10 mitų apie vaikų mitybą

vaikų mityba

Neringos Laurinaitienės nuotr. www.neringosfoto.lt

Skubate iš darbo namo, verdate košę ir sriubą, kepate žuvį, o dvejų metų sūnus net nepasižiūri į pagamintą maistą. Po gero pusvalandžio vaikščioja po namus su baltos duonos rieke rankoje. Kremtatės, ar vaikas gauna jam reikalingų medžiagų. Kaip ir daugelis tėvų, bijote to, kas nėra patvirtinta ar įrodyta. Susipažinkite su keliais mitais ir už jų slypinčia realybe.

1 mitas. Vaikai turi valgyti raudonos mėsos, kad nesusirgtų mažakraujyste

Geležies trūkumas mažiems vaikams iš tikrųjų gana pavojingas. Maždaug 9 proc. 1–2 metų vaikų nustatoma geležies stoka. Skaičiai keičiasi vaikams augant: kuo vyresni vaikai, tuo mažiau jų serga mažakraujyste. Kūdikiai gali gauti geležies ir be raudonos mėsos. Nors raudonoje mėsoje esanti geležis lengvai pasisavinama, kūdikis jos gali gauti iš košių ir duonos gaminių, džiovintų vaisių, špinatų, pupelių, kiaušinių, žuvies, lęšių. Visiškai atsisakyti raudonos mėsos vis tik nederėtų, ypač – kūdikiams ir mažiems vaikams.

2 mitas. Vaikas, kuris nevalgo daržovių, negauna reikalingų vitaminų bei mineralinių medžiagų

Dauguma vaikų atsisako daržovių, bet jaučiasi kuo puikiausiai ir tikrai nėra panašūs į ligonius. Vaikai mielai valgo vaisius, kurių turimos medžiagos lyg ir patenkina poreikius, kol vaikas pamėgsta žaliąsias daržoves. Vaisiai yra gana geri daržovių pakaitalai. Jei vaikas nemėgsta morkų, pasiūlykite abrikosų, kad gautų vitamino A. Folio rūgšties trūkumo nebus, jei vaikas valgys braškių, žemuogių bei apelsinų. Bananai atstos bulves, o iš citrinų gaus vitamino C. Žinoma, neturėtumėte nustoti siūlyti daržovių – po kurio laiko vaikas pradės jas valgyti ir gal net pamėgs.

3 mitas. Pieno produktai blogina savijautą, jei vaikas persišaldęs ir serga

Netiesa, kad pieno produktai tirština nosies gleivinės sekreciją ir skatina atsirasti gleives. Gleivės nosyje ir gerklėje gaminamos dėl persišaldymo, o ne dėl pieno. Jei sergantis vaikas pats atsisako gerti pieno, nesijaudinkite. Pasiūlykite sulčių, vandens ar vištienos sultinio. Svarbiausia, kad vaikas gautų pakankamai skysčių, kurie apsaugos nuo dehidratacijos.

4 mitas. Norint išvengti nutukimo, reikia riboti riebalų kiekį

Augančioms smegenims labai svarbu gauti riebalinių rūgščių ir kitokių riebalų komponentų. Vaikams iki 2 metų rekomenduojama gerti ne liesą pieną, o bent jau pusriebį. Vyresniems vaikams taip pat reikia riebalinių rūgščių. Riebalų komponentai padeda pasisavinti vitaminus. Vyresniems vaikams reikia mažiau riebalų. Riebalai, esantys maiste, padeda vaikams jaustis sočiais, o jei maiste nebus riebalų, vaikai bus linkę persivalgyti. Taigi reikia subalansuoti mitybą, o ne išaukštinti kokį nors vieną komponentą.

5 mitas. Cukrus vaikus padaro hiperaktyviais

Nors seniai kalbama, kad hiperaktyviems vaikams nereikėtų duoti saldumynų, naujausi tyrimai nėra tokie kategoriški. Buvo atlikti bandymai su gyvūnais, kurie gaudavo maistą su padidintu kiekiu cukraus. Pastebėta, kad gyvūnai, prisivalgę saldžiai, kaip tik tapdavo mažiau aktyvūs. Iš kur atsirado mitas, kad saldumynai dirgina? Daugelis tėvų pastebėjo, kad suvalgęs šokolado vaikas lyg ir tampa aktyvesnis. Tai susiję su kitokiomis medžiagomis, esančiomis šokolade, pavyzdžiui, su kofeinu.

6 mitas. Turite būti labai atsargūs prieš pasiūlydami vaikui naują produktą, nes jis gali sukelti alergiją.

1 iš 3 tėvų mano, kad jų vaikas alergiškas, bet tik 6-8 proc. vaikų iš tiesų yra alergiški. Alergija maistui pasireiškia tada, kai šiaip nežalingas produktas sukelia imuninės sistemos pasipriešinimą, kuris baigiasi vėmimu, egzemomis, bėrimu, dusimu, sloga. Pagrindiniai alergiją sukeliantys produktai yra: pienas, kiaušiniai, riešutai, soja, žuvis. Šių produktų sukeliamos alergijos sudaro didžiąją dalį visų maisto sukeliamų alergijų. Jei įtariate, kad vaikas alergiškas maistui, kreipkitės į pediatrą, kad išsiaiškintumėte, kurie produktai ją sukelia.

7 mitas. Pienas būtinas, kad kaulai būtų stiprūs

Pienas – vienas geriausių kalcio šaltinių, bet jei vaikas negeria pieno, kalcio jis gali gauti iš kitų produktų: jogurto, kefyro, rūgpienio, sūrio, brokolių, net apelsinų sulčių. Svarbiausia, kad vaikas gautų reikiamą dienos kalcio kiekį. Deja, naujausi tyrimai nėra palankūs pienui. Manoma, kad iš pieno organizmas pasisavina nedaug kalcio, tad jei vaikas negeria pieno, o mėgsta daržoves, jis net išlošia. Kalcio yra kopūstuose, mėsoje, kiaušiniuose, duonoje, fermentiniame sūryje.

8 mitas. Kai vaikas serga, jam reikia kuo daugiau valgyti, kad kovotų su liga

Būtų labai gerai, jei sergantis vaikas galėtų laikytis įprasto dienos raciono. Tačiau dažniausiai sergantys vaikai nelabai ar visai nenori valgyti. Nesijaudinkite. Sergantiems vaikams turėtų būti leidžiama valgyti tai, ko jie nori, ko reikalauja jų organizmas. Labai svarbu, kad pakaktų skysčių, o prarastas kalorijas atstatys, kai pradės geriau jaustis. Manoma, kad sergantis organizmas visas savo jėgas turi skirti kovai su liga, todėl nebelieka jėgų virškinti maistą. Tad diena kita lengvesnės mitybos tikrai nieko blogo.

9 mitas. Sultys – geriausias troškulio malšintojas

Nors sultys tikrai vertingesnės nei mineralinis vanduo ar limonadai, vaikas neturėtų gerti vien tik sultis. Vaiko sulčių kiekį reikėtų riboti, nes gali sumažėti vaiko apetitas, be to, sultyse yra nemažai cukraus, tad gali pradėti gesti dantys, o kūdikiams – pūsti pilvuką. Rekomenduojama, kad maži vaikai išgertų ne daugiau nei 120-180 g sulčių per dieną, o vyresni – ne daugiau nei 360 g. O troškulį geriausiai nalšina paprastas vanduo.

10 mitas. Balta duona neturi naudingų medžiagų

Duona su grūdais – geriausias pasirinkimas, nes grūduose esančios naudingos medžiagos apsaugo nuo širdies ligų, aukšto kraujo spaudimo, diabeto. Bet tai nereiškia, kad balta duona – visiškas niekalas – ji dažnai būna praturtinta karotinu, geležimi. Vaikui, kuris nevalgo duonos su grūdais, duokite daugiau vaisių.

Konsultavo gastroenterologė Jovilė Vingraitė

„Mamos žurnalas“

Susiję straipsniai

Žymos: , , , ,

Komentarų nėra.

Palikite atsiliepimą


− 6 = nulis

Kitos temos: