Socialiniai tinklai mamoms suteikė neribotas galimybes. Galima kurti verslus, elektronines parduotuves, tapti nuomonės formuotoja ar visuomenininke, buriančia bendruomenes. Apie tai kalbamės su „Mamų darbo birža“ ir „Dirba mamos“ įkūrėja Viktorija Voitkevič.
Trumpai apie pašnekovę
Viktorija yra rinkodaros specialistė, 3 vaikų mama. Pati turi šaunią patirtį, kiek daug galima nuveikti pasitelkus socialinius tinklus. Kai dvyniams buvo 7 mėnesiai, įkūrė grupę „Mamų darbo birža“, kurioje dabar apie 50 000 narių. Tai platforma, kurioje darbdaviai siūlo darbą, o mamos jo ieško. Viktorija kasdien konsultuoja mamas, mato sėkmės istorijas, deja, – ir nesėkmes. Socialinių tinklų pasaulis vilioja, bet gali ir nuvilti, nudeginti. Dėl to ir ėmėmės šios temos.
Vėliau gimdo, labiau save suvokia
Tendencija, kai moterys, susilaukusios vaikų, išeina iš ankstesnių darbų, pakeičia profesijas, imasi verslo, – užsienyje jokia naujiena. Veikiau tendencija. Ji pas mus atėjo kiek vėliau, ir tai sutapo su sistemiškų gimdymų vėlinimu.
Jeigu gimdo dvidešimtmetė, ji vargu ar jau yra susidūrusi su perdegimu darbe, atsikandusi profesinės veiklos, kažkuo nebepatenkinta ir išsisėmusi. Labiau panašu, kad ji džiaugiasi, jog apskritai turi darbą ir socialines garantijas, o savęs paieškos dar tik tik prasideda.
Dabartinės mamos į pirmąsias motinystės atostogas išeina būdamos 30–35 metų. Jos jau būna baigusios studijas ir turi bene 10 metų darbo patirtį. Nėštumas sutampa su vidine branda ir gyvenimo lūžiu, kai ieškoma atsakymų, – ar esu tame darbe laiminga? Ar tikrai noriu likusį gyvenimą dirbti tą patį?
Panašiai buvo ir mūsų pašnekovei Viktorijai. Ji pasakoja, kad motinystės atostogos buvo tarsi pabėgimas iš įkalinimo įstaigos: „Kai dirbau samdomą darbą (pardavimų skyriuje vienoje įmonėje), tuomet nesupratau dėl ko, bet prasidėjo psichosomatinės problemos – slinko plaukai, nuolat buvo silpna. Jausmas, kad esu ne ten, kur turėčiau būti, nuolatos neapleido manęs.
Stengdavausi iki 12 valandos pabaigti visus darbus, o paskui tiesiog žiūrėdavau pro langą skaičiuodama likusias valandas, kada jau galėsiu eiti namo. Tokių kaip aš – kurioms labai sunku dirbti samdomą darbą, taikytis prie darbo valandų nuo 8 iki 17 – daugybė. Susilaukus vaiko, darbo valandos dar labiau kiša koją. Žinau istorijų, kai darbdaviai neišlaidžia mamų penkiolika minučių anksčiau, kai joms reikia pasiimti vaiką iš darželio. Štai dėl ko motinystės atostogos yra geras tramplinas naujai gyvenimo veiklai“.
Į seną darbą nebenoriu, bet ko man imtis
Dabartinės jaunosios mamos pasitiki savimi, žino, kad į senąjį darbą bet kada sugrįš, galbūt yra sukaupusios santaupų. Kodėl nepabandžius veiklos socialiniuose tinkluose, juolab kad aplink galybė įkvepiančių pavyzdžių. Nebūtina lygiuotis į Viktoriją Siegel ar Karoliną Meschino, kurios iš savo paskyrų ir elektroninių parduotuvių uždirba milijonus. Užtenka pasidomėti, kad, štai, mama A per mėnesį uždirba 5000, nes sėkmingai perparduoda lenkiškus drabužius. O mama B buvo aktyvi, subūrė sekėjų ir dabar uždirba daugiau už vyrą, tėvus ir senelius kartu sudėjus, nes reklamuoja užsakovų produkciją. Pagunda didžiulė, bet nuo ko pradėti?
Pradžios darbai
Rinkodaros konsultantė Viktorija Voikevič dalinasi pradžiamoksliu, nuo ko pradėti mamai, kuri nori nerti į socialinius tinklus (ieškodama ten ne draugų, o pinigų).
