Per pastarąjį dešimtmetį Lietuvos didžiuosiuose miestuose, ypač Vilniuje, įsikūrė gausybė privačių vaikų lopšelių-darželių, kuriuose mažiesiems vaikams siūlomas savitas ugdymas, paremtas viena ar kita ugdymo sistema. Kai kuriems steigėjams net pavyko sukurti savo privačių darželių tinklą. Tai leidžia kalbėti apie tokių lopšelių-darželių reikalingumą.
O ir šiuo metu Vilniaus savivaldybei neįstengiant užtikrinti pakankamo ikimokyklinio ugdymo prieinamumo, naujų ugdymo įstaigų poreikis išlieka didelis.
Kiekybė ne visada garantuoja kokybę… Noras pasidalinti Didžiojoje Britanijoje įgyta patirtimi – pagrindinė naujo darželio „Mįsliaus dirbtuvės“ steigimo Vilniuje priežastis.
Viena iš darželio steigėjų Viktorija Ručinskaitė-Savičianskė baigė pedagogikos studijas Vilniuje, o pastarąjį laiką savo profesinę veiklą tęsė Didžiosios Britanijos švietimo sistemoje – mokytojavo vietos mokykloje, dirbo ikimokyklinio ugdymo centruose. Taip pat, dalyvavo ugdymo veiklos tobulinimo projekto Creativity in the early years, Transition, and The Art of Being Successful, iniciatyvinėje grupėje, kurio metu grupė privačių darželių, įprastinį, akademiniais pasiekimais paremtą ugdymo turinį transformavo į savarankiškumą ir kūrybiškumą puoselėjantį, naujausiomis edukologijos idėjomis paremtą modelį.
Didelę įtaką formuojantis šio teksto autorės, kaip ikimokyklinio ugdymo pedagogo, identitetui turėjo metai praleisti stebint kaip kartu su besikeičiančia aplinka ir pedagogų praktika keičiasi vaikų vertybės, elgsena, įpročiai, atsiskleidžia talentai, auga tėvų susidomėjimas ir įsitraukimas į bendruomenės veiklą bei mezgasi vis artimesni pedagogų tarpusavio santykiai.
Bendravimas su ugdytinių tėvais labai dažnai atskleidžia jų nuoširdų rūpestį dėl vaikų sėkmingos ateities, didelius lūkesčius ir kartais net norą užbėgti įvykiams už akių. Esu įsitikinusi, jog tam, kad paruoštume vaikus sėkmingai suaugusiojo ateičiai, privalome jiems suteikti tai, ko jiems reikia vaikystėje – laiko žaidimams, laisvės kūrybai, teisę klysti ir mokytis iš savo klaidų, galimybės patiems atrasti ir tyrinėti juos supančią aplinką bei ugdyti savarankiškumą.
Kuo ypatingas naujai steigiamas vaikų lopšelis-darželis?
„Mįsliaus dirbtuvių“ ugdymo programa yra paremta patirtinio ugdymo samprata, lauko pedagogika, kokybišku žaidimu, kūrybinėmis veiklomis ir daugiafunkcinėmis ugdymo priemonėmis. Darželis išsiskiria tuo, kad savo ugdomojoje veikloje taiko JAV, Australijoje ir Didžiojoje Britanijoje sparčiai populiarėjantį Palaidų dalių (Loose Parts) žaidimo metodą.
Palaidos dalys – tai gamtos dovanojami resursai (konkorėžiai, akmenėliai, pagaliukai ir šakelės, kriauklės ir pan.) bei įvairūs namų apyvokos daiktai ar jų dalys.
Šiuo metodu siekiama skatinti vaikus eksperimentuoti naudojant daugiafunkcines medžiagas, kurios neturi konkrečios paskirties, vietoj žaislų.
Būtų klaidinga sakyti, kad šiame darželyje nebus žaislų, nes viskas, ką vaikas paima į rankas ir pritaiko savo žaidimui – tampa žaislais. Skirtumas tas, kad čia, norėdamas žaisti su mašina, vaikas turės ją pats pasigaminti. Tokiu būdu užuolaidų karnizai ir skaros tampa pilimis, kartoninės dėžės – raketomis, o sagos – brangenybėmis, pinigėliais ar skrudintomis pupelėmis.
Įsivaizduokite, prireikus mums, suaugusiesiems, pastatyti palapinę, pasitelkę savo patirtį, sugaištume kelias minutes. Tuo tarpu vaikai pirmiausia turės pasirinkti vietą, surasti ką naudos stogui dengti, kokios formos ir dydžio bus palapinė. Jie lygins daiktus ir bandys juos jungti (klijuos klijais, lipniąja juosta ar segtukais), vėliau lauks iššūkis – kaip stogą paremti poliais ir tikėtina, kad savo ūgio jiems gali neužtekti. Tokiu atvejų teks ieškoti ant ko pasilipti, o radus, jei tai yra didelė dėžė ar kelmas, prireiks draugų pagalbos jam atsiridenti.
Tai tik vienas iš daugelio pavyzdžių kaip žaidimas tampa visos popietės ugdomąja veikla, kurios metu ugdomas vaikų kūrybiškumas ir smalsumas, pasitikėjimas savimi, suteikiama galimybė išbandyti naujus dalykus be rizikos suklysti, skatinamas komandinis darbas, kritinis mąstymas, gebėjimas derėtis ir priimti bendrus sprendimus. Bendra vaikų veikla sukuria sąlygas aiškintis, diskutuoti, dalytis patyrimu, palaikyti ir padėti įgyvendinti vienam kito idėjas, mokytis vienam iš kito.
Nuotraukose: konkorėžiai, akmenėliai, pagaliukai ir šakelės, kriauklės, įvairūs namų apyvokos daiktai – tai vadinamosios palaidos dalys
„Mįsliaus dirbtuvėse“ pedagogai įkvėpimo semiasi ir taiko Reggio Emilia metodą. Išskirtinį dėmesį skiria aplinkai, kurioje ugdosi vaikai.
Grupės aplinka padalinta į įvairaus dydžio saugias, jaukias, estetiškas, artimas namų aplinkai erdves. Čia vaikai jaučiasi tarsi tikrose dirbtuvėse, kuriose plastmasinius žaislus keičia konkorėžiai, akmenumai, sagos, metaliniai vandens ir smėlio žaislai, namų apyvokos daiktai, įvairūs gamtos augalai ir pan. Vaikai gali patys susikurti, keisti, savo kūrybiniais darbais puošti aplinką, įsirengti žaidimų vietas, darželio teritorijoje auginti ir tyrinėti daržoves, gėles. Jiems panorėjus, grupė virsta bet kuo – parduotuve, mišku, teatru ar kelione aplink Lietuvą. „Vaikas ne molis, kurį reikia minkyti! Vaikas – žmogus, padėkime jam atsiskleisti…“
Viktorija Ručinskaitė-Savičianskė
„Mįsliaus dirbtuvės“ – tai profesionalių ir šiuolaikiškų pedagogų, unikalių, gabių ir kūrybingų vaikų bei rūpestingų tėvų susibūrimas siekiant sukurti ugdymo įstaigą, kurioje kiekvienas jaučiasi saugus, laukiamas ir mylimas. Tai vieta, kurioje kiekviena diena – naujas nuotykis! Jokios rutinos, jokių ribų fantazijai ir kūrybai!
www.facebook.com/
Mano dukra lankė tokį darželį kol gyvenome Anglijoje. Noriai kasdien eidavo, o įkalbėti ją namo eiti būdavo geras iššūkis man 🙂 Tikrai Rekomenduoju
Supper darželis, įdomi ugdymo filosofija! Mielai vesčiau vaikus į tokį darželį, tik gaila, kad gyvenu ne Vilniuje. Linkiu didelės sėkmės ir lauksime darželių kituose miestuose 🙂
Štai ir emigracijos teigiamos pasėkmės pagaliau! Nuostabu kai žmonės savo idėjomis prisideda prie ateities kūrimo!
Sėkmės Jums kūryboje ir savo veikloje…