• APIE MUS
  • MŪSŲ KONSULTANTAI
  • REKLAMA
  • PRENUMERTA
  • KONTAKTAI
  • TEMOS
Mamos Žurnalas
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
    • Redakcijos projektai
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
    • Sveikos akytės
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
    • Privatus lavinimas
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologas atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata ir grožis
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Naujienos
    • Tinklaraštis
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
    • Pogimdyminė depresija
    • Emigrantų vaikai
    • Priimti kitokį
    • Aš vaikas ir knyga
    • Kultūros skiepas
    • Neišnykstanti Lietuva
    • Vaiko odos priežiūra
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė
No Result
View All Result
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
    • Redakcijos projektai
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
    • Sveikos akytės
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
    • Privatus lavinimas
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologas atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata ir grožis
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Naujienos
    • Tinklaraštis
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
    • Pogimdyminė depresija
    • Emigrantų vaikai
    • Priimti kitokį
    • Aš vaikas ir knyga
    • Kultūros skiepas
    • Neišnykstanti Lietuva
    • Vaiko odos priežiūra
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė
No Result
View All Result
Mamos Žurnalas
No Result
View All Result

„Kitoks“ klasės draugas – tolerancija dažniausiai atsiranda ne bendraamžių, o suaugusiojo iniciatyva

in Priimti kitokį
0
mokinys

Freepik.com

„Kitoks“ klasės draugas – tolerancija dažniausiai atsiranda ne bendraamžių, o suaugusiojo iniciatyva. Specialiųjų poreikių vaiko įtraukimas į bendrojo ugdymo mokyklos klasę savaime negarantuoja didesnės draugų pagarbos ir sėkmingesnės jo socializacijos. Toks įtraukimas tik atveria galimybes puoselėti šias savybes. O kaip tomis galimybėmis bus pasinaudota, labiausiai priklauso nuo pamokos vedlio, t. y. mokytojo arba klasės vadovo.

Konsultuoja psichologė Eglė Ramanauskaitė, knygos „Ko iš tikrųjų nori vaikai“ autorė

Ar galėtume sakyti, kad išankstinė nuomonė apie specialiųjų poreikių vaiką vis dar gyva? Kad kitų vaikų tėvai iš anksto nerimauja, kaip jų klasėje pritaps „kitoks“ vaikas, ar jis netrukdys mokytis?

Tėvų išankstinio nerimo, kad kartu su jų vaiku mokysis specialiųjų poreikių mokinys, mano praktikoje pasitaiko retai. Bet jeigu tėvai yra girdėję atsiliepimų apie konkretaus mokinio elgesio sunkumus darželyje arba priešmokyklinėje grupėje, tikrai susiduriame su pageidavimais sudaryti sąlygas mokytis atskirose klasėse. Tokio pageidavimo mokykla dažniausiai išpildyti negali. Tai priklauso nuo savivaldybės priėmimo tvarkos į mokyklas. Tėvų nerimo ir nepasitenkinimo daug dažniau pasitaiko tais atvejais, kai įvyksta tarp jų vaikų ir specialiųjų poreikių mokinių nemalonių pasikartojančių incidentų. Tuomet mokykloje sulaukiame net kolektyvinių tėvų raštų, reikalaujančių iškelti mokinį iš klasės, arba grasinančių, jog išsives savo vaikus į kitą mokymo įstaigą. Kiekviena situacija išsprendžiama įvairiai. Deja, bet dažniausiai tokie grupės tėvų norai nėra lengvai išpildomi, tenka susitaikyti su ilgiau trunkančiais sprendimais, ieškoti ir išbandyti įvairius pagalbos būdus, mokytis klasės bendruomenei sugyventi tarpusavyje. Vaikų ugdymo ir ugdymosi procesas nėra greitas, ir joks vaikas nėra „prekė“, kurios galime lengvai atsisakyti ir pakeisti ją kita.

Ką patartumėte jūs – ar reikia paruošti klasės bendruomenę prieš mokslo metų pradžią, kokių iššūkių reikia tikėtis?

