Ar žinote, kad Lietuvoje yra privatus teatras, kurio žiūrovai – kūdikiai? Teatro „Pradžia“ įkūrėja ir vadovė Aušra Paukštytė sako, kad idėja kilo iš asmeninės patirties: prieš šešerius metus, kai augino savo dukrą, jai trūko kultūros erdvių, kur galėtum nueiti su mažu vaiku ir niekas nevartytų akių, kad vaikas trukdo renginiui.
Kaip idėja virto realybe
„Augindamas kūdikį, labai pasiilgsti galimybės išeiti iš namų. Pasiilgsti magijos, kai atsisėdi renginyje, pradeda temti šviesos, ir prasideda… Nesvarbu, spektaklis ar koncertas. Todėl sugalvojau sukurti tokią vietą, kur magija vyktų ir mažus vaikus auginančioms šeimoms patogioje aplinkoje, patogiu laiku – priešpiečio valandomis“, – sako Aušra Paukštytė.
Iki vaikų gimimo Aušra dirbo su suaugusiųjų teatro projektais Lietuvoje ir Jungtinėje Karalystėje, Londone, bet žvelgdama atgal, Aušra pati stebisi, kad užteko drąsos ryžtis įkurti privatų teatrą Lietuvoje. Tai buvo idėja be išankstinės marketingo strategijos ir tyrimų, ar tikrai bus tokios paslaugos poreikis. Ji prisimena, tą dieną, kai ėjo pasirašyti patalpų nuomos sutarties su „Ogmios miestu“ penkeriems metams, ją net fiziškai pykino nuo įtampos.
Juk reikėjo imti verslo paskolą, įdėti daug darbo, baltas sienas ir tuščią erdvę paverčiant tamsia teatro sale, įsigyti garso aparatūrą, apšvietimo techniką. Ir svarbiausia – sukurti tai, ką bus galima pasiūlyti žiūrovams, tai, ką pati norėtų pamatyti ar parodyti savo dukrai. „Pradžios“ teatre nėra įprastų teatro kėdžių, kuriose vaikai gali prisispausti pirštus, visi žiūrovai patogiai susėda ant pagalvėlių, atsipalaiduoja ir laukia tos magijos.
Per COVID-19 karantiną, išsikrausčius kitiems nuomininkams, atsirado galimybė išplėsti teatro erdvę, pasididinti salės ir scenos plotą, tad teatras per šešerius savo veiklos metus ne tik išgyveno, bet ir išsiplėtė.

Pradžia su trimis spektakliais
Nors su mažais vaikais ne kiekvienas gali ir nori dirbti, tam reikia įgūdžių ir asmeninių savybių, teatras savo veiklą pradėjo iškart su trimis skirtingų kūrėjų spektakliais mažyliams. Atidarymo spektakliu buvo pasirinktas režisierės Eglės Kižaitės spektaklis „Op“, kuris kas mėnesį rodomas iki šių dienų.
Mažas vaikas, galbūt iki tol buvęs tik namuose ar pas senelius, staiga patenka į kitokią erdvę, kurioje juodos sienos, ryškūs prožektoriai, daug svetimų žmonių. Tėvai, eidami su mažyliu į teatrą, turi apie tai jam paaiškinti, be to, patys būti nusiteikę pozityviai, be įtampos, nes vaikai labai reaguoja į tėvų emocijas.
,,Mes sakome, kad aktoriai veikia scenoje, bet ne mažiau svarbus kūdikių teatro veiksnys yra tėvai. Jei tėvai sėdi šalia, bet žiūri į telefoną, tada vaikas ką jau pamatys, tą pamatys. Bet tėvai gali stebėti kartu, paaiškinti, padėti vaikui reaguoti, įgarsinti tai, kas vyksta, nes vaikas taip ir mokosi apie pasaulį, – atkartodamas tėvų emocijas. Tėvai gali vesti vaiką per spektaklio patirtį ir taip sukurti bendrą šiltą prisiminimą“, – sako Aušra.
Žiūrovas „nuo nulio“
Teatre nuo pat mažens ugdomas įgūdis stebėti ir patirti pasaulį. Nors paprastai tik nuo trejų metų vaikas jau sąmoningai suvokia žiūrovo ir scenos distanciją, bet pratinti galima anksčiau. Teatro vadovė sako, kad spektakliai orientuojami į atskiras amžiaus grupes, pagal to amžiaus vaikų gebėjimus ir suvokimą, pavyzdžiui, 6–14 mėn., platesnė – 6–36 mėn. arba tikslesnė 18–36 mėn. Dabar jau teatro repertuare yra nemažai ir vyresniems vaikams skirtų spektaklių iki 10 m. amžiaus.
Ir jų pastatymų taisyklės skiriasi: patiems mažiausiems pasakojamos abstrakčios istorijos, čia svarbiau kintančios šviesos, įdomios formos, tekstūros, kurias galima pačiupinėti, kartojami garsai.
Nors spektakliuose daug interaktyvumo, kūrėjai brėžia ribas – ne viso spektaklio metu kūdikiai gali ropoti, kur nori, nes scena tuomet taptų paprasčiausiu žaidimų kambariu. Teatre vaikas mokosi pirmiausia sutelkti dėmesį, pamatyti ir suvokti (šitokia svarbi savybė ekranų pilname pasaulyje!), o po to, jei reikia, atkartoti. Yra momentų, kada tėveliai prašomi pasiimti mažylius pas save, pavyzdžiui, dėl aktyvesnės choreografijos, kuri gali būti nesaugi į sceną atėjusiems mažyliams.
Kaip gludinami spektakliukai
Aušra Paukštytė sako, kad kartais nuo pirminės spektaklio idėjos iki galutinės versijos būna netrumpas kelias. Kūdikių spektakliuose vaikas yra labai svarbi spektaklio dedamoji dalis, repetuoti jį be vaikų, būtų keista. Todėl, kitaip nei suaugusiesiems skirtų spektaklių pastatymuose, iki premjeros būna ne viena peržiūra su vaikais, dar be bilietų, tam, kad aktoriai suprastų visas galimas vaikų reakcijas, o režisierius galėtų pakoreguoti spektaklio tėkmę.
„Šiemet kolegė aktorė rašė magistrinį darbą – meninį tyrimą apie mažų vaikų reakcijas į verbalinius ir neverbalinius ženklus scenoje. Tas pats spektaklis mūsų teatre buvo rodomas penkiskart iš eilės ir vis skirtingais būdais vaikai buvo kviečiami įsitraukti į veiksmą tam tikrose scenose, ir rezultatai buvo labai skirtingi. Dar kartą įsitikinome, koks svarbus kiekvienas žodis ar judesys“,– sako A. Paukštytė.
Kūdikių teatro teorija
,,Mūsų stiprybė ta, kad mes dirbame nepertraukiamai jau šitiek sezonų, o per metus įgyvendiname iki 500 renginių, todėl turime labai daug patirties tiek scenoje, tiek už jos. Puikiai pažįstame savo auditoriją, žinome, ko tikėtis. Nugludinome visą žiūrovo kelionę, nuo informacinio laiško tėveliams prieš keliaujant į teatrą, iki vaikus išlydinčios muzikos ir šviesų intensyvumo po spektaklio – viskas apgalvota“, – sako Aušra.
Viena iš patirčių – vaikų spektakliuose galioja nerašytas dėsnis, kad apie 17–18 spektaklio minutę žiūrovai jau nebeišlaiko dėmesio, todėl scenoje veiksmas ar emocija turi stipriai kisti, kad vėl pagautų žiūrovą. O kūdikių spektakliuose tas dėmesio išlaikymo tarpsnis skaičiuojamas keliomis minutėmis.
Pavyzdžiui, jei mažylis mato scenoje judantį burbulų drakoną, tai jis iškart norės eiti į sceną ir tą drakoną pačiupinėti ar net paragauti. Ir mes turime suteikti jam galimybę, jei ne iškart, tai pasibaigus tam tikrai scenai ar visam neilgam spektakliui, tai padaryti. Kūdikis įprasmina tai, ką pamatė tada, kai pats tai išbando, mes sakome: „išžaidžia“.
Spektakliuose daug kartojimo elementų, mažai žodžių, nes istorijos pasakojimas nėra tikslas, bet daug ištiktukų, nes svarbu emocija ir dėmesio valdymas. Pavyzdžiui, spektaklyje „Op!“ (rež. E. Kižaitė) kartojamas vienas ir tas pats žodelis „op“. Galbūt suaugusiam žmogui atrodys, kad menininkai nieko naujo nesugalvojo ir kartoja tą patį. Bet mažam vaikui kartojimas labai svarbus, jis pirmiausia suteikia saugumą, atpažįstamumą ir taip įgalina patį pamėginti pasakyti, padaryti. Vaikas paskui gali du mėnesius namuose kartoti žodį „op“ su tuo judesiu, kurį matė, ir koks išdidus vaikščios, kai jam pavyks!
Trumpa trukmė, interaktyvumas, pasakojimas paprasta forma ir daug muzikos – šie elementai labai svarbūs kūdikių spektakliuose. „Man atrodo, ypač reikėtų išskirti muziką. Spektakliams muziką kuria kompozitoriai, ji nėra tiesiog paimta iš interneto. Aptariame kiekvieną garsą, kad nedominuotų per daug žemų garsų, kad būtų toks spektras, kurį kūdikiai priima geriausiai“, – sako Aušra.
