tualetą ir ką ten daro;
Sauskelnės išbūna sausos 2 valandas ir ilgiau;
Gestais (rankas kaišioja į kirkšnį, liečia užpakalį, tampo kelnes), arba dažniausiai pačiam vaikui suprantamais žodžiais pasako, kad kažką daro ar darys į sauskelnes;
Bando nusitraukti nešvarias sauskelnes;
Gali nusimauti kelnes ir jas patraukti į viršų;
Reguliariai tuštinasi formuotomis minkštomis išmatomis.
Kai vaikas parodė, kad yra pasiruošęs tualeto „mokslams“, apsispręskite, ar mokysite naudotis puoduku, ar suaugusiems žmonėms skirtu tualetu. Vaikui puodukas labiau priimtinas, nes yra mobilus ir mažiau baisus nei suaugusių tualetas. Be to, puodukų forma vaikui primena jam pažįstamus indus, žaislus. Kai kurie tėvai skatina savo vaiką naudotis ir tualetu, ir puoduku. Jeigu mokysite naudotis tualetu, reikės mažesnės, vaikui skirtos sėdynės ir kiekvieną kartą, kai prisireiks tualeto, ją reikės įdėti, išimti, o tai užtrunka, ir vaikui gali atsitikti „bėda“, nes jis nesugeba palaukti.
Naudojimosi puoduku mokymą geriausia pradėti tuomet, kai neplanuojami pokyčiai vaiko buityje, pvz., atostogos, naujo kūdikio gimimas, persikraustymas ar darželio lankymo pradžia. Mokymasis būna efektyvesnis, kai vaikas yra pripratęs prie dienos rutinos, žino, kokia veikla po kokios kasdien eis.
Kai pradedate mokyti naudotis puoduku ar tualetu:

Išmokykite vaiką savo pojūčius reikšti paprastai ištariamais nesudėtingais žodžiais, pvz., „sisi“, „kaka“ ar pan.;
Kai keičiate šlapias ir nešvarias sauskelnes, jas meskite į puoduką. Tai padės vaikui suprasti kas yra puodukas;
Leiskite vaikui pasėdėti ant puoduko ar mažos tualeto sėdynės, kad jis susipažintų su nauja įranga ir suvoktų, kad ji yra saugi;
Leiskite vaikui stebėti jus ar kitus šeimos narius naudojantis tualetu ir kalbėkite apie tai, ką darote (nors tai ir nėra malonu);
Stenkitės vaiką maitinti taip, kad jam neužkietėtų viduriai. Vidurių užkietėjimas apsunkina mokymąsi naudotis puoduku ir tualetu;
Pradėkite mokyti naudotis puoduku ar tualetu tuomet, kai kelias dienas galėsite būti namuose;
„Įžanga“ į mokymą gali būti vaiko pasodinimas ant puoduko praėjus pusvalandžiui po valgio arba po maudymo. Jeigu pasėdėjus apie 3–5 minutes kas nors puoduke atsirado, parodykite, pasidžiaukite ir pagirkite;
Neversite ant puoduko sėdėti ilgiau kaip 5 minutes, nes ilgą sėdėjimą ant puoduko vaikas gali suprasti kaip bausmę. Sėdėjimas ant puoduko ar tualeto vaikui neturi būti pretekstas pajusti nemalonių emocijų ir pojūčių;
Tikrasis mokymas prasideda, kai vaikas pats parodo, kad jį jaudina sauskelnių turinys, suvokia, ką daro, ir pats domisi mokymo procesu;
Stebėkite vaiko elgesį, pvz., kai tik pamatysite, kad jis rankomis pradeda liesti tarpkojį, užpakaliuką ar išleidžia orą, žodžiais bando pasakyti, ko nori, pvz., „sisi“ ir pan., – sodinkite ant puoduko;
Pagirkite vaiką už bandymus padaryti į puoduką ar tualetą (net jei progresas lėtas) ir parodykite džiugesį, kai jam sekasi. Aiškiai pasakykite, už ką giriate, glostote. Galima sakyti: „Gerai padarei, kad pasėdėjai ant puoduko ir padarei. Stenkis taip daryti“ ir pan. Tačiau neįkyrėkite – palaipsniui mažinkite pagyrimų skaičių;
Kelis kartus per dieną, bet ne per dažnai, paklauskite vaiko, gal reikia eiti į tualetą? Pakanka švelnių priminimų, vaikas neturi patirti spaudimo;
Jei vaikas nenuėjo tualetą, jam neparodykite jaudulio ir nepasitenkinimo. Vaikai nedaro to tyčia, todėl valdykitės, tik be jokių pastabų ir sudirgimo;
Nustokite naudoti sauskelnes (išskyrus nakties ir dienos miego metu ar kai einate į polikliniką, svečius ar ten, kur užtruksite 3–4 val. ir nebus tualeto). Leiskite vaikui pasirinkti apatines kelnaites;
Renkite vaiką drabužiais, kuriuos lengva nusivilkti: kelnėmis su gumomis, o ne kombinezonais. Kai esate namuose ir šilta, renkite tik apatinėmis kelnaitėmis;
Nuvalykite vaiko užpakaliuką, kol jis sužinos ir išmoks, kaip tai padaryti. Šluostykite iš priekio į galą, ypač mergaitėms;

Išmokykite sūnų nupurtyti šlapimo lašus, ypač tuomet, kai šlapinasi į tualetą. Kai mokote berniuką šlapintis į tualetą, į jį įmeskite stalo teniso kamuoliuką ir parodykite, kaip į jį taikyti šlapimo srovę. Vaikui šlapinimasis įgis žaidimo pobūdį ir taps geidžiamu užsiėmimu;
Išmokykite vaiką plauti rankas po tualeto naudojimo;
Vaikai, pradėję mokytis naudotis puoduku ar tualetu, svetimoje, jiems nepažįstamoje vietoje dažnai bijo šlapintis ir tuštintis. Todėl prieš išeidami su vaiku į prekybos centrą ar pasivaikščioti paklauskite, gal jam reikia nueiti į tualetą; Pasiimkite atsarginių drabužėlių, servetėlių, maišelį šlapiems ir nešvariems drabužiams;
Įsisavinti naudojimosi puoduku ar tualetu įgūdžius reikia laiko. Todėl tikėtinos įvairios nesėkmės, pvz., paniręs į žaidimą vaikas gali nebesuspėti nubėgti iki tualeto. Su nesėkmėmis visi šeimos nariai turi susitaikyti niekaip nespaudžiant vaiko, juolab jį skatinti dovanomis;
Po 2 val. ir ilgiau užtrukusio žaidimo paklauskite vaiko, gal jis nori į tualetą;
Puodukas ir tualetas vaikui visuomet turi būti lengvai prieinami;
Visiems šeimos nariams dera išlikti ramiems, jei tualeto įgūdžių mokymasis užtruko ilgiau nei tikėtasi. Per didelė įtampa, stresas vaikui gali sukelti neigiamų emocijų, pojūčių ir jis gali vengti eiti į tualetą;
Apsišarvuokite kantrybe ir pakantumu, nes gali praeiti daug dienų, savaičių ar mėnesių, kol išmokysite mažylį naudotis tualetu ar puoduku.
Konsultavo vaikų ligų gydytojas dr. Algimantas Vingras
„Mamos žurnalas“
Susiję straipsniai