Tema apie žaislų skirstymą į berniukiškus ir mergaitiškus sulaukė jūsų dėmesio. Paprastai tai – psichologų tema. Buvo įdomu, ką apie žaislų „lytiškumą“ galvoja kitų sričių specialistai.
„Family Lab Academy“ kūrybinių veiklų mokytoja Lina Dumbliauskienė
„Family Lab Academy“ kineziterapeutė Brigita Šimaitytė
Mėlynas ir rožinis pasauliai
Mūsų kultūroje ilgai buvo formuojama nuomonė, kaip ir su kuo vaikai turėtų žaisti. Visuomenėje priimta, kad berniukai žaidžia su automobiliais, kamuoliukais ir kaladėlėmis, o mergaitės – su lėlėmis, virtuvėmis ir drabužiais. Šį pasirinkimą skatina ir prekybos centruose parinkta spalvų gama: mergaitėms skirti žaislai dažniausiai būna rožiniai, o berniukų žaislų pakuotės – mėlynos spalvos. Buvome skatinami manyti, kad berniukai dėvi mėlynus drabužius ir žaidžia su sunkvežimiais, o mergaitės mėgsta rausvą spalvą ir žaidžia su lėlėmis.
Dabar, kai vaiko lavinimui skiriamas ypatingas dėmesys, kuriamas visapusiškai integralus ugdymas, į vaiko pasaulį įtraukiama vis daugiau žaidimo sričių. Žaidimo galimybės išplečiamos, ir vaikui leidžiama pasirinkti, su kuo žaisti. Svarbu, kad mažieji turėtų galimybę žaisti su visų rūšių žaislais ir dalyvauti įvairiuose užsiėmimuose.
Žaidimų terapeutai sako, kad „žaislai yra vaiko žodžiai“. Jei taip yra, kodėl gi nepateikus jiems kuo platesnio žodyno? Svarbiausia prisiminti, kad žaidimas, kad ir kokia veikla ar žaislas būtų naudojamas, turėtų būti atviras visiems. Visada būkite pasirengę pasiūlyti vaikams žaidimų pasirinkimą, apimantį daugybę skirtingų galimybių. Įrodyta, kad vaikai, kuriems suteikiama galimybė pasirinkti, kaip žaisti ir su kuo žaisti, labiau tobulėja.
Skirtingi žaislai moko skirtingų įgūdžių
Vaikai sužino apie pasaulį ir lavina savo pažintinius gebėjimus, žaisdami su žaislais. Skirtingi žaislai lavina skirtingus vaiko įgūdžius. Jei jūsų tikslas, kad vaikas užaugtų sumanus, turintis stiprių pažinimo, kūrybinių ir erdvinių įgūdžių, verta įsigyti žaislų, kurie skatintų visas šias mokymosi rūšis.
Žaisdami su lėlėmis ar virtuvėmis, vaikai gali pasinaudoti savo vaizduote ir lavinti socialinius, emocinius bei kalbos įgūdžius.
ėBrigita Šimaitytė, „Family Lab Academy“ kineziterapeutėNamų gyvenimą primenantys žaislai padeda vaikams išmokti bendrauti su kitais ir tiesiogiai leidžia įsijausti į suaugusiojo gyvenimą, vaiko akimis.
Žaidimas virtuvėje skatina vaikus mėgautis maisto gaminimu kartu su suaugusiaisiais, o žaidimas su lėlėmis gali padėti vaikams išmokti socialinių įgūdžių ir ugdyti empatiją, taip palengvinant net brolio/sesės atėjimą į šeimą.
Pradėjus žaisti su kaladėlėmis, kamuoliukais ar žaisliniais automobiliais, gali patobulėti motoriniai, kalbos ir socialiniai įgūdžiai. Kiekvienas vaikas gali puikiai praleisti laiką, žaisdamas su kaladėlėmis. Jis gali pasitelkdami fantaziją sukurti pilį, garažą ar maisto prekių parduotuvę.
Žaidimas su automobiliais gali nuvesti į įsivaizduojamas keliones, o didelis sunkvežimis gali pristatyti daiktus į kitas pasaulio šalis. Vaiko vaizduotei nėra ribų. Suaugusiųjų darbas – suteikti vaikams kuo daugiau galimybių panaudoti savo vaizduotę. Leidimas vaikui žaisti su bet kokio tipo žaislais, jei jie yra saugūs ir tinkami pagal amžių, padės jam augti ir ugdyti kūrybiškumą.
Kokius gebėjimus lavina lėlės
Mergaitės ramesnės, ir lėlės joms padeda ugdyti rūpinimosi įgūdžius, kurie leidžia joms jaustis kaip mamoms, iš kurių mergaitės ima pavyzdį. Berniukai, žaisdami su lėlėmis ar meškučiais, gali jaustis kaip tėčiai, kurių vaidmuo šeimoje toks pat svarbus. Kai vaikai žaidžia su lėlėmis, jie gali jaustis suaugę ir rūpintis „savo“ mažaisiais. Tokia veikla skatina kitokį vaizduotės vaidmenų žaidimą: ji padeda vaikams ugdyti auklėjimo įgūdžius, atsakomybę ir gerumą.
Žaislai, stereotipiškai skirti mergaitėms, dažniau skatina auklėjimą, rūpestingą žaidimą ir padeda vaikams tobulinti namų ruošos įgūdžius – maisto gaminimo ar valymo. Jei mergaitei perkami tik mergaitiški žaislai, bus lavinami rūpestingumo, tvarkingumo įgūdžiai, tačiau praleistos kitos vystymosi sritys. Tik „mergaitiškais“ žaislais žaidžianti mergaitė gali patikėti, kad jos išvaizda turėtų būti svarbiausias prioritetas – juk mergaitėms adresuota galybė makiažo, papuošalų, plaukų puošybos žaislų.
Ką ugdo žaidimai su mašinomis
Berniukai yra natūraliai judresni, ir mašinėlės padeda jiems išnaudoti dalį sukauptos energijos. Mergaitėms žaidimai su automobiliais padeda kurti geresnius ryšius su tėčiais, kuriems mašinos yra priimtinesnė žaislų forma. Konstrukciniai žaidimai dažniau moko vaikus apie erdvinius santykius, mokslą ir struktūrų kūrimą.
Žaislai, skirti berniukams, labiau konkurencingi, agresyvūs ir skatinantys rizikuoti žaidžiant. Jei mažam berniukui dovanojami tik vyriški žaislai, jis gali susikurti per daug smurtinių situacijų, kurios gali paskatinti agresyvesnes reakcijas realiame gyvenime. Toks berniukas gali praleisti kai kuriuos globojančius ir į šeimą orientuotus įgūdžius, kuriuos teikia namų aplinką primenantys žaislai.
Žaislų nauda:
- Socialiniai įgūdžiai. Žaidimas su lėlėmis stiprina socialinius įgūdžius, kurie įgyjami ankstyvaisiais vaiko raidos metais. Kai vaikai žaidžia namus, jie išmoksta maloniai bendrauti ir bendradarbiauti. Rūpindamiesi lėle, jie išmoksta rūpintis vieni kitais.
- Atsakomybė. Ankstyvame amžiuje mokydamiesi svarbių socialinių įgūdžių, vaikai mokosi ir atsakomybės. Jie išmoksta prižiūrėti lėlę, žaisdami su ja. Išmokę šio įgūdžio, vaikai gali išmokti rūpintis savo augintiniais, o vyresni broliai ir seserys lengviau supranta, kaip rūpintis savo jaunesniais broliais ir seserimis.
- Empatija ir atjauta. Kitas svarbus socialinis įgūdis, kurio vaikai išmoksta žaisdami su lėlėmis, – apdoroti tokias emocijas kaip empatija ir atjauta. Lygiai taip pat, kaip rūpinimasis savo lėle moko atsakomybės, užjausti aplinkinius ir leidžia vaikams užaugti rūpestingiems.
- Vaizduotė. Kai vaikai žaidžia su lėlėmis, pradeda lavinti savo vaizduotę, susiduria su kūrybiniais, įsivaizduojamais scenarijais. Taip pat vyksta ir žaidžiant su automobiliais, kurie kažkur keliauja ar susitinka kelyje, kai reikia nuspręsti, kuris važiuos pirmas.
- Žaisdami su mašinomis, vaikai pirmiausiai lavina savo kalbos aparatą, burzgia lyg važiuojanti mašina, pypsi ir skleidžia įvairius garsus, kurie tobulina vaiko kalbos įgūdžius. Žaisdami su lėlėmis, vaikai patenka į naujas ir unikalias savo žaidimų situacijas. Bendravimas tarpusavyje gali sustiprinti jų žodyną, užpildydamas jį praktine kalba.
- Akies-rankos koordinacija. Žaidžiant su mašinėlėmis, kai reikia įvažiuoti į stovėjimo vietą ar garažą, puikiai vystomi akies-rankos derinimo gebėjimai. Tokie žaidimai reikalauja tikslumo, važiuoti keliu tam tikra kelio juosta ar sukti, suktis ratu ir pan. Tokie gebėjimai vėliau padeda vaikams lengviau valdyti piešimo priemones ir piešti ar rašyti.
- Fizinis aktyvumas. Žaidimai, skatinantys įveikti atstumus, nuvažiuoti iš vieno kambario galo į kitą, suteikia galimybę judėti, iškrauti energiją. Žaisdami su mašinėlėmis, vaikai daugiau juda, tampa fiziškai stipresni, išmoksta paskirstyti kūno svorį, remdamiesi viena ranka, važiuodami kita ir pan.
Kaip išrinkti tinkamą žaislą vaikui?
Dauguma tėvų, senelių, ieškodami dovanos vaikui, klausia „kokie geri žaislai 5 metų berniukui/mergaitei“, o ne „kokie įdomūs žaislai 5 metų vaikui“. Kai kurie tėvai nerimauja, kad jei dovanos mergaitėms lėles ir gaisrinius automobilius, jie skiepys vaikams priešingas lyčių normas. Tuomet siūlykite vaikams neutralius žaislus, o kartais ir drabužius, kurie nėra nei rausvi, nei mėlyni. Žaislai, kurie geriausiai praturtina vaikų pažintinius, meninius, muzikinius ir fizinius gebėjimus, dažniausiai būna neutralūs lyties atžvilgiu. Geriausia, kai namuose yra daug neutralesnių žaislų, kartu keletas labai „mergaitiškų“ ar „berniukiškų“ daiktų.
Kai pasaulis nesisuka apie lėles ar mašinas, vaikas priverstas būti šiek tiek kūrybiškesnis žaisdamas. O kūrybiškiausias vaikas yra tada, kai nieko neturi ir reikia įsivaizduoti, kad žemė aplink – karšta lava, kurios bet kokia kaina reikia išvengti. Žaislai gali tiek daug. Tačiau ir be žaislų galimybės yra beribės.
„Mamos žurnalas“