Kaip vaiko gimimas perlaužia moters gyvenimą

Psichologė psichoterapeutė Ieva Povilaitienė

Psichologė psichoterapeutė Ieva Povilaitienė
www.psichologaspsichoterapeutas.lt

 Motinystė – archajiškiausia moteriškumo raiškos forma, o tapsmas mama – vienas esminių moters gyvenimo virsmų. Ši virsmo patirtis iš esmės paveikia visus mūsų būties aspektus: patiriame intensyvius fizinius pokyčius, pasikeičia socialinis statusas, didėja sąmoningumas, skleidžiasi dvasingumas. Išgyvenimai, susiję su nėštumu, gimdymu ir vaikelio auginimu, skatina giliau pažvelgti į save ir pasaulį, praplečia savęs pažinimo ribas.

Vaiko gimimas – lūžio taškas

Vaikelio užgimimas paprastai tampa tuo nepaprastai jaudinančiu įvykiu, kuris suskaido mūsų gyvenimą į iki gimdymo ir po gimdymo. Tai virsmo taškas. Šią akimirką tampame tuo, kuo dar niekada iki šiol nebuvome – mes gimstame kaip mamos. Tačiau ir kasdieniai įvykiai, susiję su vaikelio auginimu, kurie įvesdina mus į motinystės pasaulį, yra ne ką mažiau svarbūs. Gal net ir svarbesni. Keliavimas šiuo kasdienės rutinos palytėtu, kartais pakylėjančiu, o kartais slegiančiu keliu neeilinis. Būtent dėl jo mes toliau augame kaip mamos.

Nors motinystė yra duota gamtos ir vedama instinktų, tačiau nerimas ir įvairios dvejonės šiame kelyje dažnos.

Kaip būti gera mama? Kaip padėti skleistis vaiko asmenybei? Kaip apsaugoti vaiką nuo pavojų, bet neslopinti jo savarankiškumo? Kaip mylėti, bet neišlepinti? Nerimas ir dvejonės kyla iš mūsų vidinio pasaulio – iš įsivaizdavimo, kokia turi būti mama, kaip ji turi elgtis, iš vadinamosios vidinės motinos.

Kas yra vidinė motina

Vidinė motina – tai mūsų emocinio pasaulio dalis, kurios funkcija – rūpintis, emociškai „maitinti“, kad galėtume bręsti pačios ir būtume pajėgios auginti kitą. Šios funkcijos mumyse geriau ar prasčiau išsivystė, priklausomai nuo patirties su savo mama, su kitomis gyvenime sutiktomis motiniškomis figūromis bei iš mūsų vaikystės ateinančiais geros ir blogos motinos įvaizdžiais. Vidinė motina tarsi motina antrininkė, kuri kalba, veikia, reaguoja panašiai kaip mūsų vaikystėje. Tai viena iš esminių vidinio pasaulio dalių, kuri tiesiogiai veikia mūsų lūkesčius, savijautą ir santykį su vaiku. Todėl labai svarbu ją gerai pažinti, stiprinti tinkamas ir koreguoti netinkamas jos ypatybes.

Gera ir bloga motina

Nors sąmoningai ruoštis motinystei, skaityti literatūrą šia tema, lankyti paruošiamuosius kursus, diskutuoti su kitomis mamomis įvairiomis rūpimomis temomis yra labai svarbu, tačiau iki galo pasiruošti motinystės virsmui ir šios patirties mastui neįmanoma. Džiaugsmas ir pakylėjimas čia persimaišęs su didžiuliu fiziniu stresu ir krūviu. Viena vertus, užgimus vaikui neretai patiriame euforiją, tarsi įsimylime jį. Stengiamės pažinti jo būdą, išgirsti poreikius, užmegzti abipusį santykį. Instinktyvi prigimtis ilgainiui tampa „motinystės balsu“, pasakančiu, ko tavo vaikeliui reikia. Ir mūsų gebėjimas patenkinti vaiką leidžia mums jaustis geromis mamomis.

Kita vertus, yra dienų, kai reikalai klostosi nekaip. Pirmieji gyvenimo mėnesiai su kūdikiu patys savaime gali būti trikdantys ir chaotiški. Vaiko verksmas, žindymo skausmas, sutrikdytas miegas bet kurią iš mūsų priverčia jaustis jeigu ne išsekusia, tai bent jau išsiderinusia. Suabejojame savo galimybėmis, nerimaujame, ar teisingai elgiamės, jaudinamės, kad atsitiks kas nors negero. Tampame perdėtai jautrios, verksmingos, ypač jeigu atrodo, kad viską išbandėme, bet tai nepadeda nei man, nei mano vaikui, situacija nesikeičia.

Šiuos išgyvenimus dar labiau gali pagilinti realybės neatitinkantys mūsų lūkesčiai, kad motinystė turi kelti tik teigiamus išgyvenimus, kad tai privalo būti geriausias gyvenimo laikas, kad turime būti tobulos, neklystančios mamos ir pan. Griūnant tobulos motinos su tobulu vaiku rankose fantazijai – sutrikimo, nusivylimo, liūdesio, kaltės jausmai neišvengiami. Vidinį konfliktą sustiprinti gali ir dėl motinystės atsiradę gyvenimo būdo ir vaidmenų pokyčiai, sukeliantys atsisakymo bei praradimo skausmą: nepriklausomybės, spontaniškumo, asmeninio laiko praradimas, karjeros moters vaidmens netekimas, fizinės formos pasikeitimai ir pan. Neigiamą vaidmenį vaidina ir patirti nėštumo, gimdymo nesklandumai, kurie žadina kaltės jausmą, kad esi bloga mama, kažką padarei netinkamai, ar kelia nuolatinį grėsmės išgyvenimą, kad kažkas gali blogo nutikti tavo vaikui.

Neigiama patirtis – trumpa

Taigi motinystė yra nuspalvinta ne vien teigiamais išgyvenimais. Neigiama patirtis yra gana dažna ir yra neatsiejama šio virsmo dalis. Paprastai neigiami išgyvenimai iškyla, praėjus trims keturioms dienoms po gimdymo, ir praeina per kelias savaites. Jei ilgesnį laiką vargina nuotaikų kaita, liūdesys, dirglumas, verksmingumas, sutrinka dėmesio koncentracija ir miegas, ir jei šie simptomai trukdo jums rūpintis vaiku ir atlikti kasdienius darbus – tai gali būti pogimdyminės depresijos požymis. Pasikonsultuokite su specialistu, nekentėkite viena.

Motina-vaikas

Ar galima padėti sau pereiti šį virsmų laikotarpį sklandžiau? Taip. Dauguma mūsų, augindamos pirmąjį vaiką, jaučiamės kaip motina-vaikas. Gal ir norėtųsi, kad sieloje slypėtų išmintinga senė, tačiau, nepriklausomai nuo amžiaus, kiekviena iš mūsų iš pradžių būna motina-vaiku, kuriai pačiai reikia rūpesčio ir globos.

virsmas

Jūratės Čiakienės nuotr. www.fotojurate.lt

Tad apgobkite šią jauną vidinę motiną rūpesčiu:

Susikurkite erdvės bent minimaliam poilsiui – perleiskite dalį buitinių darbų kitiems šeimos nariams, eikite miegoti, kai vaikas užmiega, išeikite pasivaikščioti nors pusvalandžiui per dieną ir skirkite laiko savo mažiems malonumams nors 15 min. (pvz., vonia, arbatos puodelis ir pan.). Būtinai valgykite reguliariai ir visavertį maistą.

Duokite sau laikoatrasti bendrą kalbą su vaiku ir surasti savąjį motinystės kelią. Visa, ko reikia, bet neateina natūraliai – išmoksite. Išsiugdysite kantrybę, išmoksite susitvardyti, ištverti nežinomybę ir jaustis saugiai, žinant, kad darai geriausia, ką gali. Išmoksite pasitikėti savo vidiniu žinojimu ir derinti jį su įgyjama patirtimi.

Pasitelkite daugiau gyvenime patyrusias, išmintingesnes ar vyresnes moteris, kurios jus palaikytų, padrąsintų, patartų, kaip rūpintis savo vaiku. Tai padės jūsų jaunai vidinei motinai sėkmingiau bręsti. Įvairios formalios ir neformalios moterų savitarpio pagalbos grupės puiki galimybė. Kaip yra pasakius žymi psichoterapeutė Estes savo dukroms: „Jus pagimdė viena motina, bet jei pasiseks, susirasite jų dar. Iš jų galėsite susirinkti didžiumą to, ko jums reikia“.

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


vienas + 6 =

Kitos temos: