Žaidimėliai, kurie tinkami žaisti su 2–3 metų vaiku

žaidžia

Freepik.com

Mes už žaidimėlius, tai jau supratote, jeigu skaitote mūsų žurnalą. Jau metus tęsiame ciklą apie įvairaus amžiaus kūdikių ir vaikų žaidimus. Skaitykite, ką gero nuveikti su dvimečiais–trimečiais.

Kaip žaisti su 0–4 mėnesių kūdikiais, skaitykite ČIA.

Kaip žaisti su 4–6 mėnesių kūdikiais, skaitykite ČIA.

Kaip žaisti su 7–9 mėnesių kūdikiais, skaitykite ČIA.

Kaip žaisti su 10–12 mėnesių kūdikiais, skaitykite ČIA.

Kaip žaisti su 10–12 mėnesių kūdikiais, skaitykite ČIA

Kaip žaisti su 12–18 mėnesių vaikais, skaitykite ČIA

Kaip žaisti su 1,5–2 metų vaikais, skaitykite ČIA

Knygų skaitymas. Kasdien skaitykite amžiui tinkamas knygeles, kurių pasirinkimas tikrai didelis. Kai vaikui skaitote, būtinai pirštu sekite žodžius puslapyje, kad jis pradėtų susieti raides su tuo, ką sakote. Skaitykite lėtai žodis po žodžio, nes taip padėsite vaikui įsiminti naujus žodžius ir juos sujungti į 2–3 žodžių sakinius. Jei vaikas užsinorės griebti knygą ir vartyti, leiskite tai daryti. Tegul jis gėrisi paveikslėliais, prisimena tai, ką girdėjo, kai jam skaitėte. Visada kalbėkite, ką ir kodėl darote, nesvarbu, kad vakar ar užvakar darėte tą patį ir tą patį pasakojote. Kartojimai padeda suvokti žodžius, apibūdinančius veiksmą, ir juos įsiminti. Kai tik vaikas panorės įsiterpti į pokalbį, išklausykite, atsakykite.

Raidžių ir jų garsų pažinimo mokymas. Rodykite atitinkamą raidę ir kelis kartus lėtai pakartokite, kokį garsą ji reiškia. Ištarkite vaikui girdėtus žodžius, prasidedančius ta raide, kurią rodote, pvz., rodydami M, tarkite mmm ir pasakykite mama. Paprašykite vaiko pakartoti atitinkama raide prasidedantį žodį. Mokykite, kai skaitote knygeles. Rodykite vaikui didžiąsias ir mažąsias raides. Žaiskite raidžių dėlionę.

Muzika, šokis, ritmas. Vaikai mėgsta ritmą ir muziką. Pasiklausykite vaikams skirtos muzikos įrašų, pagal kuriuos galėtų šokti ir bandyti dainuoti. Šokite kartu. Šokio judesiai neturi būti įmantrūs. Šokite su kaspinais, pririštais prie lazdelių. Vaikui patinka matyti, kaip plevena kaspinai. Parodykite, kaip naudotis ksilofonu, išgauti garsus, mediniu šaukštu stuksenant į metalinį puodą, dubenį, purtant stipriai užsuktus plastikinius butelius, pusiau pripildytus nevirtų žirnių, pupelių ar bet kokių grūdų.

Skaičiai ir skaičiavimas. Dvejų metų vaikas turėtų gebėti iš atminties suskaičiuoti  nuo 1iki 10 (kartais su tam tikromis klaidomis). Mokykite skaičiuoti iki 20, skaičiuodami įvairiose situacijose skirtingus daiktus, pvz., suskaičiuokite kiekvieną žingsnį, kol einate laiptais, bulves pietų lėkštėje, žaislus dėžėje ir pan. Vaikui leiskite suvokti, kad skaičiai yra visur. Pataisykite vaiką, jei jis pradeda sakyti 2 skaičius, skaičiuodamas vieną objektą, arba kitaip suklysta. Įvairius daiktus skaičiuokite kasdien. Kubelius ar korteles su skaičiais dėstykite iš kairės į dešinę skaičių sekos tvarka (1–2–3 ir t.t.).

Klijavimas. Spalvotą popierių, pvz., kelias skirtingas žurnalo puslapių iliustracijas, sukarpykite įvairiomis nedidelėmis formomis. Duokite vaikui balto popieriaus lapą, klijų ir parodykite, kaip sukarpytą spalvotą popierių klijuoti prie balto popieriaus. Kitą dieną prikarpykite nedidelių raudonų, žalių, mėlynų, rudų popieriaus kvadratėlių. Juos sumaišykite. Ant vieno balto popieriaus lapo stora rašiklio linija nubraižykite vienos spalvos kvadratą, ant kito lapo – kitos. Parodykite, kaip randami skirtingos spalvos kvadratėliai ir klijuojami į skirtingų spalvų kvadratus. Dar kitą dieną tarpduryje iš lipnios juostelės padarykite „voro tinklą“. Lipni juosta klijuojama taip, kad tinklas būtų lipnus ir į jį būtų galima mėtyti nedidelius lengvus daiktus, pvz., vaiko ranka padarytus popieriaus gniužuliukus, medžiagos skiautės gumuliukus, makaronų spirales, lazdeles ir pan. Rudenį rinkite įvairių formų, spalvų lapus ir juos klijuokite prie balto popieriaus lapo.

Popieriaus karpymas. Duokite žirklutes bukais galais ir parodykite, kaip karpomos juostelės. Kai tik pastebėsite, kad atsirado karpymo įgūdžių, paprašykite, kad popierių sukarpytų pagal jūsų ant jo nubraižytas linijas: tiesias, kreivas, apskritas. Paprašykite iškirpti įvairias įvairaus dydžio figūras. Iškirptas juosteles, figūras paprašykite priklijuoti prie popieriaus. Iš popieriaus juostelių paprašykite suklijuoti jūsų nubraižytą kvadratą, stačiakampį, rombą, trapeciją.

raidės

Pexels.com

Kamuoliukų ridenimas, spardymas, mušinėjimas. Kartu su vaiku ant grindų viena tiesia linija išrikiuokite 10–15 grietinės, jogurto indelių ar iš jų pastatykite bokštelius, tiltus. 1–1,5 metro atstumu nuo statinio ant grindų patieskite kaspiną, ir vaikui, atsistojusiam už žymos, pasiūlykite ridenti spalvotus kamuoliukus ir taikyti į statinius, o sugriuvusius savarankiškai vėl pastatyti ir vėl ridenti.

Kai vaikas išmoks ridendamas pataikyti, pasiūlykite kamuoliuką spardyti ir pataikyti į statinį. Žaidimą paįvairinsite, kai kartu su vaiku ant tualetinio popieriaus kartoninio ritinėlio uždėsite spalvotus kamuoliukus ir pasiūlysite juos nuspirti. Kuo daugiau saugioje kambario erdvėje išdėstysite tokių bokštelių, tuo bus smagiau. Žaidimo tikslas – nuspirti visus kamuoliukus.

Žaidimą galite paįvairinti ir taip. Prie lipnios juostos pritvirtinkite kamuoliukus. Lipnią juostą pritvirtinkite, pvz., prie stalo krašto taip, kad kamuoliukai kabėtų. Duokite vaikui medinį šaukštą ir parodykite, kaip numušti kamuoliuką, o numušus jį bandyti prie juostos vėl priklijuoti, nulupti lipnią juostą nuo šaukšto – žodžiu, dirbti.

Varstymas. Kiaušinių dėklą (geriau 2–3 skirtingų spalvų) supjaustykite 3–4 cm skersmens apskritimais. Jų centruose padarykite 5–4 mm skersmens skylutes. Parodykite, kaip batraiščiu suverti apskritimus, pvz., padaryti slieką. Žaidimo paįvairinimui spalvoto popieriaus (geriau storesnio) juostelėse padarykite iki 10 vienodų 5–4 mm skersmens skylučių. Parodykite, kaip uždedant vieną juostelę ant kitos rasti skylučių atitikimą ir varstant batraiščiu sujungti 2 juosteles. Kai atsiras varstymo įgūdžių, pasiūlykite batraištį įverti į batukus ir pabandyti apsiauti. Kitą dieną ant storo siūlo pasiūlykite verti skylutes turinčius makaronus – pasidaryti karolius.

Daiktų atpažinimas liečiant. Įvairiose terpėse (kasdien vis kitose), pvz., miltų, ryžių, tamsiai dažytame vandenyje, paslėpkite vaikui pažįstamus nedidelius daiktus, pvz., žaislinę mašinėlę, obuolį, agurką (kasdien skirtingų daiktų kombinaciją). Vaikui pasakykite, pvz., „Raskime obuolį“ ir parodykite, kaip terpėje maišote rankomis ir iš jos ištraukiate obuolį. Pasidžiaukite, kai jam pavyksta atrasti įvardytą daiktą.

Lipdukų naudojimas. Nusipirkite amžiui tinkamų lipdukų knygelę. Leiskite jais papuošti ne tik knygelės puslapius, bet ir kitas vietas, pavyzdžiui, žaislų dėžę. Vaikui patinka lipdukų klijavimo procesas. Žaidimas lavina smulkiuosius judesius ir kartu padeda tobulėti kalbai.

Žaidimai su tešla. Kartu su vaiku gaminkite tešlą. Tegul vaikas pilsto miltus, vandenį, maišo, minko. Tegul daro iš tešlos blynus, ritinėlius, rutuliukus, sausainius, deda juos į kepimo skardą. Vaikai mėgsta į tešlą smaigstyti skirtingų spalvų maistiniais dažais nudažytus įvairius formų makaronus.

Žvalgymasis pro žiūronus. Du vamzdelius nuo tualetinio popieriaus lipnia suklijuokite vienas prie kito, taip padarykite žiūronus. Pasižvalgykite pro langą, aptarkite, ką matote, eikite į sodą ar parką pasižvalgyti.

Žaidimai su gėlėmis. Parodykite, kaip nuskinti arba bukais galais žirklutėmis nukirpti vieną kitą skirtingą gėlę. Tegul vaikas į vazelę įpila vandens, gėles pamerkia, jei reikia, – patrumpina jų kotelius. Kitą dieną tegul iš žiedų išrenka žiedlapius, juos klijuoja ant lipnios juostelės – sukuria paveiksliuką arba meta į vandens dubenėlį, po to maišo, gėrisi besikeičiančiu vaizdu ir pan.

Kalėdų eglutės papuošalų gamyba. Vaikui parodykite, kaip bukais galais žirklutėmis sukarpyti savo piešinukus įvairiomis formomis, iš jų suklijuoti įmantriausias figūras, pakabinimui pririšti spalvotus storus siūlus. Papuošalų gamybai panaudokite ir kitas vaikui saugias medžiagas, pvz., džiovintus medžių lapus, įvairių formų makaronus, vaiko nudažytus maistiniais dažais ir pan.

Šokis su kaspinais. Prie 30–40 cm ilgio 3–4 lazdelių pririškite po 3 skirtingų spalvų kaspinus ar spalvoto popieriaus juosteles ir įsijunkite ritmišką muziką. Šokite darydami įvairiausius judesius rankomis. Kitą dieną kaspinus pakeiskite balionais. Vaiką žavi viskas, kas sklando ore.

makaronai-sausis

Daivos Sirvydienės nuotr.

Balionų linksmybės. Įvairių formų ir spalvų balionus galima mėtyti, sukti paėmus į ranką, spardyti. Tarp dviejų kėdžių, sustatytų 1,5–2 metrų atstumu vaiko liemens aukštyje įtempkite virvutę ir ant jos pakabinkite vaiko paklodę. Atsisėskite ant grindų vienoje virvutės pusėje, o kitoje tegul lieka vaikas. Per ištiestą virvutę mušinėkite balioną – taip žaisite balionų tinklinį.

Šokinėjimas. Jei kambario grindys neslidžios, jose iš kaspinų ar spalvoto popieriaus juostelių išdėliokite susisiekiančias figūras. Vaikui parodykite, kaip iš vienos figūros peršokti į kitą. Kasdien sudarykite vis kitokius šokinėjimo takus.

Žaislinių automobilių talpinimas į didelį butelį. Į 5 litrų plastikinį butelį pasiūlykite įtalpinti ne tik žaislinius automobilius, bet ir kitus smulkesnius žaislus. Vaikui patinka, kaip įkišti žaislai subraška, kai butelis vartomas besistengiant išimti įkištus žaislus.

Makaronų rūšiavimas. Iš įvairių formų makaronų dubenėlio paprašykite į skirtingų spalvų puodelius sudėti atskirų rūšių makaronus, naudojantis šaukšteliu, kitą dieną – salotų žnyplėmis. Pagirkite, pasidžiaukite atlikto darbo rezultatu ir iš atrinktų makaronų pagaminkite patiekalą. Dar kitą dieną pasiūlykite nedidelių formų makaronus sukišti į 0,5 litro talpos plastmasinį be dangtelio butelį, po to juos išpilti.

Makaronų laužymas. Vaiko paprašykite pailgos formos makaronus, pvz., spagečius, vamzdelius, spirales, sulaužyti į smulkesnius ir iš sulaužytų kartu su vaiku pasigaminkite patiekalą.

Dėžučių plėšymas. Paprašykite suplėšyti košės dėžutę tokiais gabaliukais, kad tilptų į žaislinę savivartę mašiną, vaikas galės gabaliukus panaudoti kaip statybinę medžiagą, bandydamas pastatyti bokštelį ir pan. Kai atsiras plėšymo įgūdžių, duokite suplėšyti kiaušinių dėžutę. Ją įveikti reikės daugiau jėgos.

Žaislų nulupinėjimas. Nedidelius žaisliukus, pvz., žaislinius automobilius, gyvūnų figūras ir pan. lipnia juosta priklijuokite prie šaldytuvo taip, kad vaikas pasiektų arba jam reikėtų pritūpti. Žaislus priklijuokite tai stipriau, tai silpniau. Paprašykite žaislus nulupti, nuo jų nuplėšti lipnią plėvelę, ją išmesti, o į žaislus, sudidėjus savivartę, nuvežti į nuolatinę jų buvimo vietą, pvz., į žaislų dėžę.

Smaigstymas. Į virtą su lupena bulvę pasiūlykite smaigstyti sausų makaronų lazdeles. Kai atsiras smaigstymo įgūdžių, ant obuolio flomasteriu pažymėkite taškus ir paprašykite į juos susmaigstyti dantų krapštukus – taip padaryti ežį.

Žaidimai su vandeniu. Vaikai mėgsta žaisti su vandeniu. Virtuvėje ant vienos kėdės padėkite dubenį su drungnu vandeniu, o ant kitos – tuščią dubenį su  „darbo įrankiais“ – kasdien vis kitų trijų kombinacija, pvz., kiaurasamčiu, šaukštu, indeliais nuo grietinės ar sūrio užtepėlių, arba 0,5 litro plastiko butelį be dangtelio, nedidelių žaislų be baterijų, dantų šepetėlį ir pan. Pasiūlykite indeliais, šaukštu pilstyti vandenį į kiaurasamtį, vandenį perpilti iš vieno dubens į kitą, supilti į butelį, maudyti, plauti žaislus, juos šveisti dantų šepetėliu.

Kitą dieną pasiūlykite skirtingų maistinių dažų po arbatinį šaukštelį supilti į vandenį skirtinguose indeliuose, po to vandenį iš indelių pilstyti į dubenį, stebėti kaip kinta vandens spalva. Dar kitą dieną pasiūlykite pipete paimti maistinių dažų ir jų po kelis lašus įlašinti į skaidraus vandens puodelius ar dubenėlius ir žiūrėti, kaip nusidažo vanduo, besidažantį vandenį pirštuku pamaišyti.

Vaidybiniai žaidimai. Pasitelkus vaizduotę, vaikui atsiveria naujas linksmybių ir žaidimų pasaulis. Šis įgūdis paprastai atsiranda natūraliai, nes šio amžiaus vaikai kopijuoja ir mėgdžioja tai, ką mato realiame pasaulyje. Mėgstamiausi įsivaizduojamieji žaidimai yra šie: maisto gaminimas virtuvėje su puodais, keptuvėmis ir kitais jos rakandais; lėlės maitinimas iš buteliuko, šaukšteliu, jos aprengimas, nurengimas; kalbėjimas telefonu su žaisliniu mobiliuoju telefonu;  apsipirkimas su pirkinių krepšeliu ir netikru maistu; automobilio vairavimas; gydytojo ir slaugytojos veiksmų imitacija su gydytojo įrankių rinkiniu.

Fizinio lavinimo pratimai. Tai šokinėjimas, bėgimas, laipiojimas, važiavimas triratuku, kamuolio mėtymas, gaudymas, spardymas. Jie padeda lavinti stambiuosius judesius, išsikrauti po nejudrių žaidimų. Ramūs žaidimai vaikui neatsibosta, kai jie persipina su fizinio lavinimo pratimais. Kai tik įmanoma, nuveskite vaiką į lauke esančias žaidimų aikšteles, o jei tokių nėra, – eikite ten, kur vaikas galėtų saugiai bėgioti, šokinėti.

Namuose kartu su vaiku vaikščiokite apie kelias viena šalia kitos sustatytas kėdes, didindami judėjimo tempą, pakeisdami judėjimo kryptį, staiga sustodami, pakeldami ir nuleisdami rankas, ištiesdami jas į šonus. Pabandykite pavaikščioti pirštų galais.

Sustokite prie ant grindų padėtų lazdelių. Abiem rankomis paimkite po lazdelę. Ištiestomis į priekį rankomis ją kelkite aukštyn, žemyn, pasisukite pakaitomis į kairę, dešinę. Pratimą paįvairinkite keldami lazdelę aukštyn į priekį arba atgalios, ištieskite tai kairę, tai dešinę koją. Jei vaikas neišlaiko pusiausvyros, šio pratimo atsisakykite.

Tūpčiokite laikydami rankose lazdelę ir ją ištiesdami tai į priekį, tai aukštyn. Atsiklaupę pasiekite ant grindų padėtą lazdelę. Atsigulkite ant nugaros. Ištiestomis rankomis laikydami lazdelę kilnokite aukštyn ir tuo pačiu metu pakelkite tai vieną, tai kitą koją, tai abi kartu.

Šokinėkite per ant grindų padėtą kaspiną. Kiekvieną iš išvardintų pratimų kartokite po 3–5 kartus.

Spardykite ant grindų esančius balionus, juos mėtykite, gaudykite.

Daiktų radimas ir rūšiavimas. Vaikui matant, įvairiose namų vietose išdėstykite įvairių daiktų, kuriuos vaikas galėtų rūšiuoti pagal spalvą, formą, panaudojimo paskirtį (pvz., virtuvės rakandai, piešimo priemonės ir pan.). Duokite vaikui krepšį ir paprašykite į jį sudėti surastus, pvz., žalius daiktus, ir jums atnešti.

Laimos Druknerytės nuotr. www.laimafoto.lt

Drabužėlių prisegimas. Tarp dviejų kėdžių vaiko pečių aukštyje ištieskite virvutę. Parodykite, kaip drabužių segtukais prisegti, pvz., jo marškinėlius. Paprašykite vaiko prisegti kitus krepšyje sudėtus drabužėlius, suskaičiuokite, kiek prisegėte, po to paprašykite kiekvieną drabužėlį atsegti, sudėti į krepšį ir nunešti į jų laikymo vietą. Žaidimas lavina smulkiuosius judesius, moko skaičiuoti.

Spalvotų kaspinų kišimas į butelį. Pasiūlykite į 5 litrų skaidraus plastiko butelį įkišti spalvotus kaspinus. Kai atsiras įgūdžių, į 1,5 litro butelį pasiūlykite įkišti spalvotus storus siūlus.

Rankų judesių tobulinimas ir stiprinimas. Vaikui duokite keletą nedidelių stiklainių su užsukamais ir užspaudžiamais dangteliais.

Parodykite, kaip stiklainiui rasti tinkamą dangtelį ir jį užsukti, atsukti, užspausti. Kitą dieną parodykite, kaip išgręžti plaštaka spaudžiant vandens prisigėrusias įvairių spalvų kempinėles, minkštos medžiagos skiautes. Vaikui bus įdomiau, jei kempinėles jis pats galės pamirkyti į skirtingų spalvų maistiniais dažais nudažytą vandenį ir jas spaudinėti virš dubenėlio su skaidriu vandeniu.

Pasiūlykite maistiniais dažais dažytus ledukus dėlioti į dažų spalvos puodelius su skaidriu drungnu vandeniu ir stebėti, kaip nusidažo vanduo. Duokite mažas žnyples ir parodykite, kaip nutraukinėti braškių žiedlapių „uodegas“.

Parodykite, kaip vamzdelių formos makaronus verti ant storo siūlo.

Parodykite, kaip pipete paimti maistinių dažų ir sulašinti į skaidrų vandenį.

Parodykite, kaip dantų krapštukus kaišioti į kiaurasamčio skylutes.

Parodykite, kaip žnyplėmis kilnoti salotas iš vieno indelio į kitą.

Leiskite iš purškiamo butelio laistyti augalus arba tiesiog žaisti su jais vonioje.

Parodykite, kaip žaisti su bičių vašku. Jis turi būti pašildytas rankose, kol taps lankstus. Tik tada jis gali būti lipdomas, mušamas, spaudžiamas ir traukiamas. Jei neturite bičių vaško, tiks namuose pagamintas modelinas. Jam pagaminti reikės: 2 puodelių miltų; 1 puodelio druskos; 2 puodelių vandens; dviejų šaukštų aliejaus; dviejų arbatinių šaukštelių citrinos rūgšties; maistinių dažų. Visus produktus sudėkite į puodą ir gerai sumaišykite. Po to puodą užkaiskite ir modeliną virkite maišydami. Masė greitai tirštėja, ir maišyti darosi sunku – vadinasi, modelinas jau išvirė. Išėmę iš puodo masę ant lentelės truputį atvėsinkite ir paminkykite, kol gausite vientisą prie rankų nebekimbančią masę. Jei norite įvairių spalvų modelino, išvirtą modeliną padalinkite į tiek dalių, kiek norisi spalvų, ir į kiekvieną iš tų dalių įlašinkite po kelis lašus dažų ir vėl perminkykite rankose. Taip pagamintą naminį modeliną galima naudoti iki pusės metų, laikant jį šaldytuve maišelyje, – kiekvieną kartą pažaidus jį reikėtų sudėti į maišelius, nes modelinas džiūsta ore.

Žaidimai su bičių vašku ar modelinu lavina kūrybiškumą, vaizduotę, smulkiąją motoriką, rankų–akių koordinaciją, taktilinius įgūdžius, pirštų ir rankų raumenų tvirtumą, spalvų pažinimą.

