Kuo ypatingas vaikų (3–10 metų), turinčių autizmo spektro sutrikimų, miegas

Ieva Anskaitienė
Vaikų ir suaugusiųjų holistinio miego koučerė
@miegopelytes; @mylu.lt

Apie miegą ir autizmą, kalbu neatsitiktinai. Esu holistinio miego konsultantė, o mano sūnus Dovydas turi Aspergerio sindromą. Todėl kokybiško miego naudą ir svarbą visų pirma matau jo ir visos mūsų šeimos gyvenime.

Pradėdama šią temą, noriu pasidalinti ne tik miego patarimais, bet ir papasakoti, kokie tai yra ypatingi vaikai, turintys neeilinius talentus ir empatiją. Jie jautresni pasauliui ir griežtesni sau, bei ypatingai gerai jaučiantys savo vidinius pojūčius bei poreikius. Augdama kartu su Dovydu kiekvieną dieną mokausi iš sūnaus pasaulį pažinti iš naujo ir savaip.

Autizmo spektras, visų pirma reiškia, jog vienuose vaikuose jų išskirtinumas bus lengvai matomas ir atpažįstamas, tuo tarpu kiti netgi ir užauga, niekada jo neįvardindami ir nepastebėdami. Ir nors kokybiškas poilsis yra svarbus visiems, bet kokio amžiaus vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų jis gali iš esmės pakeisti gyvenimo kokybę.

Tyrimai patvirtina, kad nuo 40% iki 80% vaikučių su autizmo spektro sutrikimais, turi miego iššūkių,  dažniau susiduria su miego problemomis.

  • Sunkiau nusiramina prieš miegą
  • Prireikia ilgesnio laiko nusiteikimui miegoti
  • Dažniau šlapinasi naktį.Tai gali pasireikšti ir vyresnio amžiaus vaikams
  • Pats miegas neramesnis, judresnis
  • Dažnai ryte pabunda anksti
  • Dažniau pabunda nakties metu.
  • Vaikučiai jaučia nerimą ir baimes

Svarbu atkreipti dėmesį, kad skirtingais vaiko amžiaus etapais vaikams reikia skirtingos miego trukmės (įtraukiant ir dienos miegelius, jeigu jų dar yra):

1-3 metukų: 12-14 val. per parą,
3-6 metukų 10-12 val. per parą.
7-12 metukų 10-11 per parą.

Miego trūkumas daro įtaką ne tik paties vaiko emocinei, fizinei, dvasinei sveikatai ir jo elgesiui, tačiau veikia ir visos šeimos buvimą kartu. Kodėl gi autistiški vaikai labiau veikiami miego trūkumo?

Aiškaus atsakymo kol kas mokslininkai nepateikia, tačiau turi keletą teorijų.

Socialinės užuominos

Visų pirma, tai siejama su socialinėmis užuominomis. Autistiškiems vaikams reikia papildomos pagalbos prisijaukinant vakaro rutinas.  Naudinga, jei užuominos apie artėjantį pasiruošima miegui bus reguliarios ir pasikartojančios: pvz likus 30 min. iki vakaro ritualo užsiimkite ramiomis ir atpalaiduojančiomis veiklomis kartu su vaiku. Atsižvelgiant į tai, kas vaikui miela, tai galėtų būti piešimas, knygelių vartymas, istorijos pasakojimas, jo mėgstamas žaidimas. Jei vaikutis jaučia nerimą, labai padės judėjimo, prisilietimo žaidimai, nes būtent per prisilietimus, judesį vaikai greičiau paleidžia įtampą. Likus 15 min, iki miego atlikite higienos procedūras, išsivalykite dantukus, nusiprauskite, apsivilkite malonią pižamą.

Pasinaudokite vizualinėmis priemonėmis, kurios palengvins suvokimą, koks veiksmas atliekamas vienas po kito.  Stenkitės laikytis eiliškumo kiekvieną vakarą. O taip pat drąsinkite vaiką savarankiškai atlikti pasiruošimo darbelius. Tam padės papildomi lipdukai su užrašais jo drabužinėje: „kelnės“, „pižama“, „kojines“. Svarbu, kad vaikas tikrai suprastu šių žodžių reikšmę. Visada pastebėkite ir pagirkite vaiką už jo pastangas, net jei dar ir nepavyksta visko padaryti pačiam. Nesiliaukite vis mėginti ir praktikuotis. Teks kartoti daug ir ilgai, kol galiausiai būtinai pavyks!

