Kuo anksčiau, dažniau ir tikslingiau vaikas pradeda mokytis lytėdamas, tuo greičiau gali priimti, perduoti informaciją bei naudotis šiuo gebėjimu realiai savo gyvenime, pažindamas naujus daiktus, daiktų paviršius, ir drąsiai tyrinėti liesdamas.
Idėjomis dalijasi Family Lab Academy edukologės, knygos „Kaip auginti savarankiškus, kūrybingus vaikus?“ bendraautorės Jovita Starkutė ir Indrė Neimantė.
Lytėjimas – vienas svarbiausių pojūčių
Mūsų kūnas – tarsi instrumentas, kuriantis kalbą ir ryšius su daiktais ir žmonėmis. Jausti galime dėl mūsų odoje išsidėsčiusių receptorių. Žinoma, kai kurios kūno vietos gali jausti geriau nei kitos, pavyzdžiui, lūpos, liežuvis, delnai ir pėdos. Dažniausiai lytėjimą naudojame atpažinti ar susipažinti su objektais. Galime jausti spaudimą, vibraciją, tekstūrą, kietumą, temperatūrą ir skausmą.
Lytėjimas yra mūsų kasdienės kalbos palydovas, atliekantis labai daug socialinių funkcijų. Nuolatiniai švelnūs prisilietimai sako ir parodo, kad aplinka yra saugi ir patikima. Todėl mamos ar tėčio prisilietimų veiklos ir žaidimai bet kokio amžiaus vaikui yra būtini. Kuo daugiau apsikabinkite, myluokitės ir kurkite prisilietimų žaidimus! Juk įsikibus į mamos ar tėčio ranką kur kas drąsiau tyrinėti!
Liečiame ne tik pirštais, delnais, bet ir kojomis bei kitomis kūno dalimis
Daugelį dalykų mes, suaugusieji, esame įpratę daryti automatiškai. Tačiau vaikai nuo mažų dienų visa tai mokosi daryti ir lėtai liesdami suprasti, ką vienas ar kitas daiktas sako, kokį jausmą sukelia. Liečiant galima pajusti šaltį, šilumą, švelnumą bei šiurkštumą. O koks jausmas užlipti ant akmens? O ką jaučiame, kai įlipame į šaltą vandenį? Kviečiame drauge su vaikais tyrinėti, lipti ant įvairių paviršių, liesti tiek rankomis, tiek kojomis ir mokytis pojūčių pavadinimų. Rekomenduojame kuo daugiau lakstyti bei aplinką pažinti basomis kojomis!
Lytėdami pažįstame save
Neabejotinai rasime ir tai, ko tikrai nemėgstame liesti, tai kas nėra malonu ar švelnu. O norint sužinoti, kodėl, reikia tyrinėti sąlytį su daiktais. Kylantys jausmai padės geriau pažinti patį save. O koks jausmas liesti šaltą, šlapią ir teplią masę, kai ant pirštų visa tai prilimpa? Nemalonu? O jei bandytume vis dažniau, gal patiktų labiau?
Kviečiame kuo dažniau su vaikais tyrinėti įvairias medžiagas ir atrasti ne tik švelnius, šiltus, bet ir kitokius (ne visada malonius) pojūčius keliančius paviršius. Tokiu būdu vaikai tyrinės ir atras juos supančią aplinką, o ateityje visa tai atpažins be prisilietimo, gebės numatyti laukiančius potyrius. Sėkmės tyrinėjant pasaulį!
Susiję straipsniai