Skaitymas – tai ne tik pasakų pasaulis ar gražios istorijos. Tai kelias į visapusišką raštingumą, gebėjimą dirbti su informacija, kritinio mąstymo ugdymą. Ką daryti, norint išugdyti šį gebėjimą?
Kada pradėti skaityti savo vaikui?
Pradėti skaityti niekada ne per anksti. Mokslininkai įrodė, kad vaikelis jau mamos įsčiose turi gebėjimą pagal pasikartojančius garsus atskirti tam tikras garsų sekas, kurios yra gramatikos pagrindas. Per pirmuosius gyvenimo metus visi išgirsti, pamatyti, pačiupinėti, paragauti dalykai smegenyse kuria neuronų jungtis, o pasikartojimai jas išsaugo. Todėl vaikams labai naudinga išgirsti kuo daugiau skirtingų garsų, skirtingų kalbų, taip suteikiant galimybę jų daug lengviau mokytis.
Skaitymas tuo metu garantuoja, kad žodynas, kurį vaikas išgirs, bus kur kas turtingesnis nei šnekamoji kalba, o gramatinės ir sintaksinės struktūros – sudėtingesnės nei tiesiog kalbantis buitine kalba.
Padėti augti mažajam skaitytojui turi visa aplinka – nuo tėvų ir senelių iki ugdymo įstaigų. Itin mažiems vaikams galite skaityti savo knygas ar net daiktų naudojimo instrukcijas, nes svarbiausia yra žodžiai, garsai ir balsas. Vaikas daug geriau mokosi ir įsisavina medžiagą klausydamas mamos ar tėčio balso, kuris yra pažįstamas ir artimas. Vienas tyrimas parodė, jog vaikai, kuriems nebuvo skaitoma, turėjo net milijono žodžių atotrūkį nuo skaitymą girdėjusių.
Skaitymo aplinkos sukūrimas visų pirma reiškia, kad joje esančios knygos turi būti vaikui lengvai pasiekiamos. Svarbu ir suaugusieji, su kuriais vaikas galėtų jas skaityti ir aptarti. Galima susikurti skaitymo ritualą, kai tam tikras laikas dieną yra skiriamas tik skaitymui. Taip pat svarbu įtraukti daugiau literatūrinio gyvenimo elementų, tokių kaip bibliotekų, knygų mugių lankymas, o paaugus – susitikimų su autoriais, knygų klubų ir pan. Didelės reikšmės turi ir asmeninės bibliotekos kūrimas. Pasak vieno tyrimo , tai turi didesnės reikšmės raštingumui suaugus nei galimybė įgyti aukštąjį išsilavinimą.
Kaip ankstyvasis skaitymas skatinamas darželiuose?
Vilniaus miesto savivaldybė kartu su „Edu Vilnius“ kryptingai dirba, kad skaitymo nuo gimimo idėja augtų ir gyvuotų ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Siekiama, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigos būtų aprūpintos ne tik ekspertų atrinktomis knygomis, bet nuolat savo žinias tobulintų ir pedagogai.
Rūpinamasi skaitymo kampelių įrengimu sostinės ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Pirmuosius 10 skaitymo kampelių Vilniaus miestas įrengė kartu su Lietuvos Martyno Mažvydo biblioteka, o nuo šių metų kasmet skiriamos savivaldybės lėšos 20 skaitymo erdvių įrengti. Tai įkvepiančios būti, kruopščiai apgalvotos erdvės su vaikams pritaikytais baldais ir tinkamo aukščio lentynomis, kad vaikai patys galėtų patogiai naudotis atrinktomis knygomis. Šias bibliotekas savivaldybė pildo remdamasi vaikų literatūros tyrinėtojo Kęstučio Urbos rekomenduojamų knygų sąrašu.
Vasario mėnesį pristatytas skaitymo metodikos leidinys, kurtas su ikimokyklinio ugdymo ir teatro specialistėmis, kuris padės mokytojams sudominti vaikus ir pakviesti į skaitymo nuotykį.
Siekiant nuolat tobulinti pedagogų gebėjimus, jau antrus metus vyksta specialisčių vedami mokymai apie skaitymą su pačiais mažiausiais. Taip pat kasmet 10 Vilniaus darželių dalyvauja visų metų naratyvinio žaidimo mokymuose – vaizduote paremta žaidimo forma, kai vaikai žaidžia kurdami savo scenarijus ir priimdami sprendimus. Iš viso šia metodika dirbti jau apmokyti 42 darželių pedagogai.
Skaitymas nėra savaime atsirandantis, tačiau labai svarbus įprotis. Padėti mažiausiems jį įgyti ir puoselėti turi visa aplinka, tad labai svarbu, kad skaitymo naudą suprastų ir atrasti padėtų tiek tėvai, tiek darželis.
Informacija parengta „Edu Vilnius“ kartu su vaikų literatūros specialiste Inga Mitunevičiūte.
S. Žiūros nuotraukos
Daugiau informacijos:
Susiję straipsniai