Melatonino išsiskyrimas

miegas

Pexels.com

Kita teorija – susijusi su melatoninu, svarbiausiu miego hormonu. Būen jis reguliuoja užmigimo ir prabudimo ciklus. Melatonino lygis pakyla artėjant vakarui  ir krenta dienos metu. Tyrimai rodo, jog kai kuriems vaikams su autizmo spektru melatoninas neišsiskiria įprastu metu. Kartais netgi atvirkščiai, melatonino kiekis gali pakilti dienos metu, tačiau nukristi artėjant nakties metui.

Sensorinė sistema

Dar viena priežastis, lemianti pabudimus ar neramų miegą – jautresnė sensorinė sistema. Šiuos vaikaus gali išbudinti garsas, prisilietimas ar temperatūros pokytis. Net tyliausias durų uždarymas ar krustelėjimas gali tapti pabudimo priežastimi.

Būtina paminėti ir didesnį nerimą, kuris gali pasireikšti ne tik ruošiantis miegoti, bet lydėti ir dienos metu.

Pastaraisiais metais, mokslininkai atranda vis daugiau ir daugiau stiprių sąsajų kaip prastas, nekokybiškas miegas, reguliarios miego rutinos nebuvimas, gali daryti įtaką ir pakenkti vaiko sveikatai, lemti dažnesnes agresijas, depresiją, hiperaktyvumą, nuolatines elgesio problemas, išsiblaškymą, sunkesnį dėmesio išlaikymą bei emocijų kaitą.

Todėl natūraliai kyla klausimas, kaip galime padėti savo vaikams pailsėti geriau? Kaip galime spręsti dažniausius miego iššūkius?

Noriu nuraminti ir pabrėžti, kad yra daugybė nemedikamentinių būdų, kurie padeda vaikams gauti reikiamo poilsio. Tai ir gyvenimo būdo pokyčiai, miego higienos praktikavimas ir sveikos miego rutinos įgūdžių formavimo nuo ankstyvojo vaiko amžiaus. Nuolat stebėdami vaiko savijautą, jo emocijų išraišką, elgseną, netruksime  nukeliauti link gero ir ramaus miego. Miegui skirtų medikamentų naudojimą pasilikčiau kaip pačią paskutinę galimybę.

Pažvelkime, kas pagelbės ramesniam miegui.

Laikykitės reguliarios miego rutinos. Priklausomai nuo vaiko amžiaus, pastebėkite, koks nakties miego valandų skaičius tinkamiausias būtent jam. Pastovų miego valandų skaičių išlaikykite ne tik darželio ar mokyklos laikotarpiu, bet ir savaitgaliais, bei atostogų metu. Ypatingai stebėkite vaiko nuovargio ženklus dienos metu. Ką jis diena veikė, valgė, kaip jautėsi, kokias emocijas išgyveno, kokia fizine ir protine veikla užsiėmė.

Ribokite cukraus kiekį. Venkite duoti vaikams cukraus dienos bėgyje, arba rinkitės kuo natūralius, ypatingai venkite cukraus prieš miegą. Kalbant bendrai, autistiškiems vaikams ypatingai reikėtų laikytis cukraus kiekio reguliarumo disciplinos ir į jo mityba žiūrėti rimtai ir atsakingai. Jau dabar yra atlikta nemažai moksliniu tyrimų įrodančių virškinimo sistemos ir smegenų ryšį. Likus 1-2 val iki miego rekomenduojama nevartoti jokių cukraus gaminiu bei gėrimų.

Praktikuokite reguliarią ir kuo pastovesnę miego higieną. Vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų, ypatingai svarbus pastovumas ir įvykių sekos žinojimas. Kaip pvz. vonia, knygos skaitymas ar vartymas, pokalbiai. Visada skatinu mamas, tėčius besiruošiant vakaro ritualui, išlikti ramiais, neskubėti ir į vakaro ritualą žvelgti kaip vaiko ir jūsų ir vaiko ryšio stiprinimo laiką, jūsų abiejų pozityvią patirtį, bei prasmingą laiką kartu.

Lėtai keiskite veiklas. Vaikams autistams labai padeda pereiti iš vienos veiklos į kitą Vaidmenų žaidimai. Tarkime, jūsų vaikas žaidžia su lėktuvėliu ir nenori baigti žaidimo, kad ruoštis miegui. Pasiūlykite jam pabūti lėktuvo pilotu ir nuskraidinti iki pižamų lentynos. Dažnai vaikučiai dar sunkiai pažįsta valandas, todėl pasinaudokite smėlio laikroduku, kuris padės suprasti vienos veiklos trukmę, o jai pasibaigus pereiti prie kitos.

Naudokite vizualines priemones atvaizduojančias miego rutiną. Jos palengvins vaikui įsivaizduoti, kokie žingsneliai jau praeiti, o kas dar laukia. Galite susikurti savo vaiko miego vakaro knygelę kurioje būtų jo fotografijos, atliekant tam tikrus rutinos veiksmus.

Kuo dažniau būkite vaiko akių lygyje. Kalbėdami pasirinkite trumpus žodžius, tardami juos kuo aiškiau. Patys žiūrėkite ir skatinkite vaiką žiūrėti jums į akis. Taip jis greičiau ir aiškiau supras.

Skirkite daugiau laiko vaikučio nusiraminimui. Autistams vaikams yra sunkiau nusiraminti prieš miegą. Tam padeda miego asociacijos ypatingai mažesniems vaikams, kurie dar nekalba. Tai gali būti knygutės atvaizduojančios miegančius personažus, miego knygutė su jūsų vaiko fotografija (vaikas miegantis lovytėje, vaikas besivalantis dantukus). Vakaro simboliu atpažinimas, kaip naktis lauke, atkeliavo žvaigždės ir menulis. Priklausomai nuo vaiko sensorikos ir jautrumo lygio garsams, teigiamai ir raminančiai gali veikti delfinų muzika, vandenyno ošimas, jūsų lopšinė Svarbiausia – įsiklausyti, suprasti savo unikalų vaiką ir atrasti jam tinkamiausią nusiraminimo būdą.

Pexels.com

Nurimkite ir skirkite pakankamai laiko. Prieš ir miego rutinos metu išlikite kuo ramesni. Tai padės nurimti ir jūsų vaikui. Todėl itin svarbu pradėti ruoštis kuo anksčiau, kad nereiktų skubėti. Šie vaikai viską atlieka lėčiau: lėčiau nusirengia, lėčiau padeda daiktus ir pan.

Atraskite kas vaikutį ramina. Vieni vaikučiai noriai glaudžiasi, kitus kaip tik erzina prisilietimai.

Ribokite ekranus. Likus 2 val. iki miego nenaudokite jokių ekranų, video žaidimų. Šie vaikai ypatingai jautrūs, todėl dėl tokios smegenų stimuliacijos bus sunkiau nusiteikti miegui, užmigti. O taip pat gali padaugėti ir prabudimų nakties metu.

Pasirūpinkite vaiko kambario higiena. Kambario temperatūra turi būti vėsi, apie 20-21 laipsnių C. Atsižvelgdami į unikalų vaiko sensorinį jautrumą pasirūpinkite tyla kambaryje, Galbūt prireiks sutvarkyti girgždančias grindis ar sutepti durų varsčius. Įvertinkite ir patalynės spalvas arba miego rūbų modelį, etiketes. Šie vaikai ypatingi priekabūs mažiausioms smulkmenoms.

Natūrali šviesa. Dienos metu, kuo daugiau laiko leiskite natūralioje saulės šviesoje, kuri padės sureguliuoti melatonino kiekį organizme.

Pasirūpinkite visaverte ir įvairia vaiko mityba. Reikiamais vitaminais, papildais. Vaikams autistams rekomenduojama omega 3&6 augaliniu pagrindu, B kompleksas vitaminų, D, C vitaminai, magnis, cinkas. Prieš vartodami maisto papildus, pasitarkite su vaiką prižiūrinčiu gydytoju.

Jeigu jūsų vaikas nuolatos ir dažnai susiduria su miego iššūkiais, dienos patiria daug emocijų, linkęs labiau pervargti, sunkiai atsikelia rytais visada verta pasikonsultuoti su miego specialistu ar savo šeimos gydytoju.

mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

 

Žymos: , , ,

Rekomenduojami video

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


trys − = 2

Kitos temos: