Atsargiai – šviežumas! Vaikų gydytojo patarimai apie žalumynus iš pievų, šiltnamio ir turgaus

daržovės

Pexels.com

Šviežumas yra labai svarbus, kai kalbame apie vaikų mitybą. Tačiau vieną kartą per metus  su „šviežumu“ reikia elgtis atsargiau – kai prasideda naujas derlius. Daugybė mamų papasakos, kad vaikas, suvalgęs šviežių uogų, skundėsi pilvo raižymu, viduriavo ar net vėmė.

Pataria vaikų ligų gydytojas dr. Algimantas Vingras.

Žalumynai iš pievų

Močiutės ir pagyvenusios tetos nelaukia šviežio derliaus. Jos skuba vartoti ankstyvojo pavasario dovanas: dilgėles, kiaulpienes, garšvas, pasirodančias dar prieš daržuose užaugant salotoms, svogūnams, ridikėliams. Visi minėti augalai yra įvairių biologiškai aktyvių medžiagų (vitaminų, mineralinių, polifenolių, organinių rūgščių, baltymų ir kitų) šaltiniai, padeda efektyviai atsigauti organizmui po žiemos. Iš jų verdama sriuba, ruošiami įdarai, troškiniai, salotos ir kiti patiekalai, dedama į jau pagamintas košes.

Tačiau kas puikiai tinka tetai, kuri jau keliasdešimt metų valgo garšvas, gali visai netikti ir nepatikti vaikui. Visi minėti augalai turi savitą skonį, ir vaikui jų duokite labai saikingai.

Palangės žalumynai

Grįžo mada auginti žalumynus ant palangių, balkonuose. Ar jų reikia vaikui? Viskas priklauso nuo to, kaip švariai tie žalumynai buvo užauginti, pvz., ar jie nebuvo pažeisti pelėsio? Įvairių rūšių garstyčių, kopūstų, ridikų, pankolio, baziliko, raudonėlių, petražolių, kalendrų, žirnių bei kitų augalų daigai yra puikiausias natūralus papildas imunitetui stiprinti, tik turi būti užauginti ir pagaminti švariai ir duodami vaikui minimaliais kiekiais.

Parduotuvių žalumynai

daržovės

Pexels.com

Neįmanoma nuspėti, kiek rankų juos lietė, net jeigu svogūnų laiškai ar krapai supakuoti sandariose pakuotėse. Parduotuvėje pirktus žalumynus geriau vartoti termiškai paveiktus, tačiau dažniausiai juos naudojame šaltibarščiams, tad termiškai apdoroti neįmanoma. Išvengti viduriavimo padės atidus patiekalo iš jų paruošimas. Jei mažylis noriai valgo žalumynus, juos būtina prieš ruošiant patiekalą kruopščiai nuplauti tekančiu vandeniu, pagarinti, sutrinti ir įmaišyti į daržovių salotas.

Turgaus šviežumai

Labiausiai šviežumynų prekyba vyksta turguose, tačiau iš nepažįstamų augintojų pirkti žalumynai gali būti visiškai netinkami vaikui, pavyzdžiui, jeigu buvo naudotos organinės trąšos (mėšlas), kurios buvo ne iki galo apdorotos. Augalus galėjo apkrėsti ir gyvūnai, jei turėjo priėjimą prie lauko, kuriame augalai buvo auginami. Todėl iš turgaus parsinešus šviežio derliaus neragaukite tiesiai iš maišiukų, o plaukite, plaukite, plaukite.

Žalumynų normos

2–3 metų vaikams smulkintų žalumynų pakaks kelių šaukštelių, geriausia jų įmaišyti į kitus patiekalus, pvz., sriubas, košes. Ketvirtais gyvenimo metais jau galima duoti šviežiai pagamintų įvairių žalumynų salotų tiek, kiek vaikas valgys. Gerai susmulkinkite! Blogai sukramtytas maistas – tiesus kelias į pilvo pūtimą, vidurių raižymą, viduriavimą. Daržovių salotas reikėtų ruošti su aliejumi. Žinoma, nereikia iš karto duoti žalumynų dideliais kiekiais.