Žinoma, idealu būtų paruošti klasės bendruomenę prieš mokslo metų pradžią, suteikiant daugiau žinių tiek mokytojai, tiek tėvams bei mokiniams apie būsimą specialiųjų poreikių klasės draugą. Bet čia susiduriame su įvairiais iššūkiais. Gali patiems pedagogams trūkti žinių ir kompetencijų tinkamai pristatyti tam tikrą sutrikimą ar negalią. Trūksta specialistų mokyklose, kurie galėtų tai padaryti. Dažniau tokios iniciatyvos sulaukiame iš pačių tėvų, kurie augina specialiųjų poreikių vaiką. Būna gražių pavyzdžių, kuomet tėvai mokslo metų pradžioje susipažindami su kitais tėvais, papasakoja apie savo vaiką: pristato diagnozę, aptaria jo sunkumus ir stiprybes bei nuoširdžiai atskleidžia galimas grėsmes.

Parodo susirūpinimą ne tik dėl savo vaiko, bet ir dėl kitų vaikų. Paaiškina, kokie dirgikliai jį gali neigiamai paveikti, pvz.: asmeninių daiktų paėmimas, prisilietimai, grubus žodinis atstūmimas ir pan. Aptaria, kas jam patinka, kas nuramina, ko galima tikėtis, kai labai supyksta, ir kaip geriau tokiu atveju visiems reaguoti. Papasakoja, kokia pagalba vaikui teikiama ir kaip bus organizuojamas jo ugdymas. Šią temą gali padėti pristatyti mokytoja. Specialiųjų poreikių tėvai paprašo visų klasės mokinių tėvų pamokyti savo vaikus, kaip bendrauti su šiuo klasės mokiniu. Juk jų vaikai irgi mokosi savireguliacijos, atjautos bei socialinio jautrumo „kitokių“ vaikų atžvilgiu. Vaikus socializuoja ne tik brandesnių socialinių įgūdžių turintys bendraamžiai, bet ir patiriantys tokių įgūdžių trūkumą.

Socializacija vyksta tuomet, kai mokome pagarbių reakcijų vieni į kitus bei atsparumo neigiamai įtakai. Klasės bendruomenės paruošimas suteikia abipusės naudos ir leidžia apsidrausti nuo netikėtumų. Dažniausiai atsiranda labai empatiškų suaugusiųjų, kurie supranta ir palaiko sunkumų patiriančių vaikų tėvus. Jau mokslo metų pradžioje svarbu stiprinti ryšį su tėvais ir siekti, kad jie formuotų pakantesnį savo vaikų požiūrį į „kitokį“ klasės draugą. Suaugusiųjų nuostatos tiesiogiai atsiliepia vaikų tarpusavio santykiams.

Vis dėlto didžiausia problema, su kuria susiduriame, – tai pačių tėvų nenoras kalbėti su kitais apie savo vaiko ypatumus. Baimindamiesi stigmatizavimo, dažniausiai jie nusprendžia vengti supažindinti kitus su vaiko problema, tikėdamiesi, kad tiek vaikai, tiek suaugusieji galbūt nieko nesužinos, nesupras. Kai nutinka kažkas negero, dažniausiai ieškoma kaltininkų aplinkoje. Vaiko negalios ar sutrikimo slėpimas bei nepripažinimas dažniausiai lemia dar didesnį viešumą, garsesnes kalbas ir stipresnes reakcijas mokykloje. Klasės bendruomenėje auga įtampa, atsiranda priešprieša, o tai sukelia liūdnesnes pasekmes pačiam vaikui.

Ar dažniau psichologo pagalbos mokykloje prireikia „kitokiam“ vaikui, ar pačiam klasės kolektyvui?

Tai priklauso nuo kilusios problemos. Jeigu tai susiję su specialiųjų poreikių vaiko prisitaikymu, pvz., jam sunku bendrauti, išreikšti savo poreikius, susikaupti ir atlikti akademines užduotis, bet jo elgesys netrikdo kitų saugumo ir mokymosi, tuomet pagalba teikiama pačiam vaikui, rekomendacijos mokytojui. O jeigu, mokinio elgesys labai neigiamai veikia kitų klasės draugų elgesį, savijautą ir akademinius rezultatus, tuomet pagalba būna labai kompleksiška. Dirbama ir su klasės mokiniais, ir su mokytojais bei tėvais. Į pagalbą įsijungia daugiau specialistų, mokyklos administracijos atstovų, kartais ir Vaiko teisių atstovų, Tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius, Pedagoginės-psichologinės tarnybos darbuotojai. Žinant, jog Lietuvos ugdymo įstaigose labai trūksta specialistų, ne visi mokiniai gali gauti reikiamą pagalbą.

Be to, specialiųjų poreikių vaikai nebūtinai yra tie vaikai, kurie pirmiausia sulaukia psichologo pagalbos mokykloje. Daugelis specialiųjų poreikių vaikų puikiai prisitaiko. Neretai prioritetinę pagalbą tenka teikti mokiniams, turintiems priklausomybę nuo telefonų, dėl to atsiranda daugybė elgesio, emocinių ar mokymosi problemų. Taip pat mokiniams, išgyvenantiems emocinę krizę dėl netekties, tėvų skyrybų, meilės be atsako, patyčių organizatoriams ir jas patyrusiems, minčių apie savižudybę turintiems, destruktyviai besielgiantiems pamokose, patyrusiems įvairų smurtą šeimoje. Šie vaikai neturi oficialiai įvertintų specialiųjų poreikių, bet jiems dažnai reikalinga neatidėliotina pagalba. Jų psichologinė savijauta mokykloje kelia daugiau nerimo nei kito hiperaktyvaus ar autistiško mokinio.

Psichologė Eglė Ramanauskaitė, knygos „Ko iš tikrųjų nori vaikai“ autorė

Galbūt iš savo psichologės darbo praktikos pasakytumėte, kokios dažniausios problemos kyla klasėje?

Problemų kyla įvairių. Dažniausios problemos yra tos, kurios nėra labai sudėtingos ir neišsprendžiamos. Pavyzdžiui, jeigu vaikui pamokoje sunku susikaupti, tuomet padeda mokytojo padėjėjas, kartais išsivesdamas mokinį į kitą patalpą atlikti užduotis arba pailsėti. Tačiau įgyvendinant įtraukųjį ugdymą, kyla daug įvairių moralinių dilemų, sprendžiant lygiateisiškumo klausimą ir bandant suderinti vaikų poreikius. Pavyzdžiui, sensoriškai jautriam autistiškam vaikui gali labai nepatikti balionų lietimo garsas, daugelis muzikos garsų, todėl mokytojams kai kada tenka atsisakyti savo suplanuotų ugdomųjų priemonių ir veiklų, kurias norėtų pritaikyti visiems mokiniams. Kartais iš pirmo žvilgsnio visai smulkūs metodiniai elementai sukelia nemažų problemų, kurios iš mokytojų pareikalauja ieškoti kūrybingų ir ne visada lengvų sprendimų.

Galbūt laikinai atriboti autistišką vaiką, kad su likusia klase būtų galima įgyvendinti žaidimą su balionais? O gal  balionų išvis atsisakyti? O gal padėtų ausinės kelioms minutėms? Panašių situacijų išnyra nemažai. Kita vertus, visi vaikai yra skirtingi, nebūtinai tik turintieji specialiųjų poreikių. Vieniems patinka vieni dalykai, kitiems kiti. Mokytojams nuolatos tenka suderinti visų vaikų poreikius, įgyvendinant ugdymo programą.

Vis dėlto pati sunkiausia problema – tai agresyvus „kitokių“ vaikų elgesys, nukreiptas į bendraamžius, destruktyvus elgesys pamokose, ypač apsunkinantis dėmesingą kitų moksleivių mokymąsi. Tai gali būti šūkavimas, lakstymas po klasę, kitų mokinių daiktų ėmimas ir jų gadinimas, fizinis smurtas. Be to, neretai klasėje būna keli sudėtingo elgesio mokiniai. Išties tokių atvejų pasitaiko nemažai, bet jie nėra dažniausi specialiųjų poreikių turinčių vaikų tarpe. Tokie atvejai tiesiog labiausiai atkreipia mokyklos bendruomenės dėmesį ir reikalauja daug laiko, specialistų, kūrybinių jėgų visa tai spręsti ir užtikrinti mokinių saugumą.

Klasėje mokosi įvairios asmenybės. Kai kurie įprastos raidos mokiniai yra šiek tiek dirglesni, valdingesni, judresni, todėl konfliktines ar net smurtines situacijas išprovokuoja jų pačių kantrybės stoka specialiųjų poreikių vaikams.

„Kitoks“ vaikas gali būti lėtas, nerangus, turintis loginio mąstymo sunkumų, neįvertinantis pasekmių, todėl neatsargiai nešantis vandens puodelį klasėje ir jau kelintą kartą išpilantis draugui ant pratybų sąsiuvinio. Tokios savybės gali suerzinti kitus vaikus ir sukelti dažnas konfliktines situacijas ar net pabudinti agresiją specialiųjų poreikių vaikui. Kiekvienas atvejis individualus, bet dažniausiai konfliktas slepia abipusį vaikų nesusikalbėjimą. Tad kiek įmanoma labiau stengiamės nekaltinti vienos pusės, o suteikti abiem vaikams gaires, kaip elgtis tokiomis situacijomis.

Kokių pliusų matote jūs šitoje naujoje įtraukiojo ugdymo pakraipoje? Gal klasės vaikai auga tolerantiškesni, jautresni matydami kitokį vaiką?

Visuomenė keičiasi. Požiūris tampa lankstesnis. Vaikai pripranta, jeigu „kitoks“ mokinys jau nuo pirmųjų klasių mokosi kartu. Vis dėlto vaikai yra besidomintys, pastabūs, atviri, todėl jie sako, ką galvoja, kelia klausimus, stebisi, o neretai ir pasišaipo iš kito mokinio „keistumo“. Tad klaidinčiau, sakydama, kad neįvyksta patyčių. Tačiau jos dažniausiai kyla iš augančio mokinių suvokimo, kas normalu, o kas ne. Jiems norisi eksperimentuoti su kitų mokinių reakcijomis, suvokimu, jų gebėjimais. Gali specialiai mesti kamuolį koordinacijos neturinčiam klasės draugui, žinodami, kad jo nepagaus. Gali tyčia pateikti sunkesnius klausimus, žinodami, kad nepajėgs į juos atsakyti. Apskritai, dabar mokiniai ekranuose susiduria su didžiule žmonių įvairove, tad skirtumai jų taip labai nebestebina, kaip būdavo anksčiau. Tačiau tuose pačiuose ekranuose vaikai regi daug patyčių turinio, o tai papildomai skatina jų netinkamą elgesį silpnesnių bendraamžių atžvilgiu, siekiant pramogos.

Girdime, kad įtraukusis ugdymas ugdo klasės ar mokyklos bendruomenės pagarbą ir toleranciją skirtingiems žmonėms. O specialiųjų poreikių vaikai jaučiasi daugiau ir lygiavertiškiau įtraukti į įvairias veiklas ir sprendimus, greičiau mokosi iš sėkmingesnių mokinių, lengviau prisitaiko prie visuomenės, atliepia jos lūkesčius ir patys jaučiasi labiau priimti.

Svarbu, kiek profesinių galimybių, tolerancijos ir motyvacijos turi mokytojas, įtraukdamas mokinį į ugdymo procesą ir bendravimą su kitais vaikais. Ar tinkamai pakreipia vaikų nuostatas ir reakcijas kitų atžvilgiu?

 Ar bendrojo ugdymo mokykloje didelių arba labai didelių specialiųjų poreikių vaikams atsiveria didesnės galimybės tinkamai pasiruošti gyvenimui?

Teoriškai taip turėtų būti, bet praktiškai įtraukiojo ugdymo tikslų siekimas vyksta daug lėčiau ir ne taip sklandžiai. Dirbau tiek specialiojo, tiek bendrojo ugdymo mokyklose. Tai, ką regėjau specialiojo ugdymo mokykloje, – tai daugiau skiriamo dėmesio tokiems mokiniams visomis prasmėmis. Pirmiausia pastebėjau, kad sunkesnę negalią turinčius vaikus specialiojoje mokykloje supdavo daugiau draugų, juos siedavo daugiau bendrų interesų. Šie vaikai specialiojoje mokykloje užimdavo labai svarbius ir svarbiausius vaidmenis ant scenos, o bendro likimo draugai žiūrovai juos labai palaikydavo ir įvertindavo. Jie turėdavo daugiau galimybių atsiskleisti meninėje veikloje. Įprastoje mokykloje vaikai pastebi „kitokius“ mokinius, o specialiojoje mokykloje „kitokių“ mokinių nebūdavo. Klasėse mokydavosi mažiau mokinių, tad jie išvengdavo didesnio juos dirginančio triukšmo.

O svarbiausia – jie mokydavosi daug daugiau kasdieniam gyvenimui praktiškų ir savarankiškumą ugdančių dalykų. Formuodavosi apsipirkimo parduotuvėje, maisto gamybos, stalo serviravimo, klasės ir kambarių tvarkymosi, higienos, apsirengimo ir rūbų priežiūros, augalų auginimo, tinkamo elgesio einant į svečius, orientavimosi eisme ir kitų įgūdžių. Besimokantiems bendrojo ugdymo mokykloje šiems mokiniams taip pat turėtų būti sudarytos sąlygos ugdytis socialinius, orientavimosi ir savarankiško gyvenimo įgūdžius, tačiau realybė kitokia. Čia daugiau susitelkiama į teoriškus ir akademinius dalykus, kadangi mokytojai negali skirti tiek laiko jų individualiems įgūdžiams formuoti, specialistų nepakanka, o mokyklos aplinka ir materialinė bazė įprastoje mokykloje tokioms veikloms įgyvendinti dažnai yra nepritaikyta. Pati sau keliu klausimą, ar kai kuriems specialiųjų poreikių vaikams svarbiau įsisavinti vienženklių ir dviženklių skaičių sampratą, ar geriau mokytis atlikti konkrečius pinigų skaičiavimo veiksmus parduotuvėje?

Jeigu jau įgyvendinamas įtraukusis ugdymas Lietuvoje, tai derėtų perimti labai daug teigiamų pavyzdžių ir veiklos praktikų iš daugybės metų patirtį turinčių specialiųjų mokyklų. Bet sunkiai įsivaizduoju to įgyvendinimą be papildomų darbuotojų ir atitinkamos materialinės aplinkos.

Kokių pliusų matote jūs šitoje naujoje įtraukiojo ugdymo pakraipoje? Gal klasės vaikai auga tolerantiškesni, jautresni matydami kitokį vaiką?

Visuomenė keičiasi. Požiūris tampa lankstesnis. Vaikai pripranta, jeigu „kitoks“ mokinys jau nuo pirmųjų klasių mokosi kartu. Vis dėlto vaikai yra besidomintys, pastabūs, atviri, todėl jie sako, ką galvoja, kelia klausimus, stebisi, o neretai ir pasišaipo iš kito mokinio „keistumo“. Tad klaidinčiau, sakydama, kad neįvyksta patyčių. Tačiau jos dažniausiai kyla iš augančio mokinių suvokimo, kas normalu, o kas ne. Jiems norisi eksperimentuoti su kitų mokinių reakcijomis, suvokimu, jų gebėjimais. Gali specialiai mesti kamuolį koordinacijos neturinčiam klasės draugui, žinodami, kad jo nepagaus.

Gali tyčia pateikti sunkesnius klausimus, žinodami, kad nepajėgs į juos atsakyti. Apskritai, dabar mokiniai ekranuose susiduria su didžiule žmonių įvairove, tad skirtumai jų taip labai nebestebina, kaip būdavo anksčiau. Tačiau tuose pačiuose ekranuose vaikai regi daug patyčių turinio, o tai papildomai skatina jų netinkamą elgesį silpnesnių bendraamžių atžvilgiu, siekiant pramogos.

Girdime, kad įtraukusis ugdymas ugdo klasės ar mokyklos bendruomenės pagarbą ir toleranciją skirtingiems žmonėms. O specialiųjų poreikių vaikai jaučiasi daugiau ir lygiavertiškiau įtraukti į įvairias veiklas ir sprendimus, greičiau mokosi iš sėkmingesnių mokinių, lengviau prisitaiko prie visuomenės, atliepia jos lūkesčius ir patys jaučiasi labiau priimti.

Svarbu, kiek profesinių galimybių, tolerancijos ir motyvacijos turi mokytojas, įtraukdamas mokinį į ugdymo procesą ir bendravimą su kitais vaikais. Ar tinkamai pakreipia vaikų nuostatas ir reakcijas kitų atžvilgiu?

 Ar bendrojo ugdymo mokykloje didelių arba labai didelių specialiųjų poreikių vaikams atsiveria didesnės galimybės tinkamai pasiruošti gyvenimui?

Teoriškai taip turėtų būti, bet praktiškai įtraukiojo ugdymo tikslų siekimas vyksta daug lėčiau ir ne taip sklandžiai. Dirbau tiek specialiojo, tiek bendrojo ugdymo mokyklose. Tai, ką regėjau specialiojo ugdymo mokykloje, – tai daugiau skiriamo dėmesio tokiems mokiniams visomis prasmėmis. Pirmiausia pastebėjau, kad sunkesnę negalią turinčius vaikus specialiojoje mokykloje supdavo daugiau draugų, juos siedavo daugiau bendrų interesų. Šie vaikai specialiojoje mokykloje užimdavo labai svarbius ir svarbiausius vaidmenis ant scenos, o bendro likimo draugai žiūrovai juos labai palaikydavo ir įvertindavo. Jie turėdavo daugiau galimybių atsiskleisti meninėje veikloje. Įprastoje mokykloje vaikai pastebi „kitokius“ mokinius, o specialiojoje mokykloje „kitokių“ mokinių nebūdavo. Klasėse mokydavosi mažiau mokinių, tad jie išvengdavo didesnio juos dirginančio triukšmo.

O svarbiausia – jie mokydavosi daug daugiau kasdieniam gyvenimui praktiškų ir savarankiškumą ugdančių dalykų. Formuodavosi apsipirkimo parduotuvėje, maisto gamybos, stalo serviravimo, klasės ir kambarių tvarkymosi, higienos, apsirengimo ir rūbų priežiūros, augalų auginimo, tinkamo elgesio einant į svečius, orientavimosi eisme ir kitų įgūdžių. Besimokantiems bendrojo ugdymo mokykloje šiems mokiniams taip pat turėtų būti sudarytos sąlygos ugdytis socialinius, orientavimosi ir savarankiško gyvenimo įgūdžius, tačiau realybė kitokia. Čia daugiau susitelkiama į teoriškus ir akademinius dalykus, kadangi mokytojai negali skirti tiek laiko jų individualiems įgūdžiams formuoti, specialistų nepakanka, o mokyklos aplinka ir materialinė bazė įprastoje mokykloje tokioms veikloms įgyvendinti dažnai yra nepritaikyta. Pati sau keliu klausimą, ar kai kuriems specialiųjų poreikių vaikams svarbiau įsisavinti vienženklių ir dviženklių skaičių sampratą, ar geriau mokytis atlikti konkrečius pinigų skaičiavimo veiksmus parduotuvėje?

Jeigu jau įgyvendinamas įtraukusis ugdymas Lietuvoje, tai derėtų perimti labai daug teigiamų pavyzdžių ir veiklos praktikų iš daugybės metų patirtį turinčių specialiųjų mokyklų. Bet sunkiai įsivaizduoju to įgyvendinimą be papildomų darbuotojų ir atitinkamos materialinės aplinkos.

Rasa Grinkevičienė

***

Projektą „Priimti kitokį“ iš dalies finansuoja Medijų rėmimo fondas. Projektui skirta suma 7500 eurų. Straipsnis paskelbtas 2024.05.29.

Susiję straipsniai

  • Adomas
    Adomas autizmo diagnozę sužinojo per trečiąjį savo gimtadienį, dabar jam jau septyneri, ir jis eina į mokyklą
  • Išmokime pyktis: 10 populiariausių mitų apie konfliktus
  • šrima
    Kaip padėti ypatingam vaikui per atostogas?
  • Priešmokyklinukų mokytojų darbas yra parengti vaiką pirmai klasei
    Kas svarbu renkantis ugdymo įstaigą priešmokyklinukui ir pirmokui. Pataria Apvalaus kvadrato mokyklos specialistai
  • vaikas
    Kitoks darželinukas – iššūkis pedagogams, grupės draugams ir jų tėvams
  • Erudito licėjus
    Kur mokytis – įdomu: Erudito licėjus atveria duris ir Vilniuje
  • mokykla
    Mokinio padėjėjas – svarbus ugdymo procese ir vaiko asmenybės tobulėjime
  • Kokia turi būti mokymosi aplinka specialiųjų poreikių vaikams
    Mokytis gali trukdyti ir per karštas radiatorius, ir mokytojos kvepalai. Kaip sukurti aplinką, patogią specialiųjų mokymosi poreikių turintiems vaikams
  • Įtraukusis ugdymas
    Pasaulyje įtraukusis ugdymas nėra nauja tendencija, kai kurios šalys tai praktikuoja jau kelis dešimtmečius
  • šypsenų knyga
    Specialiųjų poreikių vaikams sukurta „Šypsenų knyga“ – motyvuoja ir stiprina
  • piktas
    Vaikų pykčio valdymas – viena iš TOP temų, dėl kurių tėvai ieško informacijos internete
  • Įtraukusis ugdymas: ar mokyklos, darželiai ir mes patys pasiruošę priimti kitokį vaiką?

 

 

Tags: Įtraukusis ugdymasKitoks vaikasSpecialiųjų poreikių vaikas
Next Post
Ar pilvo dieglius ramina baltasis triukšmas? Ir prie ko čia Matthew Perry

Ar pilvo dieglius ramina baltasis triukšmas? Ir prie ko čia Matthew Perry

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


9 + keturi =

NAUJIENOS IŠ INTERNETO

TAIP PAT SKAITYKITE

Mamos puslapis

Dirgliosios žarnos sindromas ir endometriozė – dvi būklės, kurios gali būti painiojamos
Pakilo temperatūra: kam labiau tiks ibuprofenas, o kam paracetamolis? Yra aiškus algoritmas
Pirtis – širdies draugė ar priešė? Suomijoje atliktas tyrimas nustebimo kardiologus
Kaip SEO paverčia vietinį verslą matomu visoje Lietuvoje

Kūdikis

10 tyrelių su mėsa – dalinasi „Zuikio receptai“
Migdymas gultukuose, autokėdutėse, vibrogultukuose nerekomenduojamas. Kodėl?
Sensacija ir stebuklas Kauno klinikose – Klaudija gimė sverdama 390 gramų, 22 nėštumo savaitę. Mamos ir gydytojų pasakojimas
Moliūgų patiekalai kūdikiui. „Zuikio receptai“ siūlo 20 variantų

Laisvalaikis

Laikas kurti fotografijas-atvirutes, kad dar iki švenčių spėtumėte užsakyti brangiausiems žmonėms
Urban stiliaus vaikas ir gamta: ką veikti su miesto vaiku lauke? Jauna mokslininkė rado atsakymą
Trys rudeniškos edukacijos – paukščių žiedavimas Ventės rage, apsilankymas delfinų namuose ir eksperimentai Mokslo saloje
Dvyliktojo gimtadienio tema – disko! Gimtadienių profesionalės patarimai

Nėštumas

Ar nėštumo metu patariama keisti lytinio gyvenimo rutiną?
Ar tikslūs nėštumo ir ovuliacijos testai? Taip, jei nedarysite šių klaidų
Dukra gimė 32 savaičių, dėl sūnaus gydytojai siūlė daryti valymą. Jaudinanti Monikos motinystės istorija
Gimdymas, kurio niekada nepamiršiu. Pasakoja keturios garsios Lietuvos dulos

Receptai

Purūs čirviniai blynai – kaip išsikepti tobulus savaitgalio pusryčius?
Vaikams augant, „auga“ ir blynai. Idėjomis dalinasi „Zuikio receptai“
Juodasis šokoladas – ir sveika, ir skanu. 5 netikėti receptai su juoduoju šokoladu
Lengvi virtuvės burtai: kodėl mamoms tinka receptai iš penkių produktų. Vaišina tinklaraštis „Penki produktai“

Tėčiams

Psichologė: būna, jog tėčiais tapę vyrai nepalaiko net savo partnerių, kai joms reikalinga pagalba
Tyrimas atskleidė: vyras po gimdymo – nulis dėmesio, vienišumas ir pareigų našta
Daugiavaikiai Mikalauskai, jų sodybos romantika, vaikai „kaimietukai“ ir tiesioginė tikros laimės transliacija
 Medicininiai tyrimai atskleidžia, kad į šeimą atėjus naujai gyvybei depresiją patiria iki 10 proc. vyrų

Vaiko psichologija

Kodėl net TikTokas berniukus spaudžia savo vertę įrodyti jėga, o mergaites – nuolankumu
Vaikystėje prasidėjusi konkurencija su broliais ir seserimis niekur nedingsta – ji persikelia į kitas gyvenimo sritis
Dažniausiai vaiko klausiame, kokie pažymiai, ką valgė, ko išmoko. Ir retai – o kaip jautėsi?
Antrasis vaikas šeimoje: kaip padėti pirmagimiui priimti pokyčius

Ekologija

Tylūs pavojai virtuvėje: ekspertė paaiškino, kaip indai gali iš lėto nuodyti organizmą
Natūralus, ekologiškas, be GMO ir konservantų, biodinaminis… Kaip išnarplioti šią etikečių dilemą
„Natūralus“, „ekologiškas“, „nekenksmingas aplinkai“ – šių žodžių gali nebelikti įvairių produktų etiketėse. Kodėl?
Sauskelnių eksperimentas: trys šeimos per tris mėnesius „sutaupė“ 3 780 sauskelnių. Kaip?

Kelionės

Su vaikais – į „Energylandią“. Tatjana pasakoja, kaip pasilinksmino Lenkijoje su 4 vaikais
Kelionė į Islandiją – magiška gamta, kuri atrodo lyg iš kitos planetos?
Laplandija su INTERLUX TRAVEL ir tūkstantis stebuklų. Rezervuokite dabar ir sutaupykite
Kelionė į Kiniją su vaikais pamatyti pandų – patikėkite, verta

Jaunas kaimas

Dėl ko gyvename kaime? Todėl, kad mieste nėra ką veikti
Kodėl vaikams augti kaime iki mokyklos yra nepalyginamai geriau
Sakalas Zacharijus ir jo ožkelės, kurios pozavo net „Playbojui“
Rojus Legų kaime: vilniečių šeima įsuko baidarių verslą ir nepasigenda sostinės
Bioderma
Šviesų festivalis Rumšiškėse
Gedimino miesto darželis
liekna.com
rudens/žiemos kolekcija
natur vital akcija
must bee
Hila
Denticija
Kelionė į Laplandiją
Sniego karalienė
autistikšų vaikų plaukimas
Strazdanėlės
Vaikų dantų protezavimo kompensavimas
krizinio nėštumo centras
evoliucija
Livin - ekologiški ir natūralūs produktai
zyle
Pilvuko pūtimo vaistai
dantukų dygimo skausmas
pampers baby
Lenor
kabrita
kosmetika moterims
Mamos žurnalo prenumerata
papuošalai
žuvų taukai
auksomeistrai.lt

ŽYMOS

Ankstukas Antibiotikai Atopinis dermatitas Autizmas Depresija Etnokultūra Garsi mama Gerosios bakterijos Globa Imunitetas Imuniteto stiprinimas Kalbos raida Kalėdos Karantinas Knygos mamoms Knygos vaikams Ką veikti su vaiku Kūdikio raida Lieknėjimas Lietuvių autorių knygos vaikams Mamų bendruomenės Mažakraujystė Motinystė ir karjera Motinystė svetur Naujos knygos Neišnešiotukas Nerimas Nevaisingumas Papildomas maitinimas Pirmokas Pogimdyminė depresija Skaitymas Skyrybos Svoris po gimdymo Teatras vaikams Vaikiškos knygos Vaikystė senovėje Vaikų ir tėvų santykiai viduriavimas Vilma Grigienė Vitaminas D Vėlyva motinystė Įvaikinimas Šemeta Žaislai
  • APIE MUS
  • MŪSŲ KONSULTANTAI
  • REKLAMA
  • PRENUMERTA
  • KONTAKTAI
  • TEMOS

Sekite mus:

  • Kontaktai
  • Sveiki pirmieji metai
  • Privatumo politika
  • Prenumerata
  • Temos
  • Nėštukė
  • liekna.com

© Mamos žurnalas 2023 Visos teisės saugomos

No Result
View All Result
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
    • Redakcijos projektai
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
    • Sveikos akytės
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
    • Privatus lavinimas
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologas atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata ir grožis
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Naujienos
    • Tinklaraštis
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
    • Pogimdyminė depresija
    • Emigrantų vaikai
    • Priimti kitokį
    • Aš vaikas ir knyga
    • Kultūros skiepas
    • Neišnykstanti Lietuva
    • Vaiko odos priežiūra
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė

© Mamos žurnalas 2023 Visos teisės saugomos

No Result
View All Result
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
    • Redakcijos projektai
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
    • Sveikos akytės
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
    • Privatus lavinimas
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologas atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata ir grožis
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Naujienos
    • Tinklaraštis
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
    • Pogimdyminė depresija
    • Emigrantų vaikai
    • Priimti kitokį
    • Aš vaikas ir knyga
    • Kultūros skiepas
    • Neišnykstanti Lietuva
    • Vaiko odos priežiūra
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė

© Mamos žurnalas 2023 Visos teisės saugomos