
Ar vaikutis kaip sraigė temps savo mokslo naštą, ar džiugiai lauks naujų pamokų, – labai priklauso ir nuo to, kokia bus jo darbo vieta.
Stalas ir kėdė
Mokinys dirba sunkų protinį darbą. Jam reikia daug ištvermės, fizinio užsigrūdinimo. O jis sėdi neatitinkančiame jo ūgį suole, knapso prie kompiuterio. Dėl to labai pavargsta jo raumenys. Vaikų kaulų ir raumenų sistema (ypač greito augimo laikotarpiais, 6–7 ir 11–15 gyvenimo metais) yra gana silpna: kaulai lankstūs, paslankūs, raumenys silpni. Todėl tik vienas žingsnis iki netaisyklingos laikysenos.
Pagrindiniai vaiko baldai – stalas ir kėdė – turi atitikti jo kūno proporcijas. Jei kėdė per žema ar stalas per aukštas, vaikas rašydamas turi kelti dešinę ranką aukščiau, todėl jo stuburas linksta į šoną. Jei per žemas stalas ar kėdė per aukšta arba kėdės kraštas atitrauktas nuo stalo krašto, – vaikas kūprinasi. Geriausia nusipirkti kėdę, kurios aukštį galima reguliuoti. Jei kėdė per aukšta, po kojomis galima padėti suolelį. Jei kėdė per žema – gelbsti ant kėdės uždėta stora knyga arba lenta. Tačiau tai tik laikinos ir ne itin patogios priemonės, nes vaikas juda.
Vaikas už stalo turi sėdėti tiesiai, alkūnėmis siekti stalo paviršių, kojos turi būti sulenktos per kelius stačiu kampu, visu padu remtis į grindis. Kėdė turi būti su atkalte, kuri siektų menčių kampus ar aukščiau, sėdynės gylis turi būti lygus 2/3 šlaunų ilgio, kad nespaustų pakinklių. Kėdės sėdynės kraštas turi užeiti po stalo paviršiumi 2–3 cm, krūtinė neturi prisispausti prie stalo krašto, kad vaikas galėtų laisvai kvėpuoti.

Svarbi ir vaiko kuprinė. Įrodyta, kad mokymo priemonėms nešioti labiausiai tinka mokyklinės kuprinės, kurias užsidėjus krūvis tolygiai paskirstomas ant vaiko pečių, ir jis gali vaikščioti tiesiai, judėti taip, kaip jam patinka. Nuo kuprinės labai priklauso ir vaiko entuziazmas mokytis.
Pagrindiniai reikalavimai mokyklinei kuprinei yra šie:
Ji turi būti nesunki, pasiūta iš stiprių, natūralių, ryškių spalvų medžiagų.
Užpakalinė kuprinės sienelė elastinga, kad galėtų prisitaikyti prie vaiko stuburo.
Su atšvaitais.
Diržai reguliuojami, pagaminti iš elastinės medžiagos, ne siauresni kaip 35 mm, su antpečiais viršutinėje (pečių) dalyje, jų ilgis nuo 60 iki 70 cm.
Vienas iš diržų atsegamas.
Kuprinę sureguliuokite taip, kad vaikui ją užsidėjus ji būti prigludusi prie nugaros, kai vaikas stovi tiesiai, ir nevaržytų jo judesių. Vaikas turi būti pamokytas kuprinę užsidėti ir nusiimti pats.
Apšvietimas
Saugant regėjimą, didelės reikšmės turi tinkamas apšvietimas. Dulkėtas, neplautas langų stiklas nepraleidžia 20–30 proc. šviesos ir visiškai nepraleidžia ultravioletinių spindulių. Nėra gerai, kad saulėti kambariai labai įšyla. Tačiau neskubėkite atsitverti nuo dienos spindulių sunkiomis užuolaidomis.
Nestatykite ant palangių didelių gėlių ir kitų daiktų.

Vaikui skaitant, rašant atstumas tarp jo akių ir knygos turi būti 33–35 cm, šviesa turi kristi iš kairės, (jei vaikas kairiarankis, šviesa turi kristi iš dešinės pusės). Kai dienos šviesos nepakanka, tinka stalinė lempa su šviesiu gaubtu iš kairės pusės, 60 vatų galingumo lemputė, skleidžianti matinę šviesą.
Geresnės yra tos stalo lempos, kurios leidžia keisti apšvietimo lauką ir kryptį. Negalima naudoti lempų be gaubtų – šviesos turi būti pakankamai, bet ji neturi akinti. Esant prastam apšvietimui, vaikas pasilenkia prie knygos, silpnėja nugaros, kaklo raumenys, palaikantys palenktą galvą, pradeda formuotis netaisyklinga laikysena.
Jei linkite savo vaikui gero, akylai stebėkite, kaip jis sėdi, guli, stovi. Ar neturi įpročio ruošti pamokas visaip išsikraipęs, prisėdęs vieną ar kitą koją arba abi, parėmęs ranka galvą? Ar nenešioja kuprinės ant vieno peties? Ar neišaugo baldų (tai gali atsitikti per 3–4 mėn., nes vaikai sparčiai auga)?
Ar jis tiesiai eina, kaip stovi, gal pasikreipęs į vieną pusę, gal sulinkęs, tarsi ant nugaros neštų duonos kepalą? Kilus įtarimui, nelaukite, pasikonsultuokite su gydytoju.
Gerų pažymių, mažiau pastabų.
Konsultavo doc. A.Vingras
„Mamos žurnalas“