Pirmas patarimas – išklausyti socialinės rinkodaros mokymus. Nors ir trumpus, neišsamius, bet jie atsako į labai daug techninių klausimų. Nuotoliniai mokymai neatims daug laiko, bet padės suprasti esminius taškus, nuo ko atsispirti. Pirmosios entuziastės jau po mokymų atkris, nes supras, kad ta veikla svetima.
Antras patarimas – rimtai pasikalbėti „su savimi“, koks kelias labiausiai artimas. Socialiniai tinklai yra bedugniai – tai feisbukas, instagramas, tiktokas, jutubas. Tai tinklaraščiai, elektroninės parduotuvės, sekėjus kaupiančios paskyros. Reikia susivokti, kokia veikla bus maloni, nes jeigu nuo pirmos dienos reikės lipti per save, verslas vargu ar pasiseks. „Pažįstu moterų, kurios kategoriškai nemėgsta instagramo, tačiau puikiai vysto verslus per feisbuką, – ir atvirkščiai. Reikia rasti sau mielą platformą“, – sako Viktorija.
Galvojant apie strategiją, reikia nutarti, ar bus remiamasi viešumu, ar atvirkščiai – mama liks anonimiška.
Dar vienas labai svarbus dalykas – disciplina. Socialiniai tinklai be disciplinos neįmanomi. Reikia įvertinti, ar pajėgsite, norėsite sistemiškai kiekvieną dieną kurti ir skelbti turinį? Jei vieną įrašą paskelbėte šiandien, o kitą – po mėnesio, jūsų veikla vergu ar sėkmingai plėtosis. Rašyti ar filmuoti ir montuoti reikės kas dieną. Ar užteks drąsos, komunikacinių gebėjimų? Ne kiekvienas gali kurti turinį, o socialiniuose tinkluose tai reikės daryti neišvengiamai. Ar reklamuojant savo parduodamą prekę, ar atidirbant reklamos užsakovams, jeigu esate nuomonės formuotojas.
Trečias patarimas – nusistatyti protingą terminą, per kurį tikimasi sėkmės. Socialiniuose tinkluose retai kas „sprogsta“ kaip Kristina Meseguer. Reikia ilgo nuoseklaus darbo, gali praeiti mėnesių mėnesiai, kurie atneš nulį.
„Tai bene didžiausia klaida – degti ir užgesti. Verslo pradžioje matau degančias mamų akis, bet po kurio laiko jos užgęsta, ir veikla nutraukiama. Nebelieka entuziazmo, kuris yra svarbiausias dalykas socialiniuose tinkuose. Mano patarimas, jeigu nebeliko polėkio, nes nesiseka, – jokiu būdu nenutraukti pradėtos veiklos, o pasikonsultuoti – visada galima kažką keisti, tobulinti, samdyti pagalbininką. Jeigu matote, kad viskas stringa, stoja, turite „perkrauti“ savo veiksmus, o ne toliau atakuoti „storiais“ ir „rylsais“, kurie nebeveikia“, – sako Viktorija.
Jos manymu, reikia bent metų, kad paaiškėtų, ar verslas socialiniuose tinkluose sėkmingas. Tendencija rodo, jog labai daug verslų nustoja veikti būtent po metų.
Ketvirtas patarimas – iškelti realius lūkesčius, nelyginti savęs su veiklos senbuviais, kurie pradėjo prieš 5 ar juolab 10 metų. Kai nueisite tokį kelią, kaip jie, – tada ir pasieksite tokias pajamas.
Iš kokios veiklos galima užsidirbti realiai
Viktorija sako, kad pinigų iš socialinių tinklų pakaks visiems, svarbu nesitikėti jų greitai ir iškart didelių, o veiklą rinktis pagal savo asmenines savybes ir nuovoką. Sugalvojus kokią nors veiklą, reikia patyrinėti rinką, pasidomėti, kaip sekasi tokias pačias veiklas vykdančioms konkurentėms. Į madą atėjo kvepiančios žvakės, kurias galite ir norite gaminti? Bet tokias jau gamina 50 kitų, tad tikriausiai pavėlavote.
Draugei sekėsi pardavinėti iš Kinijos parsiųstus drabužius? Tačiau dabar zaros, sinsėjai ir rezervedai daro tokius išpardavimus, labai sunku konkuruoti. Be to, reikės prekių prisipirkti, investuoti. „Daugybė pavyzdžių, kai moterys, užsiimančios perpardavimu, veiklą netrukus stabdo, nes tai, kas buvo pelninga prieš kelerius metus, dabar jau nebeteko prasmės. Kita vertus, atradus unikalią prekę, galima užsidirbti net neinvestavus – ją pirmiausia parduoti, o tik tada atsiveži, matau ir tokių sėkmės istorijų“, – pasakoja Viktorija.
Nuomonių formuotojo duona
Mažiausiai rizikingas ir išties žavus atrodo nuomonių formuotojo verslas. Viktorija paneigia mitą, kad pirmi pinigai ateis tada, kai būsi sukaupęs 10 000 sekėjų. Nieko panašaus.
„Galima turėti 200–300 sekėjų, ir jeigu jie yra aktyvūs, galima puikiausiai darbuotis socialiniuose tinkluose. Mama gali gauti užsakymą padaryti reklamą, apžvalgą, nufotografuoti ar nufilmuoti. Kartais nebūtina rodyti asmeninio gyvenimo, neprivaloma reklamos kelti į savo paskyras – sukurtą turinį mama tiesiog parduoda užsakovams. Įsivaizduokite, kad jūs, „Mamos žurnalas“, užsakote realsą ar video, kaip mama perka žurnalą, jį varto ir komentuoja. Mama–nuomonės formuotoja sukuria, jūs nusiperkate šį klipą ir platinate savo kanalais.
Šiais metais labai daug mamų tapo turinio kūrėjomis – jos pajuto nišą, kad net turint mažai aktyvių sekėjų (pabrėžiu, aktyvių) galima užsidirbti. Nors konkurencija atrodo didžiulė, tokių mamų tikrai nėra per daug, jos visos išsitenka. Verslams reikia patikimo turinio ir – gal sunku tuo patikėti – dažnai verslai labiau pasitiki ta mama, kuri turi nedaug, bet tikrų, aktyvių sekėjų, su kuriais artimai bendrauja, negu ta mama, kurią seka dešimtys tūkstančių. Užsakovams svarbu, kad reklama būtų įtikinama, o ne „atidirbta“, kai tą pačią dieną garsi influencerė reklamuoja kremą, pastą, kvepalus, klozeto valiklį ir prieskonius“, – komentuoja rinkodaros specialistė.
Naujokams dabar sunkiau
Viktorija neslepia, kad naujokams įsitvirtinti socialiniuose tinkluose (verslo tikslais) kuo toliau, tuo sunkiau. Ir ne tik dėl konkurencijos. Neseniai pasikeitė socialinių tinklų algoritmai, kurie labai sumažino pasiekiamumą. Anksčiau rinkti sekėjus buvo daug lengviau. „Pasiekiamumas mažėja, o reklamos brangsta – deja, tokia realybė. Tačiau nereikia įsivaizduoti, kad sunku tik naujokams. Daug sunkiau ir senbuviams“, – dalinasi Viktorija.
Todėl imantis veiklos, susijusios su konkrečių daiktų pardavimais, reikia gerai pagalvoti – ar tas daiktas brangus, bet vienkartinis, kaip pavyzdžiui, kūdikio lova, ar toks, kurio reikės ir vėl, – kaip sezoninė kepurytė ar lavinimo knygelės, kurias daug aktyvių mamų kuria, laminuoja ir pardavinėja.
Geriausias pardavimų modelis yra tada, kai mama turi ir sekėjų, ir kažką parduoda. Nes tada ji gali reklamuoti savo parduodamas prekes sekėjams. Tokį modelį pasirinko dauguma garsių nuomonės formuotojų. Kai tik atsiranda didesnis būrys sekėjų, paprastai atsiranda ir elektroninė parduotuvė.
Ar galima iš to pragyventi
Tikrai taip – atsakys tie, kuriems pasisekė rasti nišą, atkakliai ir disciplinuotai dirbti. Nelaukė greitų rezultatų, viską darė pasimėgaudami, o ne pro sukąstus dantis. Viktorija dalinasi keliomis savo klienčių sėkmės istorijomis. Viena pradėjo konsultavimo veiklą, jos pajamos buvo 40 000 per metus. Kita pardavinėja savo mamos siūtas kepures ir šalikus, uždarbis – 1500–2000 per mėnesį. Mama– turinio kūrėja (įdirbis 3 metai) užriba 3000–4000 per mėnesį. „Mano bičiulė nuomonės formuotoja, kuri turi 59 000 sekėjų, pasakojo, kad po jos kelionės į Japoną pasipylė pikti komentarai – iš kur tiek pinigų kelionėms. Kelionė kainavo 10 000, ir tai yra tikrai ne kosminė suma nuomonės formuotojai ir turinio kūrėjai.
Šiais pavyzdžiais noriu mamas padrąsinti – niekuo nerizikuojate, tad jeigu traukia, tai ir bandykite. Motinystės atostogos yra geriausia proga tai padaryti. Jeigu pamatysite, kad nepavyko, grįšite į darbą. O gal seksis derinti darbą su nauja veikla“, – pasakoja Viktorija.
Neila Ramoškienė
Susiję strapsniai