Suviduriavo nuo braškių

Braškės – vienos anksčiausiai prinokstančių uogų, natūralu, kad jos labiausiai vilioja ir jas valgant daroma daugiausiai klaidų. Kad ir kaip gražiai atrodytų ir kvepėtų uogos, jas galima valgyti tik atidžiai nuplovus tekančiu vandeniu – geriau kelis kartus, nes jos gali būti užkrėstos įvairiomis viduriavimą sukeliančiomis bakterijomis, kartais kirminų kiaušinėliais.

Net ir gerai nuplovus uodas gali likti bakterijų. Braškė yra trapi ir trumpai kokybę išlaikanti uoga, greitai genda, todėl ji yra gera terpė daugintis įvairiems mikroorganizmams. Pirkite tik tiek braškių, kiek šeima suvalgys per dieną. Nereikėtų žavėtis atvežtinėmis braškėmis ilgai ant prekystalių kenčiančiomis, kol jos bus nuplautos ir suvalgytos.

Braškės ir alergija

braškė

Pexels.com

Braškėse yra medžiagų, nuo kurių organizme atsipalaiduoja cheminė medžiaga histaminas. Padidėjusio histamino kiekio netoleruoja apie 1 proc. žmonių. Kitaip tariant, vienas vaikas gali valgyti braškes jų neskaičiavęs, o kitas – tik 5 vidutinio dydžio, nes suvalgius daugiau nei 7 braškes atsiranda histamino netoleravimo požymiai, kurie yra panašūs į alergijos požymius. Kuo daugiau histamino atsipalaiduoja, tuo labiau yra išreikšti jo netoleravimo požymiai. Plaunant braškes histaminas neišsiplauna.

Simptomų pobūdį ir sunkumą sukelia pirminis organo ar sistemos pažeidimas. Paprastai dažniausiai pasireiškia bėrimo požymiai, panašūs į dilgėlinę, ir veido ir kaklo tinimas. Dažnai ši būklė (histamino netoleravimas) pasireiškia pykinimu, pilvo skausmu, vėmimu, viduriavimu ir vidurių pūtimu.

Neprinokusioms uogos – veto

Jautriam vaiko žarnynui gali netikti blogai prinokusios uogos, kuriose gausu rūgščių, kartumynų bei kitų sunkai virškinamų, organizmui neįprastų ir svetimų medžiagų. Jos dirgina skrandį ir žarnyną, dėl to organizmas stengiasi tomis medžiagomis atsikratyti – vaikas gali pradėti viduriuoti ir vemti. Šios reakcijos nepriklauso nuo to, kiek vaikas suvalgė neprinokusių uogų, tai gali būti ir vienintelė uogelė!

Kodėl vis laksto į tualetą

Šviežumynai gali sukelti viduriavimą dėl kelių priežasčių. Pirmoji jų – skaidulos. Jos žarnynui reikalingos, bet vos atsiranda jų perteklius, minkštėja viduriai. Suvalgę daugiau uogų, vaisių ir daržovių vaikai pradeda tuštintis 1 kartą daugiau per parą (jei tuštinosi kartą, tai dabar bus 2 kartai). Tai normalu.

Kita priežastis – permaitinimas, nes naujo derliaus vaikui norime sumaitinti kuo daugiau. Tai klaida. Duokime po vieną šviežią agurkėlį per dieną, po kelias uogas, ir viskas bus gerai.

daržovės

Pexels.com

Trečia priežastis – higiena. Šviežias derlius auga ne ant medžių, o ant žemės (ar žemėje), todėl užkrato pavojus keliskart didesnis, nei valgant nuskintus vaisius ar uogas.

Kaip suvaldyti „šviežio derliaus“ viduriavimą

Jei, vaiko, suvalgiusio sodo ar daržo gėrybių, nepriklausomai nuo jų kiekio, tuštinimasis padažnėjo daugiau nei du kartus, išmatos pastebimai suskystėjo bei pakito jų kvapas, galima įtarti, kad vaikas užsikrėtė mikroorganizmu, kuris sukėlė viduriavimą. Tuomet reikėtų duoti daugiau gerti, kurį laiką nebeduoti vaisių, uogų ir daržovių, duoti probiotikų.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


vienas + 9 =

Kitos temos: