Vienas sunkiausių vaikams yra garso R tarimas. Kad būtų lengviau, vaikai jį keičia kitais garsais (paprastai J, L). Prieš mokyklą reikėtų išmokti taisyklingai tarti visus gimtos kalbos garsus. Laiko dar turite.
Jeigu jūsų vaikas jau sulakė 5 metų, sugeba ištarti įvairaus ilgumo ir sudėtingumo žodžius, tačiau niekaip neįveikia „R problemos“, galite pamėginti jam padėti. Kadangi vaikas būna įpratęs vieną ir kitą garsą keisti paprastesniu, nesitikėkite, kad tai pavyks per vieną dieną.
Kaip mokytis tarti R?
Svarbu, kad vaikas galėtų stebėti bei palyginti savo ir Jūsų tarimą, todėl įsitaisykite šalia veidrodžio.
Pradėkite nuo dėmesį, pastabumą lavinančių užduočių. Tokiems žaidimams puikiai tinka užduotys: „Surask paveikslėliuose skirtumus“, „Pasakyk, kas dingo“ (vaikas įsidėmi 5-8 žaisliukus, o kai jis užsimerkia, vieną paslėpkite) ar kt.
Supažindinkite vaiką su raide, kurią ruošiatės mokytis, pasiūlykite ją nuspalvinti, apvedžioti. Pvz. „Štai raidelė R. Įsižiūrėk, kokia jos forma, pamėgink parašyti“.
Paprašykite vaiką įsiklausyti, kaip šį garsą Jūs tariate, paklauskite, ką garsas Rrr jam primena (šuniuko urzgimą, mašinos burzgimą).
Žiūrėdami į veidrodį aptarkite. kas vyksta, kai Jūs tariate garsą R. Pvz. „Pažiūrėk, kai aš tariu R, mano burna pravira, liežuvis pakilęs į viršų, o jo galas virpa“.
Kartu atlikite artikuliacinė mankštos pratimus, kurie padeda pasiruošti tarti garsą R.
Pakelkite, nuleiskite, judinkite į šalis apatinį žandikaulį.
Iškiškite platų liežuvį. Jį kelkite į viršų ir uždenkite viršutinę lūpą.
Garsiai virpinkite lūpas („arkliuko prunkštimas“).
Aplaižykite liežuviu viršutinius, apatinius dantis.
Liežuvį pakaitomis atremkite į viršutinius ir apatinius dantis.
Pliaukšėkite liežuviu, stengdamiesi jį kiek galima aukščiau pakelti ir prispausti prie kietojo gomurio.
Iškiškite platų liežuvį ir tvirtai prispauskite prie viršutinės lūpos ją uždengdami. Stipriai pūskite orą. Virpėdama lūpa suvirpina ir liežuvį.
Išsižiokite ir pakėlę liežuvį prie viršutinių dantų alveolių, greitai tarkite vieną iš šių junginių ttt…, ddd… (stebėkite, kad tariant vaiko burnytė išliktų pravira). Mokykite vaiką tariant ttt…stiprią oro srovę pūsti į liežuvio galiuką. Jei liežuvis įtemptas, ir oro srovė pakankamai stipri, pasigirsta trr..(drr..).
Būkite atidūs. Kai vaiko kalbos aparatas dar nėra visiškai pasiruošęs tarti garsą R, gali pradėti virpėti ne liežuvio galas, o minkštasis gomurys ar liežuvėlis. Taigi jei išgirsite, kad garso R skambėjimas kažkoks neįprastas (gomurinis), paaiškinkite vaikui, kad toks tarimas netaisyklingas, ir toliau atilikite pratimus. Jei pastebite, kad atliekant pratimus vaikui ypač sunku pakelti liežuvį į viršų, pasikonsultuokite su pediatru ar vaikų stomatologu-chirurgu. Kartais ištarti garsą R trukdo trumpas poliežuvinis raištis.
Mokantis garsą R, pradedama nuo junginių TR, DR tarimo, nes T ir D garsai yra atraminiai, padeda liežuvį pakelti ir išlaikyti viršuje. Jei vaikas moka ištarti trr ar drr, galima pereiti prie skiemenų tra, tro, tru, tre, trė, tri (dra, dro, dru, dre, drė) mokymo. Stenkitės, kad skiemenų kartojimas nebūtų mechaniškas – sugalvokite žaidimų su kaladėlėmis, dėlionėmis.
Pavyzdžiui, kiekviena kaladėlė gali turėti vardą.
Vėliau mokykitės žodžius, kurie prasideda šiais junginiais. Pvz. tramdo, trakši, trąsa, tramvajus, troško, troba, truko, trupa, trupiniai, trūko, draugai, drausmė ir t.t.
Kai vaikas nesunkiai pakartoja šiuos žodžius, įtvirtinkite jų tarimą sakiniuose, pvz., ,,Trys traukiniai, draugas drąsus, trūko trosas” ir t.t.
Kai vaikas išmoksta tarti Dr, Tr, mokykite tarti atskirą garsą R. Tarkite jį skiemenyse (ra, ro, ru, re, rė, ri), žodžiuose, kurie prasideda šiuo garsu: rasa, ranka, rąstas, ropė, rodo, ruda.
Kur kas sunkiau tarti garsą žodžio viduryje, todėl pirmiausia išmokite tarti šiuos skiemenis: ar, or, ur, ir, er. Stenkitės, kad skiemenų mokymasis nebūtų tik mechaniškas kartojimas. Sugalvokite žaidimų su kaladėlėmis, dėlionėmis, prizais.
Pasakykite, kad kiekviena kaladėlė turi vardą. Tarkite skiemenis, o kai vaikas teisingai išmoksta pakartoti skiemenį, šalia jo padėkite kaladėlę, kurią pavadinote šiais vardais: tra, tre, try, ra, ro, re, ar, ir.
Įtvirtindami garso R tarimą žodžiuose ir sakiniuose, naudokite paveikslėlius ar knygelių iliustracijas, kurias pavadindami tarkite R. Pvz., ,,Trys paršiukai stato trobelę. Mergaitė rauna baravyką. Parduotuvėje daug prekių.” Tiks dainelė ,,Geri vyrai geroj girioj gerą girą gerai gėrė”.
Išmokę tarti naują garsą, vaikai jį dažnai painioja su ,,ankstesniu”, todėl svarbu lavinti foneminę klausą, t.y., gebėjimą išgirsti garsą R skiemenyse, žodžiuose, sakiniuose, atskirti R – L garsus. Galima žaisti „gaudytojus“. Pvz., „Aš tarsiu įvairius garsus.
Kai išgirsi R – sugauk jį, suplok rankytėmis“. Mokantis išgirsti R žodžiuose, pasiūlykite pakelti į viršų R raidę.
Kartu apžiūrėkite senus žurnalus ar reklaminius lankstinukus. Pasiūlykite vaikui iškirpti visus paveikslėlius, kuriuos pavadindami tariame garsą R. Tai padės jam išmokti išgirsti garsą R žodžiuose.
Jei nepavyko garso R išmokyti namuose, pasitarkite su logopedu.
Konsultavo logopedė Vilma Makauskienė
„Mamos žurnalas“
Susiję straipsniai