Kodėl kirpti žirklėmis yra toks svarbus ikimokyklinuko įgūdis? Kaip namuose mokyti vaiką taisyklingai ir saugiai naudotis žirklėmis? Idėjomis dalijasi Family Lab Academy edukologės, knygos „Kaip auginti savarankiškus, kūrybingus vaikus?“ bendraautorės Jovita Starkutė ir Indrė Neimantė.
Kodėl reikia karpyti
Visi namuose turi žirkles. Dėl saugumo jas laiko vaikams nepasiekiamoje vietoje. Kartais suaugusieji galvoja, kad žirklės skirtos vyresniems vaikams, o ikimokyklinukai per maži jomis naudotis. Todėl neretai vaikai, atėję į mokyklą, negeba kirpti žirklėmis arba jiems tai yra sunki ir varginanti veikla, o kirpti reikia daug ir dažnai.
Kirpimo žirklėmis įgūdis svarbus visiems vaikams ir turėtų būti ugdomas nuo mažens. Dauguma 2–3 metų vaikų jau yra pasiruošę pradėti mokytis kirpti žirklėmis, tačiau ši veikla reikalauja pastangų ir suaugusiųjų dėmesio. Jei vaikas pradeda lavinti šį gebėjimą ankstyvame amžiuje, būdamas 6 metų, jis jau geba kirpti greitai ir gana kruopščiai. Tai palengvina įvairių užduočių atlikimą mokykloje, kur nuolat reikia ką nors iškirpti, nukirpti ar perkirpti.
Pirmiausia – susitarimai!
Prieš pradėdami mokyti vaiką kirpti žirklėmis, aptarkite šiuos keturis klausimus:
1. Kur kirpsime žirklėmis? Pavyzdžiui, sėdėdami ant kėdės prie stalo.
2. Kaip saugiai elgtis su žirklėmis? Pavyzdžiui, nevaikščioti ir nebėgioti su žirklėmis rankose.
3. Ką kirpsite žirklėmis? Pavyzdžiui, popierių, bet ne drabužius, plaukus ir pan.
4. Kaip saugiai perduoti žirkles kitam? Laikant smailųjį galą nukreiptą į save.
Kokie įgūdžiai lavinami?
Smulkiosios motorikos lavinimas. Kirpimas žirklėmis stiprina pirštų raumenis ir gerina riešo lankstumą. Šie įgūdžiai vėliau palengvina kasdienes veiklas, tokias kaip naudojimasis stalo įrankiais ar dantų valymas. Be to, kirpimo metu dirba tie patys raumenys, kurie yra aktyvūs rašant ar piešiant.
Akių ir rankų koordinacijos lavinimas. Kad kirpimas būtų tikslus, reikia stebėti, kurioje vietoje kerpama, todėl lavinama akių ir rankų koordinacija. Šis įgūdis vėliau praverčia atliekant tokias užduotis, kaip sagos segimas ar valgymas šaukštu.
Abiejų smegenų pusrutulių aktyvinimas. Kirpimas yra viena iš nedaugelio veiklų, kurioje vienu metu aktyvinami abu smegenų pusrutuliai. Tam būtina koordinuoti abi rankas: viena ranka kerpa žirklėmis, o kita laiko ir sukioja popierių.
Dėmesio sutelkimas ties veikla. Kirpimui reikalingas susikaupimas, dėmesys atliekamai užduočiai ir detalėms. Vaikams, kuriems sunku išlaikyti dėmesį, bet kurie mėgsta kirpti, galima pasiūlyti įvairias užduotis. Tai padeda natūraliai pratęsti ir lavinti jų dėmesio koncentracijos laiką.
Ką galima dar kirpti žirklėmis be popieriaus?
Plastilino makaronai. Iš plastilino nulipdykite ilgą ploną makaroną ir kirpkite jį gabaliukais.
Lipni juosta. Į indą sudėkite norimus žaisliukus ir apklijuokite lipnia juosta. Leiskite vaikui išlaisvinti žaisliukus perkerpant lipnią juostą žirklėmis.
Plaukai iš siūlų. Vaikų norą kirpti plaukus galima nukreipti į žaidimą kerpant plaukus iš siūlų. Ant tualetinio popieriaus ritinėlio nupieškite veidą ir viršuje suverkite kuo daugiau pavienių siūlų – plaukų. Kvieskite vaikus išbandyti kirpėjo profesiją!
Popieriniai šiaudeliai. Kai ranka jau išlavėjusi (kadangi popieriniai šiaudeliai gana kieti), galima duoti vaikui perkirpti popierinius šiaudelius į nurodytą skaičių dalių (mokytis skaičiuoti). Be to, galima sužymėti kirpimo vietas ir mokyti tikslingo kirpimo. Sukarpytus šiaudelius galima suverti ant siūlo ar virvelės ir pasigaminti karolius ar girliandą.
Smagių atradimų!