
Kas yra makaliūzės? Kokie makaliūzių piešimo etapai ir stiliai? Kodėl makaliūzės yra labai svarbios vaiko tobulėjimo kelyje? Kas paskatintų vaiką piešti dar daugiau makaliūzių? Apie visa tai nuosekliai ir linksmai pakalbėkime šiame straipsnyje.
Ilona Bakšė-Bumblauskienė, žurnalo „Kutis“ autorė ir redaktorė, leidykla vaikams „Flintas“
Kas yra makaliūzės? Dažnai matau nustebusius žmones, kai pasakau šį žodį. Vieniems jis naujas, kitiems girdėtas, o aš jį perėmiau iš močiutės. Būdavo, susėdame prie stalo, pasiimame pieštuką ir lapą, o ji man sako: „Dabar nupiešk „makaliuką“, pridėk brūkšnelius šonuose, štai tau ir vabaliukas“. Taip ji mokė mane piešti. Štai tokia mano nuo vaikystės atsinešta asmeninė pažintis su šiuo charizmatišku žodžiu „makaliūzės“. Esu įsimylėjusi šį procesą. Tyrinėju ir analizuoju jį jau nuo studijų metų. Tad pasidalinsiu svarbiausiomis įžvalgomis.
Kokie yra makaliūzių piešimo etapai? Nors mano vaikai jau išaugo iš šio amžiaus, bet ir dabar prisimenu tą džiaugsmą, kai jie imdavo pieštuką, brėždavo linijas, rutuliukus ir brūkšnelius. Iš šono ši veikla gali atrodyti nereikšminga, bet mes, mamos, į tai žiūrime kaip į pirmąsias mažojo genijaus treniruotes. Svajingai stebime šį procesą, mintyse įsivaizduodamos sėkmingą vaiką, gimusį po laimės žvaigžde. Šios svajos tikrai gali virsti realybe, jei nuosekliai lavinsime mažylį. O kad tai įvyktų, turime suprasti makaliūzių prasmę ir naudą. Taigi žvilgterkime į makaliūzių piešimo etapus. Jų yra trys.
I etapas. Nesąmoningos makaliūzės. Šiuo etapu, kuris prasideda, kai vaikučiui apie 1,5 metų, yra smagus pats lapo braukymo procesas. Ir tai nuostabu. Su kiekvienu veiksmu jis stiprina rankos raumenukus, treniruoja riešo judesius, formuoja įgūdį laikyti pieštuką ir mokosi pajusti, kokiu stiprumu jį reikia spausti prie lapo. Vaiko dėmesys dar labai silpnas.
Jis gali braižyti lapą ir tuo pačiu metu dairytis į šonus, tebebraukydamas įvairias linijas. Nieko tokio, dėmesys vis stiprės. Šie pirmieji braukymai ir yra pats svarbiausias pirmojo etapo rezultatas. Džiaukimės vaiku ir būkime ramūs – braukydamas kiekvieną tokią makaliūzę, mažylis artėja prie kito etapo.

II etapas. Sąmoningos makaliūzės. Šiuo etapu, kuris prasideda apie 2-uosius gyvenimo metus, vaikas sąmoningai piešia brūkšniukus, rutuliukus ir kitas linijas. Jis mokosi suprasti, kad panorėjęs gali sąmoningai perkelti mintį ant lapo. Mažylis pirmą kartą pajunta džiaugsmą, kad gali ne tik makaluoti pieštuku, bet ir, valdydamas jį, piešti ką nori. Perėjimą nuo šio etapo prie kito galite pagreitinti, parodydami vaikui pirmas elementarias sąsajas. Makaliūzė-rutuliukas – panaši į kamuoliuką, obuoliuką, saulutę, debesėlį, boružėlę ir t.t., makaliūzė-brūkšniukas panaši į spygliuką, spinduliuką, žolytę ir t.t.
III etapas. Makaliūzės su pavadinimais. Šiuo etapu vaiko smegenys pradeda pačios kurti sąmoningas asociacijas tarp to, ką nupiešė, ir to, ką mato.
Šį etapą dar galima pavadinti „galvakojų“ era. Mažylis piešia gyvūnus be pilvukų ir be kaklų, nes tai jam dar per sunku. Ir nors mes ir ne visada atpažįstame, kas nupiešta, vaikas visada geba paaiškinti. Taip vaikas nuo makaliūzės pereina į piešimą – juk piešinys yra sąmoningas minčių vaizdavimas. Nuo šio etapo prasideda vis spartesnis ėjimas edukacijos keliu.
O dabar pats laikas pažvelgti į makaliūzių stebuklą iš arčiau. Stebėdama piešiančius vaikus, išskyriau tris makaliūzių rūšis:

Brūkšninės makaliūzės – kai mažylis brauko lapą pieštuku, palikdamas skirtingo ilgio ištisines linijas įvairiomis kryptimis. Riešas beveik nesisukioja, bet stipriai dirba rankos raumenys. Brėždamas kiekvieną brūkšninę makaliūzę mažylis stiprina rankos raumenis ir tobulina judesius. Šiuos įgūdžius jis vėliau panaudos, rašydamas rašto simbolius, sudarytus iš brūkšnelių. Tai raidės A, E, F, H, I, Y, K, L, M, N, T, V, Z, Ž ir skaičiai 1, 4, 7.
Kamuolinės makaliūzės – kai vaikas brauko lapą pieštuku, palikdamas skirtingo dydžio kamuolinius sukinius. Čia ypač daug dirba riešas. Vaikas mokosi jį valdyti, treniruoja jo ištvermę. Šiame procese lavinamas įgūdis kuo ilgiau brėžti pieštuku, neatitraukiant rankos nuo lapo. Su kiekvienu kamuolinės makaliūzės judesiu vaikas lavina įgūdžius, kuriuos jis vėliau panaudos, rašydamas rašto simbolius, sudarytus iš lenktų linijų. Tai raidės C, O, S, U ir skaičiai – 3, 6, 8, 9, 0.

Kombinuotos makaliūzės – kai vaikas brauko lapą pieštuku, piešdamas ir brūkšnines, ir kamuolines makaliūzes, kartu jungdamas jas tarpusavyje įvairiais būdais. Tai visapusiškai lavina vaiko smulkiąją motoriką ir taip ruošia jį rašymo etapui. Su kiekvienu kombinuotos makaliūzės piešiniu vaikas lavina įgūdžius, kuriuos jis vėliau panaudos, rašydamas rašto simbolius, sudarytus iš brūkšnelių ir lankelių. Tai raidės B, Č, D, G, J, P, R, Š, Ū ir skaičiai 2, 5.
Pasidžiaukime mažyliais – argi jie ne naujos kartos genijai? Patys to nežinodami, jau rašo raides ir skaičius. Atidžiai pažvelkime į savo mažylių makaliūzes – jose galime netikėtai rasti įvairių rašto simbolių. O dabar paryškinkime radinius ir drąsiai įrėminkime pirmuosius jų šedevrus.

Dabar, kai išsiaiškinome, koks svarbus yra makaliūzių vaidmuo vaikui vystytis, pakalbėkime, kas gali pažadinti vaiko norą piešti jas kuo dažniau. Tai žaidimas „Atspėk, kas slepiasi makaliūzėje“. Pasidalinsiu, kaip gimė šis žaidimas. Jo įkvėpėjas yra mano sūnus. Įsivaizduokite situaciją: mama su trimis vaikais rengia piešimo popietę.
Mažiausias iš jų – metų ir aštuonių mėnesių sūnus – dar yra antrame makaliūzių piešimo etape, kai moka sąmoningai piešti kamuoliukus ir brūkšniukus. Jis žiūri į vyresnių sesučių piešinukus ir „patempia“ lūpą, kad jam neišeina taip gražiai, kaip joms. Ašarų lietutis papt-papt pabyra ant lapo. Ką daryti? Štai tada ir pamačiau, kad jo nupiešta kamuolinė makaliūzė panaši į debesėlį, nes nukritusi ašara ant flomasteriu nubrėžtos linijos išsiliejo kaip lašelis. Taip jam ir pasakiau: „Žiūrėk, tu nupiešei lietaus debesėlį, tik jis buvo pasislėpęs“. Ir pripiešiau po jo kamuoline makaliūze mažų brūkšnelių. Šis triukas mažyliui labai patiko. Kai pamačiau vaiko susidomėjimą, kitoje vietoje pripiešiau ratu ilgesnių brūkšniukų – ir lape ėmė šviesti saulutė. Vaiko šypsena dar labiau pražydo.

„Dar noriu“, – paprašė sūnus, čiupo lapą ir ėmė piešti įvairias makaliūzes. Hm… Turėjau rimtą iššūkį kas kartą prigalvoti, kas slepiasi jo makaliūzėse. Ir ačiū jam už tai, nes šiandien su jumis galiu pasidalinti šiuo žaidimu. O norintiems jį išbandyti, atskleisiu paprastas įžvalgas, kurios visada padės mažylio makaliūzėje rasti pasislėpusį „gyventoją“.
Jei jums prieš akis rutulinė makaliūzė, joje tikrai gyvena viščiukas, sraigė, voriukas, pelytė, obuolys, grybas, saulutė, debesėlis, medis, gėlytė, boružė, vabaliukas, žuvytė, banginis, saldainis, drugelis ar ežiukas. Žodžiu, viskas, ką piešiant galima naudoti apvalias formas.

Jei jums prieš akis brūkšninė makaliūzė, reikės rimčiau paieškoti, kas joje „gyvena“. Pasitelkite fantaziją ir paieškokite sąsajų su vaiko nupiešta makaliūze. Gal tai paukščio kojos, gal žuvytės uodega, gal raketos liepsnos, o gal žirafos kaklas, laumžirgio sparnai ar krokodilas. Kai pastebėsite, kas ten slepiasi, pripieškite trūkstamus elementus ir padovanosite vaikui stebuklą.
Sudėtingiausia rasti kombinuotoje makaliūzėje pasislėpusius „gyventojus“. Čia svarbiausia įžvelgti išskirtinių ir ryškiausių makaliūzės elementų panašumą su gyvūnų ar objektų dalimis. Pavyzdžiui, gal matote ilgą trikampį, išlindusį iš kamuolinės makaliūzės? Tai galėtų būti paukščio snapas –pridėkite ar paryškinkite akis, kojas ir sparnus. O gal matote dideles dramblio ausis? Pripieškite straublį, akis, kojas, vandens fontaną ir piešinukas atgis.

LABAI SVARBU šiame žaidime išsaugoti mažylio nupieštas linijas. Todėl duokite vaikui braukyti makaliūzes ryškiomis spalvomis, o jūs „ieškokite“ paslėptų gyvūnų kitos spalvos pieštukais. Taip pat venkite apvedžioti kontūru vaiko kūrinius ar perkrauti detalėmis. Vadovaukitės taisykle, kad mažylio piešinukas turi būti tik išryškintas, surandant jame „paslėptą“ mintį. Kad būtų aiškiau, pailiustruosiu vizualiu pavyzdžiu.
Kairėje paveikslėlio pusėje – perkrautas detalėmis piešinys, dešinėje – tik truputį paryškintas, pridedant esmines detales. Iš tokių žaidimuose gimusių piešinių jūs galite surengti pirmąją mažylio piešinių parodą namuose. Įrėminkite darbelius, pakabinkite ant sienos, parašykite kelis linksmus žodžius apie vaiką, įdėkite jo foto, ir štai – paroda atidaryta.

Štai kokia linksma ir svarbi veikla yra makaliūzių piešimas. Todėl įvairiose edukacinėse knygelėse gausu užduočių, kuriose reikia nupiešti ežiukui spygliukus, meškučiui ausytes arba debesėlius danguje. Viskas kruopščiai apgalvota mažylio lavinimui.
Prisipažinsiu – esu įsimylėjusi makaliūzes. Jų braukymas – tobula treniruotė mažylio kelyje į raidžių ir skaičių rašymo etapą. Nuostabiausia tai, kad į šias makaliūzines treniruotes vaikas įsitraukia su dideliu entuziazmu. Jos gali vykti bet kurioje vietoje bet kuriuo metu: namuose, svečiuose, darželyje, laukiant prie gydytojo kabineto ar sėdint kavinukėje. Viskas, ko reikia, tai popieriaus lapas ir pieštukai. Tegu mažyliai piešia makaliūzes, o mes padėkime surasti, kas jose „gyvena“: gyvūnai, augalai, daiktai, o gal raidės ir skaičiai. Nesvarbu, kas. Svarbiausia, kad jūs linksmai ir naudingai leidžiate laiką su mažyliu, kartu ir tobulindami jo įgūdžius. Sėkmės.
„Mamos žurnalas“
Susiję straipsniai