Eikite pasivaikščioti. Eikite ten, kur nėra intensyvaus eismo. Eikite į gamtą. Eikite lėtai. Pasakokite, tai ką matote. Į kibirėlį rinkite akmenukus, medžio lapus. Skirstykite juos pagal dydį, spalvą. Turėkite kastuvėlį, grėbliuką. Tinkamai apsirengę ir apsiavę, išeikite pasivaikščioti po lietaus. Šokinėti balutėse, taškyti vandenį, mėtyti į balutes akmenukus, jose pamatyti savo atspindį, žaisti su purvu yra didelis malonumas.

Pojūčių lavinimas. Į nedidelius, pvz., 0,5 ar 0,7 l, talpos butelius (geriau įvairių formų) įdėkite įvairių nevirtų įvairiaspalvių pupelių ar žirnių, įvairių spalvų, formų sagų, lazdyno riešutų, pipirų, įvairių grūdų ar maistiniais dažais dažytų ryžių, smėlio, kriauklyčių, įvairių formų kalėdinių blizgučių, maistiniais dažais dažyto vandens ir skaidraus, pvz., rapsų ar saulėgrąžų aliejaus. Karštais klijais stipriai užklijuokite dangtelius. Butelių neperpildykite, į kiekvieną jų įdėkite ne daugiau kaip 2–4 skirtingus ingredientus. Kasdien vaikui leiskite pasidžiaugti keliais skirtingo užpildo buteliais. Geriau, kai vaikui atliekant veiksmus su buteliais, vieni jų skleistų įvairius garsus, kiti – spalvų žaismą. Sensoriniai žaidimai formuoja vaiko pažintinę raidą, ugdo kompetenciją, kalbos vystymąsi, smulkiąją ir stambiąją motoriką, gerina atmintį, mažina stresą ir susierzinimą.

Stambiųjų judesių lavinimas. Vaikai noriau atlieka pratimus, kai mato, kad tą patį daro mama ar tėtis. Pusiausvyros, koordinacijos, motorikos lavinimui, stiprinimui ir net smulkiajai motorikai tobulinti tiks išmėtytų po kambarį žaislų rinkimas, kai prie jų vaikas eina pritūpęs ir juos nuneša į žaislų dėžę, šokinėjimas per 20 cm aukščio ir pločio popierines dėžutes ar per į ruloną susukta antklodę ir šokinėjimas nuo minėto aukščio dėžutės, pasivaikščiojimas keturpėsčia žaidžiant „kas greičiau“ pasieks meškutį, pavaikščiojimas smėlio, nevirtų žirnių, pupelių pripildytais maišiukais, ištiesus rankas į priekį arba į šonus, pavaikščiojimas ištiestu kaspinu, rankas priglaudus prie šonų, ištiesus į priekį arba į šonus, pupelių maišiuko kilnojimas, keliant jį nuo grindų ir į viršų tiesiant rankas.

Taip pat tiks važinėjimas triratuku, jo priekiniu ratu mušinėjant balioną ar kamuolį, ir žaidimai su kamuoliu.

Žaidimas su maistu. Vaikai valgymą supranta kaip savotišką žaidimą. Jeigu vaikas pradės sausainius krauti į bokštelius, juos rikiuos į eilę, bandys skaičiuoti, laužyti, gabaliukus mesti į skystį, – nepykite, leiskite užsiimti „patiekalo tyrinėjimu“. Patraukliausia žaisti košėmis, pudingu. Nedrauskite. Ateis laikas – žaidimai su maistu nebedomins. Po valgio paraginkite susitvarkyti valgio vietą, išsiplauti lėkštutę, puodelį.

Veiksmo žodžių vykdymas. Išsirinkite linksmus veiksmo žodžius, pvz., pasitempk, šuoliuok, slink, bėk, ropok, krisk, sukis, šokinėk. Ištarę po žodį, kartu su vaiku darykite tai, ko reikalauja žodis. Darykite tai greitėjančiu tempu. Žaidimą paįvairinsite pasirinkę žodžius „sustingti ir tirpti“. Sustingimas reiškia sustingti kokioje nors judesio pozoje, pvz., stovint ant vienos kojos, bešliaužiant ar ropojant ir po to „ištirpti“ – lėtai, greitai, trūkčiojant nebelikti toje padėtyje, kurioje buvo sustingta. Žaidimą paįvairinsite tarę „būk mažas“ – greitai tūpkite, „būk didelis“ – greitai atsistokite ant pirštų galų, ištiesę rankas į viršų, „pučia vėjas“ – linguokite į šonus į viršų ištiestomis rankomis, „malūnas mala“ – ratu sukiokite į priekį ištiestas ir per alkūnę sulenktas rankas.

Pusiausvyros išlaikymo mokymas. Ant grindų paklokite antklodę. Ant jos atsistokite. Savo pavyzdžiu vaikui parodykite, kaip išlaikyti pusiausvyrą atsistojus ant vienos kojos, po to – ant kitos, rankas ištiesus į šonus, į priekį, pakėlus aukštyn, bandant rankomis paplasnoti. Kai vaikas atlikinės pratimą, būkite šalia, kad galėtumėte jį pagauti, jei grius.

Atminties lavinimas. Kad ir ką darytumėte, su vaiku kalbėkite – jam pasakokite tai, ką ir kaip darote. Vaikui panorus atsakyti, – išklausykite. Kai negalite suprasti, ką jis sako, paprašykite „Pasakyk man daugiau“. Taip skatinsite jį kalbėti. Kiekvienos dienos pabaigoje kalbėkite apie tai, ką šiandien nuveikėte, – paprašykite vaiko papasakoti. Tai lavina jo atmintį ir pasakojimo įgūdžius, kalbą, reikalingą jo išgyvenimams apibūdinti. Galite pasakoti istorijas apie tai, ką nuveikėte praeityje, pvz., vakar. Dveji metai yra tinkamas amžius pradėti kalbėti apie dalykus, kurie įvyks artimiausioje ateityje, pavyzdžiui, jau kitą dieną. Pradėkite perpasakoti vaiko mėgstamų knygelių istorijas. Siužetai neturi būti sudėtingi ir ilgi. Užtenka keliolikos sakinų. Jei vaikas paklausia, – istoriją papildykite.

Namų ruošos darbai. Vaikai mėgsta daryti tai, ką daro suaugusieji, būti naudingi. Namų ruošos darbai moko vaiką tvarkingumo, atsakingumo ir kitų bendrų gyvenimo įgūdžių. Kantriai padėkite vaikui įgyti reikiamus įgūdžius, padrąsinkite, kai matote, kad pagalbininkui nesiseka, pagirkite net ir tuomet, kai ne viskas jam pasisekė. Taip vaiką paskatinsite labiau pasitikėti savimi ir noriai jums padėti.

Maisto ruošimas yra puikus laikas vaikui aktyviai dalyvauti kasdieniame šeimos gyvenime. Kartu pasigaminkite pusryčius, pietus ar vakarienę. Parodykite, kaip pasigaminti sumuštinį, ir leiskite kasdien tai padaryti. Tegul pagalbininkas plauna daržoves, pešioja salotas, jas sumaišo, padeda šaukštu trinti išvirtą bulvę, padeda serviruoti valgymui stalą, po valgio išplauna nedūžtančias lėkštutes. Pertvarkykite stalčius, spinteles ir lentynėles. Vaikui bus smagu pamatyti ir susipažinti su rečiau naudojamais virtuvės rakandais. Mokykite išsišluoti virtuvę, po miego persirengti, pasikloti lovą, nusiprausti, prieš valgį nusiplauti rankas, vakare susitvarkyti žaislus.

Neatsisakykite pagalbos. Maži vaikai mėgsta padėti suaugusiesiems. Jie nori daryti viską, ką darote jūs, nes taip išmoksta įgyti pasitikėjimą savo jėgomis ir tapti mažiau priklausomi. Pakvieskite vaiką atlikti užduotis, kurių galbūt nesugebės atlikti savarankiškai, tačiau stengsis jums padėti. Kartodamas užduočių atlikimą, jis įgys reikiamų įgūdžių ir taps rimtu pagalbininku. Kasdien kartu darbuokitės virtuvėje. Leiskite atnešti paštą, įdėti tualetinį popierių į jo dozatorių, užrištame plastikiniame maišelyje išnešti šiukšles, užpildyti augintinio dubenėlį, parduotuvėje pasirinkti vaisių, daržovių, juos parsinešti ir pan.

vaikas

Freepik.com

Savarankiškumo ugdymas. Dvejų metų vaikai trokšta daryti viską savarankiškai, todėl suteikite jiems galimybę mokytis, suprasti ir padaryti klaidų (žinoma, nustatykite tam tikras ribas). Leiskite pasirinkti drabužius, priklausomai nuo aplinkos temperatūros, juos apsivilkti, nusivilkti, užsisagstyti, atsisagstyti, marškinius susikišti į kelnes, užsimauti kojines, prie kiekvienos kojos prisitaikyti po batelį, jį lipukais užsisegti. Leiskite savarankiškai pasiimti lėkštutę, šaukštelį, gerti iš puoduko, po valgio sutvarkyti valgymo vietą, pvz., šluoste surinkti, jei ant stalo iškrito maisto ar išsiliejo gėrimo, išsiplauti valgymo indus, juos padėti į jiems skirtą vietą. Išmokykite nusiprausti, nusiplauti rankas, ant dantų šepetėlio išsispausti pastos ir jums padedant valyti dantis, išsišnypšti nosį ir ją nusivalyti vienkartine servetėle.

Savisaugos mokymas. Dvejų metų vaikai dar nesupranta, kas yra pavojinga ir kaip reikia išvengti pavojingų situacijų. Daug kartų vaikui priminkite, kad kai išeinama pasivaikščioti, visuomet dera būti šalia mamos ar tėčio, per gatvę eiti tik įsikibus į jų ranką, nebendrauti su svetimais žmonėmis, neatsiskirti nuo tėvų ten, kur yra daug žmonių, žaidžiant kieme neišbėgti į automobilių stovėjimo aikštelę, kai šviečia saulė, visuomet nešioti kepurę.

Gero elgesio ir pagarbos mokymas. Dvejų metų vaikai dar nesupranta kaip dera elgtis su suaugusiaisiais ir kitais vaikais. Jie bando savo galimybių ribas ir ieško būdų, kaip gauti tai, ko nori. Todėl šis amžius palankiausias laikas mokyti gero elgesio ir pagarbos kitiems, savo elgesiu rodant pavyzdį. Vaikui daugelį kartų priminkite, kad reikia:

Pasakyti „atsiprašau“, kai norima, kad būtų atkreiptas dėmesys.

Žiūrėti į akis suaugusiesiems ir vaikams, kai su jais kalbama ir bendraujama.

Padėkoti už tai, kai kas nors ką nors davė.

Kantriai palaukti, kol tėvai baigs pokalbį ir tik tuomet į juos kreiptis.

Pasakyti „atsiprašau“, kai pasakoma, kad ką nors padarei ne taip, kaip reikėjo.

Pasidalyti savo žaislais ar skanėstais su kitais vaikais.

Neatiminėti iš kitų vaikų žaislų, jų nemušti, netampyti už plaukų.

Higienos įgūdžių mokymas. Dvejų metų vaikai jau neblogai supranta, ko iš jų norima, ir noriai vykdo patarimus. Tik tuomet, kai kasdien vaikui savo pavyzdžiu rodysite, kaip, kada ir ką reikia daryti, jis įsigys įgūdžių ir pripras daryti tai, kas yra būtina. Vaiką mokykite:

Nusiplauti rankas prieš valgį, po valgio ir pasinaudojus tualetu.

Jums padedant valytis dantis ryte ir po vakarienės.

Šukuotis.

Jums padedant valytis ausis.

Maudytis vonioje ar duše.

Užsidengti burną čiaudėjant ar kosėjant.

Nosį šnypšti į popierinę servetėlę.

Nusišluostyti užpakaliuką po pasituštinimo.

Supratimo NE mokymas. Dvejų metų vaikai yra labai orientuoti į rūpinimąsi tik savimi. Jie nežino, kaip elgtis, kad gautų tai, ko nori. Ne visada pasiduokite kiekvienam šauksmui ir mokykite, kad kartais vaikas negali gauti visko, ko nori. Ne visada parduotuvėje nupirkite prašomą sausainį ar naują žaislą. Paaiškinkite, kad dabar tėvai neturi tam pinigų. Kad išvengtumėte nederamo vaiko elgesio viešumoje, prieš eidami į parduotuvę jam paaiškinkite, kaip jis joje turi elgtis. Visada turėkite būdą, kaip nukreipti vaiko dėmesį į tai, kas gali jį sudominti, kai pastebėsite prasidedanti pyktį. Venkite situacijų, kurios gali išprovokuoti netinkamą vaiko elgesį.

Įsijautimo į kito žmogaus emocinę būseną mokymas. Vaikui priminkite ir savo elgesio pavyzdžiu parodykite, kaip dera elgtis pastebėjus. Pavyzdžiui:

Jei kažkas verkia, paklausti kas negerai.

Jei kas nors vienas žaidžia, prieiti ir pažaisti kartu.

Su visais, kurie atrodo kitaip, elgtis vienodai – kaip ir su patinkančiais vaikais.

Atsiprašyti ką nors įskaudinus savo elgesiu.

Dienotvarkės suvokimo mokymas. Vaikas jaučiasi saugiau, kai žino, ką ir kokia eile kiekvieną dieną teks atlikti. Kasdieniai veiksmai:

Vakare susitvarkyti žaislus.

Prieš miegą jums padedant išsivalyti dantis, nueiti į tualetą, nusiplauti rankas, apsivilkti pižamą, eiti miegoti.

Ryte nueiti į tualetą, nusiplauti rankas, jums padedant išsivalyti dantis, apsirengti, valgyti pusryčius.

Prieš kiekvieną valgį ir pasinaudojus tualetu nusiplauti rankas.

Po valgio susitvarkyti valgymo vietą.

Padėti mamai, kai ji paprašys.

„Mamos žurnalas“

mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

 

Žymos: , , ,

Rekomenduojami video

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


− 5 = nulis

Kitos temos: