Kaip gaminti maistą, kad nežūtų vitamiai

sirvydienes

Daivos Sirvydienės nuotr.

Vienas iš pagrindinių teisingos mitybos reikalavimų yra vaiko maitinimasis šviežiu, tik ką pagamintu maistu. Bet kokie pašildyti patiekalai yra beveik beverčiai. Temperatūrų kaitos procese pakinta baltymai, angliavandeniai, žūsta ir taip jau verdant, kepant sumažėjęs vitaminų, ypač C, kiekis. Pakitę baltymai, angliavandeniai beveik nesuvirškinami ir dėl to nepasisavinami.

Teisingai vaikus maitinsime tik tada, kai mokėsime maistą teisingai pagaminti.

Daugybę iš čia išvardintų patarimų mamos žino, nes ši informacija perduodama iš kartos į kartą.

Jei ruošiate pienišką kruopų košę ar pienišką daržovių sriubą, kruopas ir daržoves iš pradžių pavirkite vandenyje, o tik paskui užpilkite pienu ir virkite toliau. Kruopos ir daržovės piene blogai išverda.

Pieną virkite ne ilgiau kaip 1 minutę, nes ilgiau verdant jis praranda daug vitaminų, denatūruojasi jo baltymai, kurie yra sunkiai virškinami ir dėl to blogai pasisavinami.

Mėsą plaukite tekančiu vandeniu. Jei jos gabalas buvo įšalęs, jam leiskite atšilti kambario temperatūroje – taip mažiau prarandama naudingų savybių.

Antram patiekalui verdamą mėsą ar žuvį įdėkite į verdantį vandenį. Ant mėsos paviršiaus atsiradusi denatūruotų baltymų plėvelė neleidžia iš mėsos išeiti baltymams, mineralinėms ir kitoms medžiagoms.

Nuvalytų daržovių ilgai nelaikykite vandenyje, nes išsiplauna daug mineralinių medžiagų ir vitaminų.

Nuvalytos ir nuplautos daržovės turi būti tuojau verdamos, nes bestovėdamos netenka dalies maisto medžiagų. Nuskustos ir supjaustytos bulvės, pusvalandį pastovėjusios vandenyje, netenka beveik pusės jose esančio vitamino C, sumažėja mineralinių druskų, angliavandenių bei azotinių medžiagų. Bulves skuskite prieš pat virimą, o virkite prieš pat valgymą.

Mažiau vitamino C prarandama, kai neskustos bulvės verdamos nedideliame kiekyje pasūdyto vandens ir sudedamos į jau verdantį vandenį.

Kai norite daržovėse sumažinti jose esančių nitratų kiekį, jas mirkykite vandenyje, į kurį yra įdėta vitamino C.

Nuvalytas daržoves, skirtas virimui, dėkite į verdantį vandenį. Daržoves valykite prieš pat virimą, o virkite tik emaliuotuose ar nerūdijančio plieno puoduose, specialiuose troškintuvuose.

Po bulvių lupena yra susikaupę daug mineralinių ir azotinių medžiagų. Dėl to šviežias bulves skuskite kuo ploniau. „Pagyvenusiose“ bulvėse po lupena susikaupia daug nitratų, todėl jas skuskite storesne lupena.

Ankštinės daržovės sunkiai virškinamos, neretai nuo jų pučia vidurius. Šie nepageidaujami reiškiniai sumažės, jei prieš patiekalo gamybą ankštinius augalus keletą valandų pamirkysite. Ankštinių daržovių patiekalus geriau duoti trintus.

Geriau pasisavinama tik gerai išvirta mėsa. Veršieną reikia virti 1 val., jauną viščiuką – apie 40-45 min., jautieną ir suaugusių paukščių paukštieną – apie 2,5-3,5 val. Teisingai ir pakankamai išvirta mėsa yra minkšta, tačiau nesukritusi.

Pervirta mėsa minkšta, nesiduoda pjaustoma, sukritusi, beformė. Verdama mėsa netenka iki 50 proc. svorio. Žuvies mėsa labai švelni, todėl jos nedideli gabaliukai verdami apie 7-10 min., o didoki 300-400 g gabalai – 20-25 min.

Tam, kad organizme nepritrūktų jodo, rekomenduotina vartoti tik joduotą druską.

Medžiagų apykaita organizme vyksta tik tada, kai pakanka vandens. Kasdien vaikas turi išgerti ne mažiau kaip 1-1,5 litro vandens, nes vanduo būtinas virškinimui ir išskyroms pašalinti. Vaikams tinka gerti virintą, atšaldytą ir nusistovėjusį vandenį. Virimui skirtas vanduo turi būti bespalvis, be kvapo ir prieskonių, be nuosėdų ir plaukiojančių priemaišų. Jo ilgai nevirinkite, būtina tik užvirti. Mikroorganizmai žūva esant 70-90 laipsnių temperatūrai.

Kad karotinas virstų vitaminu A, morkas būtina paruošti su riebalais – į tarkuotas morkas arba jų sultis įdėti truputį grietinėlės ar 3,5 proc. riebumo pieno, įlašinti aliejaus.

Vitaminas A daržovėse ilgiau išsilaiko, kai jos laikomos tamsoje, o smulkinamos prieš pat valgį.

Vaiko sveikatai turi įtakos produktų, iš kurių ruošiamas maistas, kokybė ir nepriekaištingas higienos laikymasis ruošiant maistą. Prieš gaminant patiekalą, įsitikinkite, ar sausuose maisto produktuose – miltuose, džiūvėsiuose, džiovintuose vaisiuose, kruopose – nėra kenkėjų, ar produktai nesupeliję. Kad nesugestų miltai, makaronai, kruopos, juos laikykite sandariai uždarytuose metaliniuose, stikliniuose induose sausoje ir vėsioje vietoje. Netinka suplėkę, susiklijavę į gumulėlius, pakeitę spalvą, užteršti vabzdžių išmatomis miltų produktai.

Vaikams maitinti netinka sudygusios ar pažaliavusios bulvės, burokėliai, morkos, svogūnai ir kitos daržovės.

Laimos Druknerytės nuotr.

Produktai šaldytuve neturėtų užsibūti. Orientacinė dažniausiai vartojamų produktų laikymo trukmė 2-6 laipsnių temperatūroje priklauso nuo produkto rūšies:

Pienas, jogurtas, kefyras gali būti laikomi šaldytuve 2-3 paras

Varškė – 3-4 paras

Sūriai – 4-14 parų

Sviestas 2-8 paras

Žalia mėsa – iki 1,5 paros

Mėsos faršas (ruoštas namuose) – iki 1 paros

Namuose virta arba kepta mėsa – iki 3 parų

Šaltiena (virta namuose) arba mėsos patiekalai drebučiuose (ruošti namuose) – iki 1 paros

Kepenų paštetas – iki 1 paros

Dešrelės – iki 2 parų

Pyragėliai su mėsa – iki 1 paros

Virta namuose žuvis – iki 1,5 paros

Namuose kepta žuvis – iki 3 parų

Rūkyti mėsos produktai – 4-10 parų

Tortai ir pyragaičiai su kremu – 1 parą

Kaulavaisiai (persikai, slyvos, vyšnios) – 3-10 parų

Sėklavaisiai (obuoliai, kriaušės) – 8-14 parų

Kompotas atidarytas – 2 paras.

Patarė pediatrė gastroenterologė Jovilė Vingraitė

„Mamos žurnalas“



Susiję straipsniai



Žymos: , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


8 + = keturiolika

Kitos temos: