Karantino metu, mokykliniam ugdymui persikėlus į namus, tėvystė tapo ne tik kasdiene, bet ir kas valandine rutina: iki šiol aštuonios darbui skirtos valandos dabar turi būti paskirstytos taip, kad jų užtektų ir darbui ir vaiko priežiūrai.
Tad namuose dirbantiesiems kyla iššūkių: kaip paskatinti vaikus savarankiškai užsiimti veiklomis, kad nuotolinis darbas išliktų produktyvus, o jam pasibaigus – būtų galima praleisti kokybišką laiką su savo atžala.
Patarimais dalinasi ankstyvojo ugdymo mokyklos Eureka ir Erudito licėjaus psichologė Rūta Žiaunienė.
Į kasdienes pareigas, tokias kaip maisto gamyba, įtraukime vaikus
Pyrago kepimas gali tapti šaunia pamoka! Atlikime eksperimentą ir stebėkime, kas nutiks pienui, jei ilgai jį kaitinsime. Mokykimės matematikos skaičiuodami cukraus šaukštelių kiekį pyrago recepte. Skaitymo pamokėle gali tapti susipažinimas su maisto prekių etikečių užrašais, o raidžių išmokime piešdami ant pyrago savo vardo raideles tirpintu šokoladu.
Leiskimės į prisiminimus vartydami nuotraukų albumus
Lavinant vaiko atmintį, žodyną, pasakojimo gebėjimus, pasitelkime nuotraukas iš savo asmeninio albumo: „Taip, čia jūra. Ar prisimeni, ką mes veikėme, kai paskutinį kartą buvome prie jūros?“. Kartu pasiaiškinkime, ką atsimename: kas vyko, kur, kada, kaip viskas atrodė, kaip mes ir vaikas tuomet jautėmės?
Kūrybinio mąstymo lavinimui – namų apyvokos daiktai
Lavinant kūrybinį mąstymą ir veiklos planavimo bei organizavimo įgūdžius, kartu su vaikais statykime fortus, palapines namuose. Nuvalomais markeriais ant langų braižykime lobio ieškojimo planus: juk taip daug smagiau nei piešiant ant popieriaus! Langus galime panaudoti ir skaičių bei raidžių rašymui, matematinių užduotėlių sprendimui.
Nepasiduokime pagundai naudotis planšetėmis
Ankstyvame amžiuje dar sunku savarankiškai žaisti, todėl gali kilti pagunda mažajam įduoti planšetę ar telefoną su žaidimais – šis sprendimas nors išspręs problemą trumpuoju periodu, bet gali sukelti neigiamų ilgalaikių pasekmių vaiko kalbos bei pažintinės raidos vystymuisi.
Sprendimu galėtų tapti audio knygos (pvz: „Vakaro pasakos“ per lrt.lt, „Amazon“ audio knygos) ar net namuose kurti įrašai, kuriuose tėveliai skaito mėgstamiausias vaikų knygas. Tokių įrašų klausymasis atveria galimybes diskusijai: veikėjų charakterio savybių įvardinimas, pagrindinės pasakojimo minties aptarimas ir pan.
Stenkimės išlaikyti kuo daugiau įprasto gyvenimo ritmo
Skatinkime vieni kitus bendrauti. Socialinis kontaktas visiems yra labai svarbus. Skatinkime, kiek tai yra įmanoma, skaitmeninius „gyvus“ susitikimus su savo klasės draugais ir mokytojais. Leiskime jiems jausti ryšį su mokykla ir bičiuliais.