
14 mėnesių vaiko raida
Tėvai beveik mintinai žino, ką turi mokėti daryti kūdikis iki metų, o ką turi mokėti 13, 14, 15 mėnesių mažylis, informacijos trūksta.
Ką moka mažylis
Puikiai daro „ate“, supranta, kad žmogus, einantis durų link, išeis, todėl reikia atsisveikinti.
Moka ridenti kamuolį suaugusiajam, laukia, kol bus paridenta jam. Moka mesti mažesnį kamuoliuką. Mokosi spirti į kamuolį, kai kuriems tai jau pavyksta.
Moka arba mokosi gerti iš puoduko, laikydamas jį dviem rankutėmis, bet kai kurie vis dar prisirišę prie savo buteliuko. Tarpinis variantas – vaikiškos gertuvėlės – tai jau žingsnis pirmyn nuo buteliuko, bet ne tiek pavojaus apsipilti.
Dauguma moka eiti neprilaikomi, bando ropštis ant baldų. Anksčiau pradėję vaikščioti jau moka bėgti, eiti atbulomis, kai kurie bando lipti laipais, bet dar retai kuris mokės šokinėti. Šokinėti galite mokyti ant spyruokliuojančių paviršių (žinoma, prilaikydami) – čiužinio ar batuto. Vaiko savisaugos jausmas dar nėra išvystytas, todėl būtina namus saugiai pritaikyti mažajam gyventojui, kad būtų kuo mažiau aštrių kampų, pavojingų paviršių.
Ne visada klauso paprastų nurodymų, bet daugumą jų puikiai supranta. Norėdamas, kad geriau suprastumėte jį, vaikutis naudoja kūno kalbą – gestus, mimikas. Be to, jau galite išgirsti kalbos intonacijas – vaikas, kaip kalbanti papūga, puikiai įsimena suaugusiųjų kalbos tonus, bando atkartoti, ir kaip mama barasi, ir kaip meiliai kalba. Ypač šis talentas atsiskleidžia, kai vaikas imituoja kalbąs telefonu.
Jau gali pasakyti keletą žodžių arba „į juos panašių“ garsų samplaikų. Nors žodžiai artikuliuojami netaisyklingai ir trumpinami, tačiau artimiausi vaikui žmonės supranta jų prasmę. Charakteringas šios fazės bruožas yra vieno žodžio sakinys. Žodis vaikui atstoja visą sakinį. Savo reikšmę toks vieno žodžio sakinys įgauna, skirtingai moduliuojant balsą, tono skambesį ir palydint jį gestais ar mimika.
Panaudojus visas išraiškos priemones, žodis gali tapti klausiamuoju ar tiesioginiu sakiniu. Pavyzdžiui, vaikas sako „lialia?“ (kur mano lėlytė?) arba „lialia!“ (štai mano lėlytė). Labai svarbu vaikui parodyti, kad supratome jo mintį, ir palydėti tai taisyklinga kalba, pakeičiant ir išplečiant vaiko vieno žodžio sakinį.
Šiuo laiku vaikas dažniausiai naudoja vieną sąvoką keliems panašiems daiktams ar reiškiniams įvardyti.
Taip garsažodis „brum“ ar „pypy“ gali būti naudojamas visoms transporto priemonėms įvardyti, nesvarbu, ar tai būtų traktorius, traukinys ar kranas. Vėliau, kalbai vystantis, vaikas vis daugiau išskirsto sąvokas. Dažnai tose srityse, kurios vaiką domina (pavyzdžiui, transportas, gyvūnai ir t. t.), jis turi ypač platų ir diferencijuotą žodyną.
Išmoksta žodį „ne“, o jei jo dar nesako, tai pavaizduoja purtydamas galvą. Dabar jau nebeįkišite košės, jei vaikas nenori – jis stums šaukštelį, sakys „ne“ ir purtys galvą. Jeigu jau išmoko „ne“, tai girdėsite šį stebuklingą žodį daugybę kartų, taip vaikas mokosi ginti savo nepriklausomybę.
Kai kurie jau moka tiršto maisto pavalgyti patys šaukšteliu ar šakute bukais dantukais. Vis dėlto, dauguma dar labai apsiterlioja ir pakeliui burnos link maistą išbarsto, nes rankytės judesiai dar nėra koordinuoti, košės patenka į nosį, akis ir net ausis. Dažnai šaukštelis, benešant jį burnos link, apsiverčia turiniu žemyn.
Mėgsta žaisti su batais, papuošalais, drabužiais, kepurėmis, rankinėmis – supranta, kad kepurė maunama ant galvos, batai aunami ant kojų, o karoliai kabinami ant kaklo. Kai kurios dabitos jau „dažosi“ lūpas ir „lakuojasi“ nagus. Vaikas puikiai supranta, kam reikalingos šukos, dantų šepetukai, raktai, mobilieji telefonai – juos, arba į juos panašius daiktus bando naudoti pagal paskirtį.
Dauguma tokio amžiaus vaikų nuliūdina tėvus pradėdami mažiau valgyti. Tai moksliškai paaiškinama – baigėsi aktyvaus augimo fazė, nebereikia tiek daug išteklių kūno statybai. Vaikas gali kelias dienas valgyti itin mažai, paskui vėl grįžti prie normalių porcijų. Kartais gali visą dieną norėti tik gerti. Dėl tokių valgymo keistumų nereikia per daug jaudintis, dabar svarbu suderinti ne dienos, o savaitės valgiaraštį – kad visų naudingų medžiagų vaikas gautų ne per vieną, o per kelias dienas. Be to, dabar vaikas jau moka vaikščioti, ir jam prie stalo sėdėti nuobodu. Ateina naujas valgymo periodas – užkandžiavimas žaidžiant.
Nieko čia blogo, tegul graužia obuoliuką verdamas piramidės žiedus.
Šiuo metu dygsta pirmieji krūminiai dantukai apačioje ir viršuje (turėtų išdygti nuo 12 iki 18 mėnesių).
Ką gali padaryti tėvai
Dabar gražiausias tyrinėjimo laikas, todėl tėvų pareiga – kuo mažiau riboti ir drausti. Kad būtų mažiau draudimų, sukurkite vaikui tyrinėjimo aplinką. Tai tik iš pirmo žvilgsnio sunku. Tiesiog paslėpkite tuos daiktus, kuriuos norite išsaugoti, o prieinamose vietose sudėkite tai, ko negaila prarasti. Jeigu atsidaręs stalčių vaikas neras nieko, nuliūs… O jei ras kolekciją stiklainių dangtelių, kiniškų pagaliukų, vienkartinių indų – žais ir tyrinės. Idealūs žaislai – plastikinės sumuštinių dėžės, maišiukai, virvutės.
Nors vaikas pasileidžia tyrinėti namų, jam labai svarbu, kad netoliese būtų mama ar kitas artimas suaugęs žmogus. Taip pat svarbu, kad įprastoje vietoje jis rastų savo žaislų dėžę, kad joje visada būtų jo mėgstamiausi žaisliukai.
Tokio amžiaus vaikai jau moka mėgautis rutina ir jos teikiamu saugumu. Per dieną galite dešimtis kartų atlikti tuos pačius veiksmus – sužaisti „Viru viru košę“, padeklamuoti eilėraštį „Opa opa opapa, augo žirnis ir pupa“, perversti tą pačią knygutę apie gyvulių ūkį mūkdami ir žvengdami, ir vaikui NIEKADA neatsibos.
„Mamos žurnalas“
Susiję straipsniai
Labai ąčiū už straipsnį.nuraminote, pasirodo mano vaiko raida normali. Kituose šaltiniose taip viskas pagreitinta, kad iki metų vaikai jei nevaikšto ar nevalgo savarankiškai nepradeda kalbėti jetau jetau blogai
super straipsnis.tikrai nuramina, tai ne kitur,nes pvz nueinu i poliklinikos „ankstyvaja raida” ten daktares pradeda aiskinti, kad visa tai , kas cia straipsnyje parasyta- mano vaikas, kuriam tik ka suejo 1metai , jis jau turetu moketi,suprasti, – taip kalba tos daktares…tai as perjas pasijuntu bloga mama, kad maniskis dar viso to nemoka, ir apie vaika pasidaro baisu, galvoji,kas ne taip.. o pasirodo, cia tom daktarem ne taip su klaidingom informacijom, nezinia is kur jos prisiskaite visokiu nesamoniu ir bando mamoms irodyti, kad vaikas iki metuku jau viska turi moketi, o jei ne, tai vaikas nenormalus-pagal jas taip buna. zodziuu ACIU TOKIEMS GERIEMS STRAIPSNIAMS 🙂 uz nuraminimus, uz informacijos pagalba 🙂