Emocinis lieknėjimas. Kaip neigiamos emocijos „užrakina“ kilogramus, o teigiamos – „paleidžia“

lieknėjimas

Emocinės laisvės mokyklos ugdančioji vadovė Giedrė Latvėnaitė-Staškevičienė

Visi žinome apie emocinį valgymą ir storėjimą. Tačiau apie emocinį lieknėjimą, tikėtina, skaitysite pirmą kartą. Mūsų pašnekovė – Emocinės laisvės mokyklos ugdančioji vadovė Giedrė Latvėnaitė-Staškevičienė. Giedrė augina 3 vaikus (11, 8 ir 3 metų), todėl tema apie jaunų mamų lieknėjimą jai – neišsemiama.

Kodėl lieknėjant reikia palydovo

Giedrė sako, kad jos profesija nėra vadovaujanti, o ugdančiąja vadove ji vadinasi todėl, kad veda, lydi moteris lieknėjimo keliu. Pirmiausia Giedrės paklausėme, kaip Emocinės laisvės mokykloje, kur turėtų būti mokoma dvasinio tobulėjimo, asmenybės augimo, atsirado tokia žemiška paslauga – liekninimas? Juk mums įdiegta, kad svorio metimas yra tik kalorijų balansas: mokėk susiskaičiuoti, kiek gauni ir kiek išeikvoji, ir plonėsi.

„Gal sunku patikėti, bet mes per lieknėjimo programą net neskaičiuojame kalorijų. Tai nereikalinga. Ką darome pirmiausia – tai dėmesį kreipiame į pirmines priežastis, kurios moterims neleidžia tinkamai maitintis ir sportuoti.

Priežastis, kurios yra galvoje. Bet apie visą nuo pradžių, – pasakoja Giedrė. – Mūsų mokyklos įkūrėja Aušrelė Savukynė gyvena JAV. Ten ji baigė studijas Niujorko integralios mitybos institute, pradėjo domėtis emocine būsena, išmoko emocinės laisvės technikos (emotional freedom technique, EFT, lietuviškai dar vadinamos stuksenimu). Kadangi Aušrelės dukros gyvena Vilniuje, ji vis atskrisdavo čia, atveždavo naujienas, vedė seminarus, mokė technikų. Taip paruošė savo pamainą – esame jos mokinės, ji mus išmokė to, ką moka pati.

Aušrelės įkvėpta irgi baigiau Niujorko integralios mitybos institutą ir pradėjau konsultuoti lieknėjančias moteris“.

Kaip lieknėjama… išsivaduojant nuo neigiamų emocijų

Iš pradžių padėdama moterims lieknėti, Giedrė buvo labai patenkinta savo darbu. Patiko bendrauti su žmonėmis, klausytis jų istorijų. Tačiau laikui bėgant pastebėjo, kad dirbant su kai kuriomis moterimis, ypač su turinčiomis antsvorio, reikia labai daug asmeninių pastangų. Ne visada džiugindavo pasiekti rezultatai. „Štai ką pastebėjau – kol moterys sėdi kabinete arba kalbamės telefonu, susirašinėjame, tol viskas gerai: jos laikosi rekomendacijų. Tačiau kai tik išsiskiriame, kontrolė dingsta, jos palūžta, aptingsta, tarsi netenka energijos ir motyvacijos. Teisinasi – neturėjau laiko, pamiršau.“

Giedrė suprato, kad norint, jog žmonės imtų keistis ir pradėtų gyventi sveikiau, pirmiausia reikia pašalinti gilumines psichologines priežastis, kurios neleidžia to daryti.

Giedrė augina 3 vaikus (11, 8 ir 3 metų), todėl tema apie jaunų mamų lieknėjimą jai – neišsemiama

„Tuomet aš  nusprendžiau išbandyti kažką naujo, kito, radikaliai skirtingo. Sudariau naują lieknėjimo programą pasitelkdama giliomis energetinės psichologijos žiniomis paremtą autentišką emocijų valdymo praktiką – stuksenimą. Tai tam tikrų biologiškai aktyvių taškų ant veido ir kitų kūno dalių stuksenimas, susitelkiant į konkrečias emocijas ir kartojant tam tikrus teiginius.

Jis turi panašumo į akupunktūrą, kai į tam tikras kūno vietas (vadinamas meridianais, arba kitaip – kanalais, kuriais teka žmogaus gyvybinė energija) įsmeigiamos adatėlės, taip pašalinamos kliūtys, trukdančios kūne energijai tekėti laisvai. Stuksenimo technikoje jokių adatėlių nereikia, pakanka liesti taškus pirštais ir sakyti tam tikrus teiginius. Šis iš pažiūros toks paprastas mechaniškas metodas veikia neįtikėtinai greitai, o rezultatai akivaizdūs ir ilgalaikiai.

Šios technikos labai lengva išmokti, moterys greitai ją įvaldo ir lieknėjimo kelias joms kur kas palengvėja. Kai įpyniau į lieknėjimo programą šią techniką, rezultatai labai pagerėjo“, – pasakoja Giedrė. Išsivadavus nuo baimės, kaltės ir gėdos, susijusios su maistu ir kūnu, apima lengvumo jausmas. Atsiranda entuziazmas ir aiškumo jausmas – ką turiu daryti, kad numesčiau svorio.

„Taigi, įvaldžiusi šią unikalią techniką, pirmiausia moterims padedu keisti jų santykį su kūnu, su maistu, o tada mokau jas sveikos mitybos ir gyvensenos“, – sako ugdančioji vadovė.

Į konsultacijas ateina jaunų mamų, kurios tarsi praradusios save, nepatenkintos savimi ir savo gyvenimu

Lieknėjimas – susipažinimas su savimi

Norinčių sulieknėti moterų tikslai – įvairiausi. Vienai reikia suplonėti iki draugės vestuvių, kitai – kuo greičiau įlįsti į džinsus, kuriuos nešiojo iki nėštumo. Giedrės klienčių tikslai – šiek tiek didesni, nei tų, kurios nori staigiai numesti svorio.

Giedrės pasakoja: „Maniškės“ tarsi pribrendusios pokyčiui savo gyvenime.

Ateina jaunų mamų, kurios tarsi praradusios save, nepatenkintos savimi ir savo gyvenimu. Joms dažniausiai trūksta energijos, šlubuoja sveikata, jos skundžiasi virškinimo problemomis, depresinėmis nuotaikomis. Norėtų keisti mitybą, bet nežino kaip, arba nesiryžta.

Dirbant drauge moterims, tarsi atsiveria akys. Pavyzdžiui, jos suvokia, kad neišsimiegojus griebtis kavos su saldumynu tėra iliuzinė trumpalaikė pagalba, kuri palaipsniui žaloja, sekina organizmą.

Tenka daug kalbėti, kad sulaužytume moterų ribojančius įsitikinimus, pavyzdžiui, „mano šeimoje nėra lieknų, todėl ir man nėra jokių šansų“, ar „metant svorio reikia atsisakyti daugybės dalykų“. Per pokalbius atrandame, kad yra kažkokių paslėptų pačiai moteriai nežinomų dalykų – galima sakyti, moteris, kuri nutarė lieknėti, tarsi susipažįsta pati su savimi.

Didėja moters emocinis intelektas, plečiasi sąmoningumas“.

Kodėl antsvoris – jaunų mamų problema

Emocinis lieknėjimas ypač tinkamas jaunoms mamoms. Giedrė – pati trijų vaikų mama – puikiai žino, kad mamos sugeria visas vaikų emocijas. O kur jas paskui padėti? Lengviausias nusiraminimas – emocinis valgymas. Nors ir nejausdama fizinio alkio, moteris eina prie šaldytuvo ir valgo, kas po ranka pakliūva. O juk įrodyta, kad emocinis valgymas – bene dažniausia nutukimo problema.

„Savo kailiu patyriau, kas yra emocinis valgymas auginant vaikus. Būdama su vaikais namuose kiekvieną dieną patirdavau stresą. Galvodavau – tai nesąmonė, juk man viskas gerai, neinu į darbą, neturiu viršininko, nereikia prieš nieką atsiskaityti, tai kodėl patiriu stresą? Tačiau, geriau pagalvojus, ant mano pečių beveik visa namų buitis, maisto gamyba, o dar vaikai reikalauja asmeninio dėmesio ir visi kiti reikalai, kuriems taip pat reikia laiko ir jėgų. Apimdavo jausmas, kad man visko per daug. Štai tau ir stresas.

Mamos, augindamos pirmąjį vaikelį, o kartais ir antrąjį, nepasimoko, skiria be galo mažai dėmesio savo poreikiams. Kai moteris viską atiduoda vaikui, paskui vyrui, o sau lieka tik likučiai. Tada ji praranda energiją, susigadina sveikatą (vaikas iš darželio parsineša virusą – pirmoji suserga mamytė) ir tampa sau nebemiela, nes sveria 10 kg daugiau, nei prieš nėštumą. Mano programos pagrindas – padėti moteriai susigrąžinti meilę sau“, – sako Giedrė.

Giedrės vaikai irgi moka stuksenimo technikos – mielai stuksenasi prieš miegą

Nori sulieknėti – rask būdą, kaip sumažinti stresą

Visos neigiamos emocijos, kaip, pavyzdžiui, stresas, pyktis ar nerimas, labai neigiamai veikia mūsų kūną.

Ar esate save pagavusi su sausainių dėžute – kodėl aš tai darau? Jautiesi lyg negalėtum savęs kontroliuoti. Stresas užvaldo kūną ir slopina smegenų dalį, kuri atsakinga už aiškų mąstymą, teisingų sprendimų priėmimą. O maistas, kurio trokštame stresinėmis situacijomis, irgi mums nepadeda. Kodėl emociškai valgomas ne obuolys ar morka? Įrodyta, kad emociniai valgytojai renkasi riebų ir angliavandenių turinį maistą, nes to reikia smegenims. „Ideali“ saldžioji versija – tortas, sūrioji – traškučiai.

Maistas, kuriame gausu angliavandenių, organizme padidina aminorūgštį, vadinamą triptofanu. Būtent triptofanas didina serotonino koncentraciją galvos smegenyse, o tai sukelia ramybės ir pasitenkinimo jausmą. Pagerėja nuotaika. Taigi mes persivalgome, nes mūsų smegenys ieško malonumo. Neilgai trukus, kai cukrus mūsų kraujyje pakelia insulino kiekį, mes jaučiamės išsekę ir vėl užvalgome kažko nesveiko. Išeina užburtas ratas. Kartais galima nugalėti šiuos biologinius veiksnius valios jėga ir priversti save numesti šiek tiek svorio, bet tai galų gale išvargina, ypač tai, kad numestas svoris ir vėl grįžta. Dažniausiai dar daugiau, negu numetėme. Ką dar stresas daro? Lėtina medžiagų apykaitą, trikdo virškinimą, blogina maistingų medžiagų pasisavinimą. Galima sakyti, kad stresas yra vienas pikčiausių priešų, kuris kelia svorį.

O kaip gyventi šiame pasaulyje ir išvengti streso? Išties tai nėra labai paprasta. Reikia rasti sau tinkamas priemones.

Vienoms tai meditacija, kitoms – buvimas gamtoje, muzika, sportas, eteriniai aliejai ir taip toliau. Kai man pačiai būna labai blogai, kai dėl ko nors susinervinu, nedelsdama pradedu stuksentis (tai galima daryti ir mintyse niekam nematant). Palengvėjimas ateina labai greitai.

Emocinės laisvės technikų mokau ir savo klientes bei artimuosius. Mano vaikai mielai stuksenasi prieš miegą. Įdomus faktas – klinikiniai tyrimai parodė, kad stuksenimas mažina streso hormonų lygį vidutiniškai 24 proc., o kai kuriems žmonėms – net iki 50 proc.“ – pasakoja jauna mama.

Nėra vienodų žmonių, jiems netiks ta pati mityba, tos pačios lieknėjimo rekomendacijos

Svertis būtina

Jei šioje programoje nėra kalorijų skaičiavimo, tai gal nereikia ir svertis? Giedrė sako, kad svertis būtina, nes rezultatas labai motyvuoja. Jei moteris neturi svarstyklių, pirmas darbas – jas įsigyti, o svertis patariama kiekvieną dieną, bent jau programos metu. Moterys dažnai susiduria su svėrimosi baime, bijo pamatyti nemielą skaičių. Čia irgi galima pritaikyti emocinės laisvės techniką ir įteigti sau: „Tokia, kokia esu dabar, – labai gerai, bet galiu būti dar lieknesnė“. Pirma riekia atsikratyti negatyvių minčių, o tada viską daryti pozityviai.

„Žinoma, vien emocijų lieknėjant nepakaks, analizuojame moters valgomą maistą, nes Niujorko integralios mitybos institute mus mokė: nėra vienodų žmonių, jiems netiks ta pati mityba, tos pačios lieknėjimo rekomendacijos. Gal moteris valgo naminį maistą ir porcijos nedidelės, bet storėja, nes naudoja produktus, kurie jai tiesiog netinka“, – sako Giedrė.

Svarbiausia ne kilogramai, o mąstymas

Paklausta, kiek daugiausia svorio numetė jos klientės, Giedrė atsako: „Man vis dėlto svarbiausia ne kilogramai, o moters savijautos ir mąstymo pokyčiai. Bet kokiu atveju lieknėjimas yra didžiulė teigiama transformacija: pakoregavusi mitybą, moteris, žiūrėk, atranda sau mielą sportą, kiek suplonėjusi jau nori pakeisti aprangą, šukuoseną. Tada ši pozityvi banga gali dar labiau išjudėti – moteris ryžtasi pakeisti atsibodusį darbą, išsivaduoja iš toksiškų santykių. Mane labiausiai džiugina tokios transformacijos – kai moteris išlaisvėja ir sužydi. Beje, susitikimai pagal emocinio lieknėjimo programą irgi yra didelė dovana ir dėmesys sau, juk jų metu visas dėmesys skiriamas moteriai, kalbama tik apie ją.

Dirbu tik su moterimis, nes noriu savo klientes išjausti, suprasti jų būsenas“.

Individuali 7 savaičių lieknėjimo programa NUSIMESK KILOGRAMUS EMOCIJŲ

Daugiau informacijos www.emocinelaisve.lt ir https://www.facebook.com/EFTsuAusrele/

Fotografė Nijolė Gabševičiūtė-Anulienė

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

 

Žymos: , , , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


9 − = trys

Kitos temos: