Šiuolaikinės technologijos smarkiai pakeitė kasdieninį mūsų gyvenimą. Mūsų mažyliams kompiuteris, internetas, išmanioji televizija, DVD grotuvas, mobilusis telefonas, įvairi buitinė technika yra kasdienis reiškinys.
Jau kelių mėnesių mažylis smalsiai stebi kompiuterio ekrane besikeičiančius paveikslėlius, bando spausti klaviatūros klavišus ar pačiupti pelę.
Pataria Kauno „Vėtrungės“ pradinės mokyklos mokytoja, dirbanti Š.Suzuki metodu, edukologijos magistrė Rykantė Šimkūnaitė.
Ar kompiuteris gėris, ar blogis?
Kada, kaip ir kiek laiko leisti mažyliui naudotis kompiuteriu? Ar kompiuteris gali būti vaiko ugdymo priemonė? Ką gali padaryti tėvai, kad apsaugotų vaiką nuo perdėto susidomėjimo kompiuteriu?
Tėvams reikėtų nesistengti apriboti vaiko darbo kompiuteriu. Pagrindinį dėmesį reikėtų skirti vaikui auklėti, ugdyti, skirti vaikui pakankamai dėmesio, kad šiam nereikėtų slėptis virtualiame gyvenime.
Vaikas turi suprasti, kad kompiuteris – tai tik viena gyvenimo sudedamųjų dalių, kaip bendravimas su draugais, buvimas su protingais, supratingais tėvais, knygos, muzika, menas, televizija.
Tinkamai naudojamas kompiuteris lavina vaiko reakciją, smulkiąją rankų motoriką, vizualinį daiktų supratimą, atidumą, atmintį ir dėmesį, loginį mąstymą, akių ir motorikos koordinaciją. Vaikai įgija informacinio raštingumo įgūdžių, išmoksta paprastai ir greitai surasti reikiamos informacijos, ją apdoroti.
Mokomieji kompiuteriniai žaidimai vaikus moko klasifikuoti ir apibendrinti, siekti savo tikslo, tobulinti intelektinius sugebėjimus, lavina kritinį ir analitinį mąstymą. Žaidimo forma pateiktą informaciją vaikai visada lengviau priima ir įsidėmi. Vaikai, mokantys naudotis kompiuteriu, labiau savimi pasitiki.
KOMPIUTERIS 0-3 METŲ VAIKAMS
Daugelis mokslininkų nerekomenduoja vaikų iki 3 metų mokyti naudotis kompiuteriu. Tokio amžiaus vaikai tyrinėja aplinką veikdami: ropodami, žaisdami su įvairiausiais daiktais, vartydami knygas, laipiodami, bėgiodami, bendraudami.
Tačiau Jūsų mažylis iki 1 metų tikriausiai atkyviai domisi kompiuterio ekrane besikeičiančiais paveikslėliais, reaguoja į kompiuterio skleidžiamus garsus, bando pačiupti pelę ar paspausti klaviatūros klavišus. Ar mažylį iki vienerių metų supažindinti su kompiuteriu, spręsti reikėtų tėveliams. Jei nuspręsite teigiamai, rinkitės ryškius, didelius, aiškių formų, vaikui lengvai suprantamų bei pažįstamų daiktų paveikslėlius. Nepamirškite, kad tokio amžiaus mažyliui geriau aktyviai veikti nei stebėti vaizdus kompiuterio ekrane.
Vaikas nuo 1 iki 2 metų domisi viskuo, kas jį supa. Žaisdami su vaiku lengvai galite išmokyti kompiuterio dalių pavadinimų: pelė, klaviatūra, ekranas, kolonėlės. Svarbu paaiškinti, kad kompiuteris yra darbo priemonė, o ne žaisliukas. Jei vaikas rodo didelį susidomėjimą, galite išmokyti mažylį naudotis pele ir klaviatūra. Internete galite rasti daug linksmų žaidimų, kurie padės suformuoti naudojimosi pele bei klaviatūra įgūdžius. Tokie užsiėmimai turėtų vykti ne ilgiau kaip 5-7 min. ir tik tuo atveju, kai vaikas gerai nusiteikęs bei rodo susidomėjimą.
Nuo 2 iki 3 metų vaikų raida ypač aktyvi. Kompiuterio pagalba galite supažindinti mažylį su spalvomis, formomis, raidėmis, skaičiais, gamta. Tokio amžiaus vaikų lavinimui galima naudoti paprasčiausius mokomuosius kompiuterinius žaidimus. Jūsų vaikas dar per mažas naudotis kompiuteriu vienas. Todėl būtinai žaiskite kartu su savo vaiku, klausinėkite ir aptarkite, ką jis mato, kokius veiksmus atlieka, padėkite, paaiškinkite, atsakykite į vaiko klausimus.
KOMPIUTERIS PRIEŠMOKYKLINUKAMS
Vaikai nuo trejų metų suaugusiųjų padedami jau gali naudotis kompiuteriu ir programine įranga. Galite išmokyti vaiką savarankiškai įjungti ir išjungti kompiuterį, lengvai valdyti pelę.
Kompiuteris priešmokyklinukui gali tapti puikiu įrankiu tyrinėti pasaulį. Daugelis vaikų, nemokėdami skaityti, rašyti ar skaičiuoti, lengvai naudojasi kompiuteriu, sugeba įsiminti žaidimų taisykles.
Kompiuteris padeda atsiskleisti jų kūrybiškumui, patenkinti smalsumą, lavinti mąstymą.
Priešmokyklinio amžiaus vaikai lengvai išmoksta naudotis internetu ir pasitelkti jį mokymuisi bei pramogoms. Mažiausiems kompiuterio vartotojams internete lengvai rasite puslapių apie gamtą, meną ir kitus nepaprastus dalykus. Neišeidami iš namų Jūs su mažyliu galite pabuvoti muziejuje arba sudalyvauti intelektualioje olimpiadoje. Kai mažylis užduoda gudrių klausimų, pvz., „kuo kvėpuoja varlės?“, pabandykite kartu paieškoti atsakymų virtualiame interneto tinkle.
Kompiuteriu galima piešti, kurti animacinius filmukus, mokytis atpažinti ir palyginti raides, skaičius, spalvas, daiktus, geometrines figūras, gyvūnus. Galite pasiūlyti rinkti į porą didžiąsias ir mažąsias raides, skaičius, daiktus, paveikslėlius su jų pavadinimais. Internete dėliokite dėliones, žaiskite vaiko atmintį lavinančius kompiuterinius žaidimus. Prie kompiuterio jungiant papildomus įrenginius, pvz., sintezatorių, galima išmokyti priešmokyklinuką kurti ir įrašinėti muziką.
Tačiau darbas kompiuteriu jokiais būdais neturi nurungti piešimo dažais ar pieštukais ant popieriaus, knygelių skaitymo, gyvūnų stebėjimo ar pasivaikščiojimų, žaidimų lauke.
KOMPIUTERIS PRADINUKAMS
Pradinių klasių mokiniai aktyviai domisi kompiuteriais, internetu, technologinėmis naujovėmis, jų teikiamomis galimybėmis. Šiuo laikotarpiu labai svarbu išmokyti pradinuką kompiuterį naudoti saviugdai, mokymuisi, nuolatinei žinių paieškai, informacijos apdorojimui. Tam puikiai padeda taikomosios programos – tekstų rengimo programos, skaičiuoklės, duomenų bazės, matematikos ir statistikos paketai, grafikos ir muzikos redaktoriai. Vaikai gali išmokti parengti pateiktis su paveikslėliais, garsu, apipavidalinti kompiuteriu atliktus rašto darbus, mokytis skaičiuoti, susipažinti su įvairiomis diagramomis, geometrinėmis figūromis.
Kompiuteriu lengva išmokyti vaiką rašyti ir skaityti. Išmokykite vaiką rinkti žodžius klaviatūra: kartu paruoškite kvietimą į gimtadienį, sveikinimą.
Net patiems didžiausiems užsispyrėliams patiks spausdinti klaviatūra raides, žodžius, įstatyti trūkstamas raides, atspėti ką užrašė suaugusieji. Išmokykite vaiką naudotis kompiuterio skaičiuotuvu. Kiekvienam mažyliui patiks kompiuteriniai tėvų priminimai, kurie greitai nurungtų paprastus ranka rašytus, paliekamus ant šaldytuvų. Mažyliui galima pasiūlyti kurti ir savarankiškai kompiuteriu užrašinėti įvairias istorijas, eilėraščius, dainas. Galite sukurti šeimos laikraštį, kuriam naujienas rinks ir mažylis. O gal Jūs jau pažengę vartotojai? Sukurkite savo šeimos puslapį internete.
Supažindinkite vaiką su įvairiais informacijos šaltiniais: internetu, kompiuterinėmis enciklopedijomis, žodynais. Padėkite susirasti, atsirinkti ir pateikti reikiamą informaciją – taip padėsite formuoti vaiko informacinius įgūdžius.
Mokomųjų programų, tinkančių pradinių klasių mokiniams, yra nemažai. Didžioji dauguma anglų kalba, mažiau programų – gimtąja kalba. Tačiau sėkmingai galima naudoti mokomąsias programas ir užsienio kalba.
MAŽYLIAI INTERNETE
Šiuolaikiniai tėvai susiduria su visiškai nauju iššūkiu – kaip auklėti vaiką plačių interneto galimybių, kartu ir jo keliamų grėsmių amžiuje. Galima išskirti kelias vaikų amžiaus grupes, kurios pasižymi savitais naudojimosi internetu įpročiais. Joms reikia taikyti skirtingus „internetinio auklėjimo“ metodus.
2-4 metai: pirmieji žingsniai internete
Šiais laikais vaikų pažintis su internetu paprastai prasideda labai anksti. Pirmuosius žingsnius pasauliniame tinkle jie kartais žengia vos pramokę vaikščioti ir kalbėti. Be abejo, šio amžiaus vaikai naudotis internetu gali tik su suaugusiųjų padedami. Tačiau jie jau reaguoja į svetainių vaizdinį ir garsinį turinį, todėl derėtų su jais lankyti specialiai mažamečiams vaikams skirtas ugdomąsias svetaines. Kol vaikas naudojasi kompiuteriu, tėvai turėtų visą laiką būti šalia ir padėti jam suprasti visa tai, kas vyksta ekrane, bei palaipsniui pradėti aiškinti, ką galima ir ko negalima daryti.
5-6 metai: smalsus interneto vartotojas
Tokio amžiaus sulaukęs vaikas tampa labai smalsus ir aktyviai domisi aplinka. Jis džiaugiasi kiekvienu naujai išmoktu dalyku, pradeda pažinti raides, skaičius ir kitus objektus. Palaipsniui pradeda savarankiškai atlikti elementariausius veiksmus kompiuteriu: išmoksta valdyti pelę, atpažinti svarbiausias komandas, žaisti žaidimus. Šio amžiaus vaikams jau reikėtų sukurti mėgstamų interneto svetainių sąrašą interneto naršyklėje, kad panorėję jie galėtų jas aplankyti. Kadangi vaikas tampa vis savarankiškesnis, iškyla poreikis apsaugoti jį nuo nepageidaujamos informacijos. Tai gali padėti daryti specialios kompiuterinės programos, vadinamos „interneto auklėmis“ (ang. – Internet nanny), taip pat įkyrius „iššokančius“ informacinius langus blokuojančios priemonės (ang. – pop-up blockers). Tačiau svarbu prisiminti, kad techninės priemonės neturi ir negali pakeisti suaugusiųjų dėmesio. Kadangi dalis penkiamečių-šešiamečių vaikų jau išmoksta rašyti, reikia jiems pradėti aiškinti apie privatumo internete svarbą – mokyti neteikti informacijos apie save ir savo šeimos narius (namų adreso, telefono, pavardės ir pan.). O elektroninėmis komunikacijos priemonėmis – elektroniniu paštu, pokalbių programomis ir kt. – kol kas derėtų neleisti naudotis.
7-8 metai: didėjantis noras bendrauti
Šiame amžiuje pradeda formuotis vaiko asmenybė, savęs suvokimas. Jie labai patiklūs ir lengvai pasiduoda kitų nuomonei. Atsiranda noras mėgdžioti vyresniuosius. Tokio amžiaus vaikai internete dažniausiai ieško žaidimų, tačiau sparčiai auga ir susidomėjimas elektroniniu bendravimu laiškais, pokalbių svetainėse. Tėvai turėtų surasti specialiai vaikams skirtas pokalbių svetaines be privačių pokalbių kambarių, kurias nuolat prižiūri administratoriai. Asmeninės elektroninio pašto dėžutės vaikui sukurti dar nereikėtų – patartina leisti naudotis tik bendru šeimyniniu pašto adresu, prie kurio prieigą visą laiką turi ir tėvai.
Kadangi vaikas tampa vis savarankiškesnis, išmoksta daug ką daryti pats, todėl reikalinga aktyvesnė jo veiklos prie kompiuterio priežiūra. Nuo 7-8 metų amžiaus su vaiku jau reikėtų pradėti kalbėtis apie jo veiklą internete lygiai taip pat, kaip ir apie kitas gyvenimo sritis – mokyklą, draugus ir pan. Reikia suprasti, kad tai lygiavertė vaiko privataus gyvenimo erdvė, kuria tėvai privalo domėtis ir rūpintis.
Patartina sukurti naudojimosi internetu taisykles, kuriose būtų raštiškai apibūdinti pagrindiniai tėvų reikalavimai ir draudimai. Tokia susitarimo forma leistų vaikui pasijusti lygiam su suaugusiaisiais ir skatintų jausti didesnę atsakomybę bei sąžiningai laikytis nustatytų taisyklių.
AR JŪSŲ VAIKUI KOMPIUTERIS KELIA PAVOJŲ?
Nebijokite neigiamo kompiuterio poveikio Jūsų vaikui. Jei nuo pirmų dienų mokysite tinkamai naudotis kompiuteriu, suformuosite požiūrį į kompiuterį kaip į darbo, mokymosi priemonę – tai nauda bus neįkainojama.
Didžiausią pavojų naudojantis kompiuteriu sukelia režimo nesilaikymas. Kiekvienai amžiaus grupei yra taikomi užsiėmimų kompiuteriu laiko apribojimai: 3-4 metų vaikai prie kompiuterio gali būti 25 minutes, 5-6 metų 35 minutes, 7-8 metų 40 minučių per dieną.
Per ilgas naudojimasis kompiuteriu gali pabloginti regėjimą, laikyseną, gali atsirasti psichologinė priklausomybė nuo virtualios erdvės, kuri nutolina vaiką nuo realaus gyvenimo (pasivaikščiojimų, žaidimų, sporto). Kaip ir televizorius, kompiuteris atima iš vaikų judėjimo malonumą, versdamas juos nejudriais namisėdomis. Šeimoms, kuriose laikomasi „auksinio vidurio“ taisyklės, tai negresia. Vaikams svarbu rodyti pavyzdį. Kuo taps kompiuteris Jūsų vaiko gyvenime, puikiu pagalbininku ar žiauriu monstru, griaunančiu jo gyvenimą, priklauso tik nuo jūsų.
Tėvai ne tik turėtų aiškiai nurodyti kompiuterio naudojimosi laiką, bet ir prižiūrėti, patarti savo atžalai, mokyti daryti pertraukėles, atidžiai tikrinti darbo su kompiuteriu vietą (klaviatūra turi būti lengvai pasiekiama, vaikas į monitorių turi žiūrėti iš viršaus į apačią, kėdė turi būti tinkamai reguliuojama), pasirūpinti darbo su kompiuteriu vietos apšvietimu (neturi būti atšvaitų ar šešėlių ant ekrano).
Tam, kad kompiuteris Jūsų mažyliui būtų naudingas, o ne žalingas, reikia laikytis tam tikrų paprastų taisyklių:
Teisingai suplanuoti ir išdėstyti darbo kompiuteriu vietą. Vaikas turi sėdėti 50-60 cm nuo ekrano, šviesa turi kristi iš kairės nuo ekrano.
Stebėkite, kad vaiko nugara ir kojos turėtų atramą, tokiu būdu saugoma laikysena.
Didžiausias krūvis dirbant kompiuteriu tenka akims. Atsižvelkite į ekrano kokybę (minimalus dažnis darbo režime turėtų būti 85 Hz). Pamokykite vaiką specialių akis ilsinančių pratimų, mokykite daryti pertraukėles kas 10-20 min.
Formuokite teisingą vaiko požiūrį į kompiuterį, tai padės išvengti sunkumų ateityje.
Tiek darbais, tiek ir žodžiais priminkite, kad ši „gudrioji mašina“ tėra darbo instrumentas.
Parodykite pavyzdį, naudokite kompiuterį tik darbo reikalais. Pavyzdžiui, sudarykite grafiką, parašykite straipsnį.
Nežaiskite agresyvių žaidimų siekdami pailsėti po sunkaus darbo arba bent nedarykite to prie vaikų.
Nedarykite iš kompiuterio paslapties, o atvirkščiai, leiskite laisvai naudotis mokomosiomis ir lavinamosiomis programomis.