• Apie mus
  • Reklama
  • Prenumerata
Mamos Žurnalas
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologė atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Redakcija
    • Tinklaraštis
    • Naujienos
    • Redakcijos projektai
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė
No Result
Žiūrėti visus rezultatus
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologė atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Redakcija
    • Tinklaraštis
    • Naujienos
    • Redakcijos projektai
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė
No Result
Žiūrėti visus rezultatus
Mamos Žurnalas
No Result
Žiūrėti visus rezultatus

Etninė kultūra – tai ne žaidimas senove

Vaikams atsiveria senovė
0
Etninė kultūra – tai ne žaidimas senove
Alina Sinicė, penkių vaikų mama, ikimokyklinio ugdymo įstaigos „Baltų šalelė“ įkūrėja ir vadovė

Lietuviai iki sovietinės okupacijos labai sėkmingai karta iš kartos perduodavo savo vaikams ir anūkams kultūrinį paveldą.

Tačiau sovietmetis tapo vienu iš skaudžiausių veiksnių, pakertančių etninės kultūros tęstinumo šaknis.

Atkūrus nepriklausomybę, buvo nutarta į ugdymo įstaigų programas įtraukti etninės kultūros ugdymą ir puoselėjimą kaip prioritetą.

Ar tai suveikė? Jau daugelis pastebime, kad ne. Apie tai – Alina Sinicė, penkių vaikų mama, ikimokyklinio ugdymo įstaigos „Baltų šalelė“ įkūrėja ir vadovė.

Dažna mokykla tėvų norą įsitraukti į vaikų ugdymą darželyje ir mokykloje priima priešiškai, kaip konkurenciją įstaigoje dirbantiems ugdytojams. Žinoma, ugdytojai, mokytojai yra labai garbinga profesija, kurie turi puikių ir profesionalių įžvalgų, ko vaikui reikia sėkmingai ugdytis, tačiau nevertėtų pamiršti, kad vis dėlto tėvai yra pagrindiniai vaikų ugdytojai.

Vaikai iki penkerių metų amžiaus yra imliausi ugdymui. Tuo metu formuojasi pagrindinė vaiko pasaulėžiūra ir asmeninė logika. Mokslininkai, ieškodami būdų etnokultūros tęstinumui išlaikyti, ypatingą dėmesį kreipia į ankstyvojo amžiaus vaikų etnokultūrinį ugdymą ir kuo įmanoma ankstyvesnį (t.y. nuo pat įsčių), tam kad lietuvių tautos neištiktų išnykusių tautų likimas ir ji netaptų tik kitų šalių mokslininkų tyrimų etnografine medžiaga.

Etninė kultūra neretai šiandien yra tapatinama su vadinamąja liaudies kultūra. Ir ši nuostata suklaidina, kad etninė kultūra – praeities atgyvena, tradicinis paveldas, kurio vertybėms vieta tik muziejuose, tautosakos saugyklose ar kraštotyros knygose.

Tai atgraso šeimas ir, žinoma, vaikus ją priimti ir ja gyventi. Šeimai ir vaikams būtina parodyti, kad etninė kultūra anaiptol nėra žaidimas senove.

Etninė kultūra, kaip ir patriotizmas, dažnai priešinamas su kosmopolitizmu ar globalizmu. O kur yra priešinimas, ten nėra darnos ir supratimo iš tikrųjų, kas yra etninė kultūra ir kodėl jos tinkamai ją suprantant nebeišeina priešinti su niekuo ar niekuo kitu pakeisti.

Etninė kultūra turėtų būti suprantama kaip gyva, besikeičianti, prisitaikanti prie laikotarpio, esanti su kiekvienu iš mūsų čia ir dabar kasdienybėje.

Svarbu, kad ugdymo įstaigoje bendruomenės nariais taptų mokytojai ir šeima plačiąja prasme (vaikai, tėvai seneliai ir t.t.)

Tad nuo ko reikėtų pirmiausia pradėti?

Sukurti aplinką

Jau senai ir garsiai kalbama, kad mūsų vaikų darželių ir mokyklų aplinka nėra jauki, nekviečia joje užsibūti ir jaustis saugiai.

Bet taip jau yra, kad žmogus auga (kaip asmenybė) ir mokosi tik tada, kai aplinka yra saugi, – tiek fiziškai, tiek ir emociškai.

Kol kas tiek vaikų darželiuose, tiek ir mokyklose aplinka nesikeičia jau daugelį metų, ir ne tik dėl lėšų trūkumo, o ir dėl nenoro ar nežinojimo, kaip ją keisti.

Apsiribojama tik sienų išdažymu ir langų pakeitimu, nes aplinkos sukūrimas suprantamas tik iš materialinės pusės.

Tą patį galime matyti ir etnine kultūra grįstos aplinkos kūrime. Vaikų darželiuose ir mokyklose dažniausiai etninės kultūros ugdymui ar puoselėjimui naudojami specialiai tam įrengti kambariai ar kabinetai, kuriuose sukauptos ugdymui skirtos priemonės ar įvairūs seni daiktai, kurie pristatomi kaip „etninė kultūra“. Tokiu būdu tiek vaikams, tiek ir jų tėvams kyla klaidingas etninės kultūros suvokimas, tarsi etninė kultūra būtų tik viena mokslo šakų.

Bet suprantant etninę kultūrą ir kuriant palankią aplinką ją puoselėti, manau, vertėtų suprasti, kad pirmiausia ją reikėtų kurti tokią, kuri primintų jaukius namus, siekiant, kad vaikai jaustųsi saugūs, ramūs ir laukiami kaip gimtuosiuose namuose.

Ugdymo įstaigos aplinka tikrai gali būti kuriama kaip vieta, kurioje vaikas jaustųsi taip jaukiai ir maloniai kaip savuose namuose. Taip pat įstaigos aplinka turi puoselėti ir skatinti vaiko smalsumą ir kūrybiškumą, kuris kasdien priartina jį prie etninės kultūros nuoseklaus įsisavinimo.

Vaikui svarbiausia saugi emocinė aplinka

Ir, žinoma, ypač svarbi saugi emocinė aplinka – jai daro įtaką ir jaukios fizinės aplinkos sukūrimas, tačiau svarbiausiu kriterijumi tampa į ją susirenkantys žmonės. Jų tarpusavio bendravimo kultūra, pagarba, supratimas, pozityvumas, pagalba vienas kitam. Jokios gyvenimo be patyčių programos ar emocinio intelekto pamokos nebus veiksmingos, jei apskritai ugdymo įstaigoje bendruomenė nebus darni, nekonkuruojanti. Darnos ir supratimo, kad konkurencija vaikams neša tik destrukciją, turime mokytis iš savos patirties, o tai mums suteikia etninė kultūra.

Žinoma, ugdymo įstaigai kyla nemenkas iššūkis, atsižvelgus į visų bendruomenės narių nuostatas, savitą estetinį aplinkos pajautimą, kurti tokią aplinką, kurioje visi bendruomenės nariai jaustųsi komfortiškai, laukiami ir saugūs. Tėvus tokios aplinkos kūrimas labiau įtraukia į vaiko ugdymąsi darželyje ir mokykloje, o vaikai tokioje aplinkoje imliau įsisavina naujas žinias.

Tad kaip ir etninė kultūra, aplinka turi būti kuriama ir vis atsinaujinanti, gyva.

Pirmiausia – šeimoje

Kaip jau minėjau, ugdymo įstaiga daugeliui šeimų tapo etnokultūros ir tautinės tapatybės perdavėja ir šiuo metu ugdymo etnokultūra modelį realizuojanti vieta. Daugelis šeimų savo pagrindines funkcijas sieja su vaikų gimdymu, auginimu, socializacija, namų ūkio kūrimu ir pan., o etnokultūrinį vaikų ugdymą sieja su ugdymo įstaigos funkcija.

Bet juk pirmiausia šeimoje perteikiamos ir puoselėjamos tėvams ir vaikams brangiausios žmogiškosios vertybės. Ir būtent tėvų požiūris į tautos vertybes daro teigiamą įtaką vaikų etnokultūriniam ugdymui. Šeimoje vaikai gauna PARAMĄ – žinias, informaciją, savęs pažinimą, tapatumo suvokimą. Tautos kultūros perdavimas vaikams šeimose tampa šeimos vidine kultūra, tradicijų tęstinumu ir pagarba praeities bei ateities kartoms. Vaikai pamils tautos kultūros vertybes tik tuomet, jei matys, kad tai svarbu jų tėvams.

Tad Tautos išlikimą skatinti reikėtų šeimose, kai vaikų raidos imlieji periodai yra dar nepasibaigę. Ugdymo įstaigai vienas iš svarbiausių uždavinių tenka ieškoti tėvų įtraukimo būdų, nes teigiami rezultatai galimi, tik tėvams ir ugdymo įstaigai kartu bendradarbiaujant.

Šiandien siekiant puoselėti tautinio tapatumo ugdymą ir etninę kultūrą nepakanka vien organizuoti veiklas vaikams, tad reikalinga atininkamai įtrauki aplinka, kurioje kartu būna ir tradicijų laikosi visa ugdymo įstaigos bendruomenė.

Ugdymo įstaiga turi imtis iniciatyvos įtraukti šeimą į vaiko tautinį ugdymą, įgalinti ją etninę kultūrą suprasti kaip kasdienio gyvenimo būtį ir puoselėti ją pirmiausia savo šeimoje.

Vaikai iki penkerių metų amžiaus yra imliausi ugdymui

Kodėl tokia svarbi bendruomenė

Ne šiaip sau lietuviai ir kartu su jais gyvenančios kitos tautos minėdavo gamtos ir kitas šventes gana dažnai ir tam tikru ritmu. Tai vieta susivienyti, pajausti vienas kitą, puoselėti bendrą kultūrą. Tie susibūrimai tapo tradicija dėl labai svarbių priežasčių – tai neleisdavo žmonėms jaustis vienišiems, atskirtiems. Tvirta šeima, išsiugdžiusi vertybes, paremtas tautos etnokultūra ir istorija, sumažintų tokias psichologines problemas, kaip nesaugumas, vienišumas, beprasmybės išgyvenimas, menkavertiškumo jausmas, socialinės fobijos, apatija, beviltiškumas, depresiniai epizodai ir t.t. Dar didesnę įtaką žmogaus gyvenimo kokybei suteikia ir bendruomenė, kurioje jis auga ir gyvena. Tik bendruomenėje yra pačios geriausios sąlygos sąveikauti šeimų kultūroms, dalintis gerąja patirtimi, kurti bendrą gyvąją kultūrą.

Lygiai tą patį galima sakyti ir apie ugdymo įstaigą, kurioje bendruomenės nariais tampa ugdytojai (mokytojai) ir šeima plačiąja prasme (vaikai, tėvai seneliai ir t.t.). Ugdymo įstaigoje svarbu sutelkti pastangas kurti ir puoselėti bendravimo, bendradarbiavimo ir mokymosi vieni iš kitų kultūrą. Sėkmingos bendruomenės buvimo pagrindu turėtų būti bendradarbiavimu grįsti santykiai.

Bendruomenė telkiama kuriant ugdymo įstaigos kultūrinę aplinką, apimančią puoselėjamas ir kuriamas tradicijas, ugdymo įstaigos bendruomenės renginius, aplinkotyros ir aplinkotvarkos veiklas, taip skatinant meilę ir pagarbą savo gyvenamajai, gimtajai vietai. Taip pat svarbu kurti tinkamą emocinę aplinką nepamirštant darnaus elgesio ir bendravimo normų, padedančių kurti tarpusavio santykius, grįstus pagarba vienas kitam, atvirumu ir nuoširdumu, plėtoti tradicinius vertybinius santykius su kitais žmonėmis ir aplinkiniu pasauliu.

Ir čia ugdymo įstaigai tenka iššūkis. Į ugdymo įstaigą susiburia daug šeimų, kurios turi ir savas tradicijas, puoselėja savitą šeimyninę kultūrą, turi savas unikalias nuostatas. Jau gana dažnoje įstaigoje yra daug multikultūrinių šeimų ir net kitų tautų šeimų. Ugdymo įstaigai kyla iššūkis visas jas pažinti, gerbti bei ieškoti priemonių ir būdų kurti jas vienijančią bendrą ugdymo įstaigos kultūrą. Tad bendruomenės telkimas ugdymo įstaigoje yra vienas svarbiausių veiksnių užtikrinančių sėkmingą vaiko socializaciją nuo ankstyvosios vaikystės, o tarpusavio pasitikėjimu grįsti ir glaudūs tarpusavio santykiai bendruomenėje yra svarbus pamatas ugdant vaikų etninę ir tautinę savimonę.

Iš tiesų labai malonu stebėti, kaip kai kuriuose didžiųjų miestų rajonų ar kaimų gyventojai vėl įžvelgia bendruomeniško gyvenimo privalumus. Kiekvienam gyvenant ne atskirai, o bendruomenėje, darosi ne tik saugiau, bet ir gera būti, gyventi.

Į ugdymo įstaigą susiburia daug šeimų, kurios turi ir savas tradicijas, puoselėja savitą šeimyninę kultūrą, turi savas unikalias nuostatas

Liaudies dainos – scenai?

Pastebėjau, kad etninė kultūra ugdymo įstaigose suprantama ne kaip būties, santykių, pasaulio ir savo tapatumo suvokimas, bet kaip susipažinimas su senove ir ja pažaidimas reprezentaciniais tikslais. T.y. ugdymo įstaigose vaikai dažniausiai mokomi senų liaudies dainų, tautosakos ir amatų, turint tikslą užlipti ant scenos ir savo tėvams ar kitiems klausytojams parodyti ką išmokę.

Dažniausiai tai atgraso vaikus tas dainas ar pasakas, kurį nors amatą priimti kaip savastį, vėliau to mokyti savo vaikus.

Kad taip nebūtų, reikia kitaip suvokti pačią etninę kultūrą, kodėl ji mums svarbi ir reikalinga. Per koncertus ar muges demostruojami gebėjimai turėtų atsispindėti tik kaip pasekmė to, kad vaikas ta daina, ar tuo amatu džiaugiasi kasdieniškai, didžiuojasi, galbūt net sieja savo ateitį, t.y. tarkim daina neturėtų būti tikslas, ji turėtų būti priemone siekiant gyvenimo džiaugsmo ir pilnatvės.

Tad jei pasitelktume ugdymo programoje etninės kultūros puoselėjimą kaip priemonę supažindinti vaikus su pirmiausia jų istorija (iš kur aš?), su jų tapatumu (kas aš?), ir pereitume ir į kitas ugdomas ir puoselėjamas kompetencijas (socialinę, sveikatos, pažinimo, komunikavimo ir kūrybiškumo), ir tai darytume kasdien, jausdami poreikį, kaip kad turime kvėpuoti, manau, nebus reikalingos nei specialios etikos pamokos, net ir pilietiškumo programos, nes etninė, tautinė ir pilietinė savimonė išsiugdys palaipsniui tarsi savaime.

Kaip jau minėjau anksčiau, neužtenka vien ugdymo įstaigoms prisiimti pareigą ugdyti vaikų etninį tapatumą. Į etninės kultūros puoselėjimo procesą būtina įtraukti tėvus, o tiksliau – juos įgalinti perimti iniciatyvą. Tinkamai sudominant šeimas aktyviomis veiklomis, pastebimas jų pozityvus įsitraukimas ir noras patiems organizuoti įvairias veiklas ar išvykas su vaikais.

Tad etnokultūrinis ugdymas ugdymo įstaigoje turėtų būti ne mokomasis dalykas ar tik kartais per ugdymo įstaigoje minimas šventes matomas reiškinys, kai ant scenos demonstruojamos išmoktos dainos, tai turi būti kasdienis nesibaigiantis vyksmas.

Tam pasiekti būtina į ugdymo įstaigoje organizuojamą vaiko ugdymą įtraukti šeimą – kaip svarbiausią veiksnį, darantį įtaką jo augimui, ir tuomet ugdymą etnokultūra šeimoje ir ugdymo įstaigoje modeliuoti šiuolaikiškai, priimtina ir suprantama forma, subtiliai įpinant į kasdienį gyvenimą.

mamoszurnalas.lt_630x400

Susiję straipsniai

  • Ar buvo moteriškų vyrų senovėje? Siuvinėjantys, deja, sulaukdavo pašaipų
  • spineris
    Ar buvo spinerių viduramžiais?
  • Ar skani grikių boba picų ir sušių kartos vaikams?
  • Atostogos iš praeities, kurios kainuoja... 1 eurą per dieną
  • Baltų šalelė ir Baltų šalis – darželis ir mokykla vaikams, kurie mylės savo šalį ir jos žmones
  • Bezdas, Burba, Čirškis, Gaurys, Kaušelis, Lapšys, Mižtautas, Ožius, Purvis, Raiša, Svilas, Šiknius, Šūdnagys, Tirštimas, Traidenis, Zūza. Kaip lietuviai rinko vaikams vardus senovėje
  • vardynos
    Gimdymas su deive Laima, vardynos aukojant vištą
  • duona
    Globalus pasaulis ir užimti tėvai – kaip šiandieną ugdyti mažuosius Lietuvos patriotus?
  • Juodi puodai iš akmens amžiaus
  • juostos
    Juosta ir gyvenimo virsmai
  • Jurginės su jurgučiais
  • Kaip senovėje rengdavosi vaikai?
  • kaimas
    Kaip teleportuotis į praeitį? Pasikalbėti su 131 senjoru. Arba – ką papasakojo 1900 metais gimusi močiutė
  • ADELEPASPIEMENUKUs1 - Copy
    Liaudies pedagogika: kodėl seneliai svarbesni už tėvus, o hiperaktyvių vaikų... nebuvo
  • puoškis lietuviškai
    Lietuviškas pasaulio medis – ant marškinėlių
  • Patriotizmo ugdymui tiks ir Gedimino pilies bokštas iš kartono
  • Tomas ir Domas
    Populiariausias Lietuvos vaikų rašytojas Tomas Dirgėla pristato naują knygą apie Domą, Tomą ir Upę
  • Jūratės Čiakienės nuotr.
    Renkant vardą reikės padirbėti – patikimuose šaltiniuose pasidomėti jo forma ir kilme
Gairės: EtnokultūraLopšinėsVaikystė senovėje
Kitas pranešimas
Dovilės Linkuvienės nuotr.2

Palankynų mados: kaip sužibėti, jei pakvietė

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


7 − = trys

Naujienos iš interneto

traffix.lt
REKOMENDUOJAMI VIDEO

TAIP PAT SKAITYKITE

Mamos puslapis

Kūno kremų paslaptis
Siuvimo procese pirmas žingsnis – audinio parinkimas
Kokių privalumų suteikia televizija internetu?
Ta liūdna diena, kai močiutė nebepažino anūko

Kūdikis

Kodėl kūdikis blogai valgo ir ką daryti šioje situacijoje
Ką reikia nupirkti naujagimiui? Sąrašas nuo minutės, kai testas parodė dvi juosteles
Kūdikis labai aiškiai moka parodyti „Esu alkanas“ ir „Esu sotus“
Lūpos ar gomurio nesuaugimai pasitaiko vienam iš 700 naujagimių

Laisvalaikis

Savaitgaliui į Tervetę, kuri jau tiesiasi po viesulo
Atostogos, stiprinančios imunitetą
„Mūsų kelionė į Kubą padėjo pakeisti gyvenimo būdą“, – sako Jurga
Nuotykiai su vandeniu ir ledu

Nėštumas

Neigiamos emocijos besilaukiant. Kodėl nervinasi nėštukės
Nėščia vegetarė – niekas nenustebs ir nepasmerks, tik yra keletas taisyklių
Pirmieji nėštumo mėnesiai: ką svarbu žinoti būsimai mamai?
Nėštumas – visada krizė, o jeigu tai krizinis nėštumas?

Receptai

Ką įdėti į užkandžių dėžutę? Siūlome keletą dietistės Vaidos Kurpienės receptų
Tęsiame pažintį su mamomis-maisto tinklaraštininkėmis, susipažinkite su „Skaniai ir sveikai“ + 4 geriausi receptai
Uogos prašosi ant stalo, skubėkime įveiklinti jas desertuose – receptais dalinasi „Paprasta gaminti“
Išskirtinis Dovilės Filmanavičiūtės šaltibarščių receptas

Tėčiams

Tėčio dienos proga siūlome dovanų idėją tėčiams, kuri bus įveikiama bet kokio amžiaus vaikams
8–12 proc. vyrų yra nevaisingi. Jeigu tai jūsų vyras, perduokite jam – yra gerų žinių
Kūdikio gimimo proga: 11 dovanų idėjų mamai nuo vyro
Tyrimas atskleidė: 1 iš 10 vyrų patiria pogimdyminės depresijos požymius

Vaiko psichologija

Kaip išmokyti vaiką laikytis tvarkos ir išugdyti geras manieras?
Finansų ekspertė paaiškina, kodėl nereikia vaikui mokėti už buities darbus
Gerais socialiniais įgūdžiais pasižymi tik vienas iš trijų vaikų, arba kodėl reikia suklusti, kai vaikas sako „neturiu draugų“
Kokie ženklai išduoda, kad paauglys susiduria su psichologiniais sunkumais?

Ekologija

Natūralus, ekologiškas, be GMO ir konservantų, biodinaminis… Kaip išnarplioti šią etikečių dilemą
„Natūralus“, „ekologiškas“, „nekenksmingas aplinkai“ – šių žodžių gali nebelikti įvairių produktų etiketėse. Kodėl?
Sauskelnių eksperimentas: trys šeimos per tris mėnesius „sutaupė“ 3 780 sauskelnių. Kaip?
Kaip aš iš paskutiniųjų stengiausi būti „eko“ mama ir kas iš to gimė

Kelionės

Savaitgaliui į Tervetę, kuri jau tiesiasi po viesulo
„Mūsų kelionė į Kubą padėjo pakeisti gyvenimo būdą“, – sako Jurga
Keliaujančios mamos rekomenduoja: 8 mamų su vaikais kelionė į Gran Kanariją
Poilsinė kelionė su vaikais – kaip jai pasiruošti lengviau?

Jaunas kaimas

Dėl ko gyvename kaime? Todėl, kad mieste nėra ką veikti
Kodėl vaikams augti kaime iki mokyklos yra nepalyginamai geriau
Sakalas Zacharijus ir jo ožkelės, kurios pozavo net „Playbojui“
Rojus Legų kaime: vilniečių šeima įsuko baidarių verslą ir nepasigenda sostinės
maistelis kūdikiams
filmas vaikiams
dantų klinika
vaistai
inhaliatorius
mokykla delta
skalbikliai
filharmonija
vaikiški kombinezonai
krizinio nėštumo centras
filmas apie meilę
vanduo kūdikiams
vitaminai mamoms
sveikatos patikra
mokyklinės uniformos
Iki pergalės

Vaikystės sodas

revu klinika
odo priežiūros priemonės kūdkiui
Sveikatos pažyma į mokyklą – proga pastebėti vaiko sveikatos problemas
vežimėliai
batukai
kosmetika moterims
Deinavos baldai vaikų kambariui
Livin - ekologiški ir natūralūs produktai
tėvystės kodas
Mamos žurnalo prenumerata
kūdikių maistelis
auskarai
Zuza.lt - Vaikų prekės
žuvų taukai
auksomeistrai.lt-300X300
neutral
knygos tėvams

ŽYMOS

Antibiotikai Atopinis dermatitas Depresija Etnokultūra Garsi mama Gerosios bakterijos Gimdymo baimė Globa Imunitetas Imuniteto stiprinimas Kalbos raida Kalėdos Karantinas Knygos mamoms Knygos tėvams Knygos vaikams Ką veikti su vaiku Kūdikio raida Lieknėjimas Mamų bendruomenės Mažakraujystė Motinystė ir karjera Motinystė svetur Naujos knygos Neišnešiotukas Nevaisingumas Papildomas maitinimas Pirmokas Pogimdyminė depresija Skaitymas Skyrybos Svoris po gimdymo Teatras vaikams Vaikiškos knygos Vaikystė senovėje Vaikų ir tėvų santykiai viduriavimas Vieniša mama Vilma Grigienė Vitaminas C Vitaminas D Vėlyva motinystė Įvaikinimas Šemeta Žaislai
  • Apie mus
  • Reklama
  • Prenumerata

Sekite mus:

  • Kontaktai
  • Sveiki pirmieji metai
  • Privatumo politika
  • Prenumerata
  • Nėštukė
  • liekna.com

© Mamos žurnalas 2023 Visos teisės saugomos

No Result
Žiūrėti visus rezultatus
  • Nėštumas ir gimdymas
    • Nėštumas
    • Gimdymas ir po jo
    • R. Šemetos mokyklėlė
    • Mano gimdymo istorija
    • Nėštumo kalendorius
    • Renkame vardą
    • Retas vardas
  • Žindymas
    • Žindymo ABC
    • Žindymo problemos
    • Žindymo konsultanto K.Vitkausko puslapis
    • Žindymo istorijos
    • Klausimai – atsakymai
  • Kūdikis
    • Naujagimis
    • Kūdikio raida
    • Papildomas maitinimas
    • Kūdikio priežiūra
    • Kūdikių ligos
    • Redakcijos kūdikiai
  • Vaiko sveikata
    • Ekologija
    • Pediatras atsako
    • Miego problemos
    • Vaikų ligos
    • Alergiškas vaikas
    • Sveiki dantukai
    • Logopedo konsultacija
    • Liaudies medicina
    • Imuniteto stiprinimas
    • Vaikų mityba
  • Lavinimas
    • Darželinukas
    • Mokinys
    • Būreliai
  • Psichologija
  • Laisvalaikis
    • Ką veikti su vaiku
    • Krikštynos
    • Gimtadieniai
    • Šeimos šventės
    • Kelionės
    • Horoskopai
    • Kalba vaikai
  • Mamos puslapis
    • Ginekologė atsako
    • Psichologija
    • Mamos sveikata
    • Šeimų istorijos
    • Lieknėjimas
    • Receptai
    • Tėčiams
    • Buitis
    • Motinystė svetur
    • Karjera
  • Redakcija
    • Tinklaraštis
    • Naujienos
    • Redakcijos projektai
  • Projektai
    • Žalia šeima
    • Savanorystės pamokos šeimoje
    • Knygų žiurkės prieš kompiuterių peles
    • Animacija Z kartos vaikams
    • Teatras Z kartos vaikams
    • Jaunas kaimas
    • Mūsų namai – tavo namai
    • Keturi milijonai
    • Vaikai, pažinę karą
    • Vaikams atsiveria senovė
  • Nėštumo skaičiuoklė
  • E.parduotuvė

© Mamos žurnalas 2023 Visos teisės saugomos