Artėjanti mokslo metų pradžia kelia daug jaudulio – tiek pradinukams, tiek būsimiems abiturientams, tiek jų tėveliams. Vienas iš rūpesčių, susijusių su rugsėjo 1-ąja – tai mokyklai skirto mokinio krepšelio parengimas ar atnaujinimas. Pakuočių atliekų tvarkymo įmonė VšĮ „Gamtos ateitis“ pataria, kaip šį krepšelį sudaryti iš tvarių priemonių.
„Tvarumo, kaip ir viso kito, vaikai pirmiausiai mokosi iš tėvų ir jų elgsenos. Tai, kaip elgiasi tėvai, įgydami naujas priemones mokyklai, formuoja vaikų būsimas nuostatas sekantiems metams ir įgūdžius ilgalaikėje perspektyvoje. Jei tėvai rodo vaikams, jog jiems rūpi ne tik priemonių tinkamumas ir kaina, jei įtraukia vaikus į diskusiją apie tai, kur jie dės šias priemones joms susinaudojus, ilgainiui patys vaikai kvies tėvus tokiam dialogui. Taip visi kartu mokomės pirmųjų žingsnių plastiko taršos mažinimui“, – sako VšĮ „Gamtos ateitis“ viešinimo ir rinkodaros vadovė Diana Ramanauskaitė.
Ji dalijasi 5 patarimais, kurie padės įdiegti tvarumo principus ruošiantis mokslo metų pradžiai.
Naudokitės praėjusių metų priemonėmis
Raginimas naudoti jau turimus daiktus vietoj naujai įsigyjamų – universalus ir galioja visose buities srityse. Visi jį gerai žinome, tačiau visi ties juo dažniausiai paslystame, ypač tėvai, spaudžiami vaikų poreikių ir įgeidžių.
„Geriausia pradėti nuo to, jog vaikams nesukurtume lūkesčio, jog jų kuprinė ar penalas kasmet bus keičiami naujais. Jeigu praėjusiais metais ar anksčiau įgyta kuprinė tebėra tinkama naudojimui – ją ir naudokime. Tai galioja ir visoms kitoms priemonėms – pieštukinėms, penalams, pietų dėžutei, rašikliams ir kitiems“, – dalijasi D. Ramanauskaitė.
Geriausias scenarijus – susitarti su vaikais naujo daikto įsigijimo metu, jog jis jiems tarnaus kelis ar daugiau metų. Verčiau investuoti į vieną brangesnę ergonomišką kuprinę nei kasmet pirkti vaikams naują su jų naujai pamėgtų herojų dekoracijomis.
Nuo pagundos įsigyti naujų priemonių padeda susilaikyti jau turimo krepšelio peržiūra prieš keliaujant į parduotuvę. Kartu su vaikais apžiūrėjus ir įvertinus jų būklę, galima drauge sutarti, kurių priemonių trūksta, o kurios dar atitarnaus naują mokslo metų sezoną.
Dauguma mokyklai skirtų priemonių yra gaminamos iš plastiko, o daugkartinis plastiko daiktų vartojimas yra vienas pagrindinių būtų tausoti aplinką žiedinės ekonomikos principais.
Renkite vaikus kitų šeimos ar giminės vaikų mokykline apranga
„Jei anksčiau madingiausias buvo tas, kuris dėvi naujausių tendencijų bateliais, dabar į madą grįžta vintažas. Tai geriausiai iliustruoja paaugliai, naršantys po second hand parduotuves. Žinoma, pradinukų tokiais argumentais neįtikinsime, tačiau pamažu šeimoje galima diegti tradicijas vaikams vilkėti brolių, seserų ar pusbrolių bei pusseserių mokyklinę aprangą“, – sako pašnekovė.
Ji priduria, kad pati mokykla arba klasė gali formuoti šias tvarumo tendencijas arba, priešingai, klasės draugų elgsena gali skatinti perteklinį vartojimą. Tokiu atveju vaikų nuostatų pokytis gali įvykti tuomet, kai daugkartinis vartojimas ir tvarumas tampa vyraujančia pasaulėžiūra.
„Ją skatina tokios iniciatyvos kaip internetinė išaugtų mokyklos uniformų krautuvėlė, kur tėvai palankesne kaina gali įsigyti kitų moksleivių išaugtas uniformas, arba išaugtų uniformų ir kitų mokyklos priemonių mainų mugės, turgeliai. Tai lengvai įgyvendinami sprendimai, kurie sukuria vertę visiems – išaugusiems uniformas, jų ieškantiems ir planetai“, – priduria D. Ramanauskaitė.
Rinkitės priemones iš perdirbamų medžiagų
Rasti tinkamą sąsiuvinį iš perdirbto popieriaus vis dar sudėtinga, be to, jie yra brangesni nei įprasti sąsiuviniai. Tačiau galima padaryti pradžią, įgyjant bent kelis perdirbto popieriaus sąsiuvinius vaiko mėgstamiausiems užsiėmimams. Tokie užrašai jam išliks svarbūs tiek dėl mėgstamo dalyko, tiek dėl jam parinktos kokybiškos priemonės.
„Lengviau rasti perdirbto plastiko kuprines ar penalus, jų modelių ir spalvų įvairovė didesnė. Jei yra galimybė, bent jau įgyjant šiuos naujus pirkinius verta apsispręsti rinktis perdirbto plastiko gaminius. Mums vis dar atrodo, kad tokį sprendimą galime atidėti kitam rudeniui ar kitam dešimtmečiui, tačiau plastiko taršos rodikliai rodo, kad nebeturime laiko sprendimų atidėjimui“, – teigia D. Ramanauskaitė.
Įsigykite atnaujintus telefonus ir kitą įrangą
Perdirbti, o jei tiksliau – atnaujinti – telefonai ir kompiuteriai yra nauja tvarumo tendencija. Tai nėra mada, atnaujinta įranga pasiekiamas poveikis gamtai yra realus ir pamatuotas. Atnaujinti panaudoti išmanieji telefonai yra tokie, kurie yra surenkami, atnaujinami ar suremontuojami tam, kad juos būtų galima naudoti dar kartą.
„Šią paslaugą Lietuvoje teikia mūsų klientas, mobiliųjų telefonų techninis centras MTTC, su kuriuo daugeliui teko susipažinti tais laikais, kai dažnai remontuodavome savo asmeninius mobiliuosius telefonus. Dabar jų atnaujinti telefonai, kurie vėl išleidžiami vartotojams į rinką, atrodo taip kaip nauji telefonai. Vartotojas negalėtų atskirti, ar šis telefonas visiškai naujas ar praėjęs atnaujinimo procesus. Tad tai verta dėmesio alternatyva tiems, kurie ieško tvarių sprendimų sau ir savo vaikams“, – dalijasi D. Ramanauskaitė.
Ekologiniu ir ekonominiu atžvilgiu šis sprendimas – vertingas tol, kol nesusiduriame su sunkiai įveikiamu vaikų ar mūsų pačių naujų daiktų poreikiu. Šiuo atžvilgiu mūsų visų laukia rimti namų darbai keičiant vartojimo įpročius.
Kalbėkitės apie tvarumą, skatinkite diskusijas mokyklose
Kad keistųsi mūsų mąstymas ir įpročiai, turime apie tai kalbėtis. Pirmiausiai – šeimoje ir su vaikais. Tuomet – mokyklose ir kitose ugdymo įstaigose.
„Dalinkimės tarpusavyje, kaip mums sekasi keisti savo vartojimą, kaip pavyksta įtikinti vaikus naudotis tais pačiais daiktais kelerius metus, kaip mums patiems sekasi išvengti naujų nereikalingų pirkinių. Tylomis tvarumo pokyčių nepasieksime, tik diskutuodami rasime geriausius sprendimus arba paskatinsime kitus naujiems žingsniams“, – sako D. Ramanauskaitė.
Ji ragina tėvelius kviesti šiai diskusijai mokytojus, kad drauge su jais ieškotų būdų, kaip mokyklos erdvę paversti tvaresne.