Įtraukusis ugdymas Norvegijoje vyksta jau ne vieną dešimtmetį ir tam skiriamas labai didelis dėmesys. Galima sakyti, kad tai yra apskritai norvegiškos kultūros vertybinis pamatas. Norvegijoje kiekvienas vaikas ar suaugęs yra gerbiamas toks, koks yra. Tai labai atsispindi ir ugdymo įstaigose.
Pedagogė Aušra Lastauskaitė 15 metų gyvena ir dirba Norvegijoje. Klasėse kartu su gabiais vaikais mokosi ir vaikai su specialiaisiais poreikiais. Kalbamės apie Astos taikomas individualias programas ir metodus, kurie padeda įsitraukti į ugdymo procesą visiems vaikams.
Asta, esate parengusi ir išleidusi „Šypsenų knygą“, kuri Norvegijoje išleista jau keliais pakartotiniais tiražais, o Lietuvoje netrukus pasirodys antrasis knygos leidimas. Kas tai per knyga?
„Šypsenų knyga“ yra metodinė priemonė, sukurta pagal metodologiją „Pozityvaus elgesio paramos sistema“ (PEPIS). Tiek knygos, tiek metodologijos pavadinimai yra orientuoti į pozityvų elgesį, t.y. skatinamas, mokomas pozityvus elgesys, mokoma naujų ar stiprinami turimi įgūdžiai, kurie padės vaikui aktyviai dalyvauti įvairiose veiklose, plėsti draugų ratą, taip gerinant vaiko gyvenimo kokybę.
Specialiųjų poreikių vaikams, žinoma, yra daugiau kliūčių gyventi visavertį kokybišką gyvenimą. Tai gali būti labai įvairūs iššūkiai: tiek fizinė negalia, tiek bendravimo įgūdžių ar socialinės kompetencijos stoka, pavyzdžiui, dėl verbalinės kalbos nebuvimo ar elgesio iššūkių. „Šypsenų knyga“ yra priemonė, padedanti išmokti tų įgūdžių ar elgesio, kurio vaikui trūksta, kad jis galėtų geriau gyventi. Tai gali būti visiškai paprasti dalykai, kaip, pavyzdžiui, išmokti draugų vardus, tinkamą kreipimąsi į juos. Taip vaikas išmoks naujų įgūdžių, pagerės jo gyvenimo kokybė. Šis metodas yra tinkamas visiems vaikams, ne tik tiems, kurie turi specialiųjų poreikių.
Kalbant apie pozityvų, geranorišką požiūrį į specialiųjų poreikių vaikus, Norvegijoje ir Lietuvoje tas požiūris labai skiriasi. Norvegijoje vaikai, kaip ir apskritai visi žmonės, nėra rūšiuojami, nėra skirstomi į kategorijas. Lietuvoje toks skirstymas tikrai dar, deja, labai juntamas. Tiek patiems vaikams, tiek jų tėvams tenka patirti neigiamą požiūrį dėl buvimo kitokiu, išgirsti kaltinimus ar reikalavimus „suremontuoti, pakeisti savo vaiką“.
Ši knyga gimė iš jūsų praktikos?
Dirbdama mokykloje daugiau kaip 25 metus su įvairaus amžiaus ir įvairių poreikių vaikais, pastebėjau vieną bendrą dalyką, kad visiems vaikams yra labai svarbu saugumas. Ši sąvoka pedagoginiame ir socialiniame darbe yra labai plati – tai ir saugūs santykiai, struktūra ir nuspėjamumas, vaiko balso išklausymas, atsižvelgimas į vaiko interesus ir poreikius.
Tiek dirbant mokykloje, tiek laikino atokvėpio centre rankiniu būdu sudarinėdavau situacijos, dienos ar mėnesio vizualizuotus planus, kurie padėdavo vaikams žinoti tai, kas vyks ateityje tam tikru metu, ir prisidėti prie tų veiklų planavimo. Tos patirties pagrindu ir yra sukurta „Šypsenų knyga“, kuri suteikia struktūrą ir nuspėjamumą bet kuriam knygelės vartotojui pagal jo individualią situaciją, poreikius.
Berniukas Feliksas yra mano kūrybinė mūza. Mes su Feliksu susipažinome 2019 metų rudenį, kai jis gavo vietą tame laikino atokvėpio centre, kuriame aš dirbu. Šis berniukas, turintis ADHD ir psichinę negalią, patyrė daug atstūmimo iš suaugusiųjų, kurie dėl nežinojimo, kaip su juo bendrauti ir dirbti, jį tiesiog atstumdavo. Feliksas dėl savo diagnozės turi daug chaoso, nerimo savyje, todėl jam ypač svarbu struktūra, nuspėjamumas. 2021 metais pradėjusi studijuoti „Sudėtingo elgesio prevencija ir valdymą“, dirbdama pagal Pozityvaus elgesio paramos sistemą, taip pat siekdama padėti Felksui naujose situacijose, reguliuojant elgesį, mokantis naujų socialinių įgūdžių, sukūriau „Šypsenų knygą“. Tada ji buvo geltona knyga su įklijuotais kiekvienam mėnesiui pagamintais popieriaus lapais ir instrukcija darbuotojams, kaip sudaryti elgesio sutarimus, kaip premijuoti tinkamą elgesį. „Šypsenų knygoje“ daugiausia dėmesio skiriama teigiamam pastiprinimui už atliktą pageidaujamą elgesį.
Koks knygos principas – vaikas turi žymėti malonius, pozityvius dalykus savo kasdienybėje?
„Šypsenų knyga“ – tai motyvavimo sistema, suteikianti sistemingą pagalbą vaikams ir jaunuoliams, kad šie galėtų sėkmingai įveikti kasdieninio gyvenimo užduotis ir išmoktų naujų įgūdžių. Užduotys parenkamos priklausomai nuo vaiko ar jaunuolio. Motyvavimo sistema skatina užsidirbti atlygį. Kiekvieną kartą, kai vaikas ar jaunuolis padaro ką nors, dėl ko iš anksto susitarta, arba nepadaro to, ko neturėtų daryti, gauna lipduką – šypsenėlę. Už sutartą skaičių lipdukų gaunamas pasirinktas apdovanojimas. Vaikus ir jaunuolius apdovanoti galima jiems malonia veikla.
Kiekvienas mėnuo „Šypsenų knygoje“ turi temą, daugiausia dėmesio skiriama metų laikams ir šventėms, o pati knyga yra gausiai iliustruota. Knyga primena kalendorių su savaitėmis ir dienomis. Darbo dienos žymimos darželio, mokyklos ar dienos centro simboliu, o savaitgaliai ir valstybinės šventės – namų simboliu. Pridedami lipdukai su įvairių veiklų ir švenčių piešiniais. Jie įklijuojami į „Šypsenų knygą“, kad būtų galima numatyti būsimas veiklas, kurios vaikui yra malonios ir svarbios.
Kaip knyga buvo priimta Norvegijoje?
„Šypsenų knyga“ jau ketverius metus naudojama Norvegijoje ir prisideda prie vaikų ir jaunuolių gerovės šiose šalyse. Pirmoji knyga 2021 metais buvo pagaminta rankiniu būdu, o dabar jau išleisti trys norvegiškos knygelės leidimai. Tuoj pasirodys ketvirtas leidimas.
Per šį laikotarpį knygelė buvo naudojama vaikų, jaunuolių ir net suaugusiųjų, 5–35 metų amžiaus vartotojų grupėje. „Šypsenų knyga“ yra metinis kalendorius, suteikiantis naudotojui vidinės tvarkos, pastovumo, sistemingumo ir nuspėjamumo jausmą apie tai, kas vyks šiandien, šį ar kitą mėnesį. Tai motyvacinė sistema, veikianti kaip priemonė naujiems įgūdžiams lavinti. Šios knygos pedagoginis turinys tinka visiems – ir mažiems, ir dideliems.
Visi knygelės vartotojai labai ją mėgsta, o tėvai ir pedagogai mato didelę naudą teikiant vaikui pagalbą. Pirmiausia dėl to, kad vaikas įtraukiamas į šį procesą ir yra aktyvus dalyvis.
Matome, kiek džiaugsmo ir naudos ši popierinė knyga teikia vaikams, jaunuoliams ir kitiems žmonėms su negalia, nepaisant jų amžiaus. Tai asmeninė knyga, leidžianti išgirsti balsą tų, kurie mums rūpi, ir padedanti užtikrinti, kad jiems būtų suteikta tinkama pagalba. Naudojantis knygele, užtikrinamas maksimalus jos naudotojų bendradarbiavimas, mes pastebėjome, kad per gana trumpą laiką jie pradeda kontroliuoti savo gyvenimą ir geba prisiimti atsakomybę už savo sprendimus.
Ankstesniuose trijuose leidimuose buvo pabrėžiama vaikų ir jaunuolių pažanga, jų skirtingumas bei individualus išskirtinumas. Naujoje „Šypsenų knygoje“, kuri antrą kartą bus išleista Lietuvoje, bus pabrėžiama įtrauktis.
Pažįstu daug Lietuvos švietimo darbuotojų ir šeimų, kuriose auga specialiųjų poreikių vaikai. Išėjus pirmam norvegiškam leidimui, jie vis klausdavo, kada išleisime ir lietuvišką knygelę.
Konsultuodama Lietuvos ugdymo įstaigas dėl įtraukties, pamačiau, kad pagalbos poreikis yra didžiulis, tiek individualios pagalbos vaikui, tiek pagalbos dirbant su grupe ar klase, tiek sistemiškai dirbant su visa ugdymo įstaiga. Todėl nusprendžiau nedideliu tiražu išleisti pirmą „Šypsenų knygos“ leidimą 2024 metais. Knygelės tiesiog ištirpo, ir šiemet buvo naudojamos įvairaus amžiaus vaikų darželiuose, mokyklose, centruose ir namuose.
Šeimoms, kurios augina specialiųjų poreikių vaikus, patarčiau ieškoti entuziastingų, mylinčių vaikus ir savo darbą pedagogų, kurie bendradarbiautų su vaiko artimaisiais, siekiant suteikti vaikui sisteminę pagalbą. Reikia kalbėtis, diskutuoti, ieškoti pagalbos būdų kartu, įtraukiant ir patį vaiką.
Ginta Liaugminienė
Nuotraukos iš asmeninio albumo
Projektą „Priimti kitokį“ iš dalies finansuoja Medijų rėmimo fondas. Projektui skirta suma 7500 eurų. Straipsnis paskelbtas 2024.12.27.