Kodėl prasminga eiti į teatrą su kūdikiu
Jei kas sakytų, kad su mažu vaiku verčiau eiti į batutų parką nei į teatrą, galima būtų pasiginčyti. Aktyvaus žaidimo kambariai patinka vaikams, o tėvai juose dirba „ganydami“, kad neužsigautų ir nenukristų. Tuo tarpu teatras – tai kartu su vaiku išgyventa patirtis. Jame tėvai nesėdi laukdami, kol vaikai gaus pramogą. Kartu pamatytas spektaklis dažnai parkeliauja ir į namus, apie jį kalbama, prisimenami žaidimai, juokučiai, dainelės. Vaikiški spektakliai gali papildyti tėvų fantaziją, o ką veikti su mažu vaiku namuose? Kaip žaisti, kaip jį ugdyti? Spektakliai pasiūlo daug idėjų, ta bendrystė su vaiku yra pagrindinis raktažodis. „Užtat aš pabrėžiu, kad mes esame kultūros, o ne pramogų įstaiga, ir mūsų tikslas – kokybiški kultūros produktai šeimoms su mažamečiais vaikais. Mes nesame tokie vieninteliai Lietuvoje, bet mūsų ypatybė tai, kad stengiamės sukurti nepertraukiamą renginių pasiūlą šeimoms su mažamečiais vaikais, turime nemažą ir labai įvairius žanrus aprėpiantį repertuarą, kuris gali būti puiki vaiko kultūrinio kelio pradžia.
Kokius spektaklius ir koncertus patys mažiausi žiūrovai galės pamatyti šį rudenį teatre „Pradžia“:
„Maži atradimai“
Sukurtas kūdikiams iki 14 mėn. ir idealiai tinka pirmajai vaiko teatro patirčiai.
„Vėjų teatras“ sukūrė spektaklį taip, kad jis būtų tinkamas 6–14 mėnesių kūdikiams ir atitiktų jų poreikius. Spalvos, garsai, formos – viskas sudomina, žadina smalsumą. Kūrėjams svarbu emocinis turinys, kuris liks ir kūdikiams, ir tėveliams po spektaklio. Spektaklis kuriamas konsultuojantis su ankstyvojo ugdymo specialistais, juk pirmieji mažieji atradimai yra didžiausi.
Šokio spektaklis „Abu“
Jis skirtas 6–36 mėn. kūdikiams ir vaikams.
Teatras vaikams „Pradžia“ kviečia į interaktyvų šokio spektaklį – kelionę, skatinančią pasaulį pažinti per žaismingus judesius, muziką ir spalvas. Tai pasakojimas apie santykius tarp žmonių, santykius su pasauliu ir visata, santykius su savimi. „Abu“ – tai mama ir kūdikis, tai vaiko tėvai, tai geriausi draugai ir atradėjai. „Abu“ – tai du šokėjai scenoje, kurie judesiu transformuoja ir įprasmina tarpusavio ryšį.
„Manuliukai“
Ten aukštai aukštai, ant minkštų debesų, yra nuostabi sapnų šalis. Toje šalyje gyvena Ma ir Nu. Spalvoti, gražūs linksmi žmogeliukai – Manuliukai. Jie labai daug pluša, nes kiekvieną dieną vaikams siunčia gražius spalvotus sapnus. „Manuliukai“ – tai judesio, muzikos ir spalvų spektaklis 6–36 mėn. kūdikiams ir vaikams. „Manuliukų“ idėjos autorė ir režisierė Gintarė Latvėnaitė-Glušajeva.
Muzikinis spektaklis „Kaip virpa oras?“
6–36 mėn. kūdikiams ir vaikams kuriamas režisierės Gintarės Latvėnaitės-Glušajevos spektaklis – tai nuotaikų ir spalvų spektaklis, kuriame aktoriai dainuoja a capella, o spektaklio garsai kuriami ne tik aktorių balsais, bet ir pasitelkiant įvairius daiktus, specialiai paruoštus instrumentus. Pažintis su gyva muzika itin naudinga vaikų kognityviniams gebėjimams.
Užsiėmimas „Tarp debesų“
Režisierės Gintarės Latvėnaitės sukurta edukacijos programa skirta patiems mažiausiems, 5–24 mėn. kūdikiams ir vaikams. Tai tarsi kūrybinės dirbtuvės, kurių metu žaidžiami sensoriniai žaidimai, per judesį ir ritmą ugdoma vaikų rega, klausa ir pojūčiai.
Spektaklis „Op!”
Saulę, Mėnulį ir žvaigždes žmogus pradėjo stebėti nuo savo egzistavimo pradžios. Jungė juos į sistemas, galvojo pavadinimus, grožėjosi. Tai rodo nepaprastą žmogaus sumanumą ir kūrybiškumą. Lygiai tokie pat smalsūs, kūrybiški ir ieškantys naujovių yra mūsų vaikai. Jie vieną dieną pramerkia savo klausiančias akis ir tuoj pat nori žinoti viską, kas juos supa, ir kodėl.
Teatro erdvė šiame spektaklyje prisodrinta garsų ir estetiškų vaizdų.
Rasa Grinkevičienė ir Ginta Liaugminienė
Lauros Vancevičienės ir Rūtos Rylaitės nuotraukos
Projektą „Kultūros skiepas“ iš dalies finansuoja Medijų rėmimo fondas. Projektui skirta suma 6400 eurų. Straipsnis paskelbtas 2024.07.15.