Ar girdėjote tokį terminą „logopedinis sabotažas“? Tai puiki metodika plėsti vaiko žodyną

Birutė Stonytė

Logoterapeutė Birutė Stonytė, logopedinio kabineto „Aš kalbu“ įkūrėja

Pirmieji 3 gyvenimo metai yra intensyviausias periodas, kai smegenys bręsta ir vystosi. Šiuo laikotarpiu kalbos įgūdžiai lavėja greičiausiai. Kalbai vystytis turi būti sudaryta atitinkama aplinka, kurioje gausu stimulų: garsų, vaizdų, kalbos, potyrių. 

Kaip keičiasi vaiko kalba iki 3 metų: 

1 metų sulaukęs vaikas jau pradeda tarti prasmingus žodžius (apie 5 žodžius) iš pasikartojančių skiemenų: mama, tete. Vaikutis supranta elementarius prašymus, palydėtus gestu: ateik pas mane, paduok tėčiui. Taip pat mažylis supranta apie 30 žodžių, reaguoja į žinomas daineles, imituodamas suaugusiųjų judesius ar garsus. Tokio amžiaus vaikas paduoda prašomą daiktą.

2 metų vaikas pasako nuo 30 iki 100 žodžių bei jungia žodžius į 2 žodžių frazes. Vaikas aktyviai mokosi naujų žodžių juos kartodamas. Tokio amžiaus vaikutis dažnai klausia aplinkinių vardų ar daiktų pavadinimų. Supranta nesudėtingus, 2 dalių prašymus: paimk meškutį ir paguldyk į lovą. Taip pat geba atsakyti į paprastus klausimus.

3 metų mažylio kalboje dauguma žodžių suprantami aplinkiniams, tačiau gali pasitaikyti tarimo klaidų. Tokio amžiaus vaikas gali pasakyti savo vardą, pavardę ir amžių. Atsiranda platesni 3–5 žodžių sakiniai. Vaikas kalbėdamas naudoja įvardžius, prielinksnius, daugiskaitos formą bei giminę. Mažylis žino daiktų paskirtį ir gali atsakyti į klausimus, susijusius su jų naudojimu, pavyzdžiui, kuo mes valgome? Vaikas pats pateikia klausimus: kas, kur? Gali užmegzti paprastus pokalbius, moka apibūdinti savo dabartinę ir buvusią veiklą.

Kartais tėvai susiduria su sunkumais prakalbinti mažylį ar pastebi vėluojančią kalbos raidą. Kaip galime išprovokuoti vaiką vartoti turimą žodyną?

Atsakymas paprastas – sabotažas. Tai reiškia – ne patiems kalbėti už vaiką, o sukurti situacijas, kai jis neišvengiamai turės prakalbėti pats.

Pasinaudokite fantazija, o čia keletas patarimų, kaip tai padaryti.

Maisto tema: 

Paduokite vaikui lėkštę, bet neduokite šaukšto/šakutės.

Kai atėjo laikas atsigerti, paduokite vaikui tuščią puodelį.

Žaidimo forma vaidinkite, kad valgote vaiko maistą.

Paduokite vaikui ne tą įrankį, kurio jis prašė.

Žaidimo tema: 

Sudėkite žaislus į dėžę, kurios vaikas negali atidaryti.

raidės

Pexels.com

Paduokite vaikui bėgius, bet neduokite traukinio, duokite popierių, bet neduokite pieštukų ir pan.

Užsidėkite vaiko kepurę vietoje savo.

Apsiaukite batus ant rankų ir eikite laukan.

Paduokite vaikui kažką supakuoto, o ne išvyniokite už jį.

Vakaro/miego tema: 

Įkelkite vaiką į tuščią vonią.

Duokite vaikui ne tą pižamą, kurios jis prašė.

Skaitydami pasakas, parodykite neteisingą paveikslėlį, pvz, „Čia liūtas“, bet rodykite į drugelį.

Pamirškite paduoti vaikui jo mėgstamą žaislą prieš einant miegoti.

Jei naudojant šiuos patarimus vaikas bando sakyti žodžius ir komunikuoti, naudokite šį metodą intensyviau. Jei vaikui kyla sunkumų (jis naudoja gestus poreikiui reikšti, o ne žodžius arba jis net nebando išsireikšti), pasikonsultuokite su specialistu dėl asmeninių patarimų vaikui.

„Mamos žurnalas“

mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

 

Žymos: , , , ,

Sponsored Video

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


− vienas = 4

Kitos temos: